مدیریت فروشگاه ۱۱۰ گفت: نوسانات قیمت مس و به تبع آن لوله مسی سبب کاهش تقاضا در بازار شده است، افزایش و کاهش قیمت بر کاهش تقاضای تمامی محصولات تاثیر منفی میگذارد و لوله مسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. به غیر از نوسانات قیمت، افزایش قیمت نیز تاثیر بسزایی بر کاهش تقاضا داشته است.
مرتضی توکلی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، اظهار داشت: بیشترین مصرف لوله را نمایندگیهای شرکت ال جی و سامسونگ که کولر گازی یا اسپیلت تولید میکنند، دارند و نصابان این شرکتها برای نصب کولر گازی از لوله مسی استفاده میکنند. به غیر از اسپیلت در صنایع برودتی مثل سردخانه و چیلر نیز از لوله مسی استفاده میشود.
وی در رابطه با سایزهای لوله مسی موجود در بازار، توضیح داد: دو مدل شاخه و کلاف لوله مسی با سایزهای مختلف در بازار به فروش میرسد، تنوع سایز لولههای شاخهای بیشتر است که حدودا ۱۰ سایز مختلف دارد، در لولههای کلاف شده تقریبا میتوان گفت ۵ سایز مختلف لوله داریم؛ معمولا از کلاف به دلیل انعطاف بیشتر در نصب کول کولز گازی به کار میرود اما از لوله مسی شاخهای که خشکتر است در سردخانهها و چیلر استفاده میشود.
مدیریت فروشگاه ۱۱۰ بیان کرد: در بحث فروش لوله مسی با توجه به اینکه لولهها مصارف زیادی دارند و تولیدکنندگان آنها نیز داخلی هستنـــــد در نتیجه کارخانجات یا واحدهای تولیدی که خرید انبوه دارند مستقیما با دفتر فروش خود کارخانههای تولیدکننده لوله در ارتباط هستند، در واقع تناژهای بالا از طریق خود شرکت به فروش میرسد. به غیر از فروش از درب کارخانه برخی از همکاران ما هستند که به صورت تخصصی لوله مسی میفروشند و در برخی مواقع نیز مصرفکنندگان بزرگ از همین عمده فروشان خرید میکنند. بیشتر فروشندگان تخصصی لوله مسی د رخیابان سعدی جنوبی دور هم جمع شدهاند.
توکلی ادامه داد: ما معمولا از عمده فروشان لوله مسی مورد نیاز خود را تامین میکنیم و نیازی نیست که مستقیما از شرکتهای تولیدکننده خرید کنیم، فروش ما در سال آنقدر نیست که بخواهیم از کارخانه خرید کنیم. لوله مسی که در بازار بیشتر خرید و فروش میشود کارخانهای در تبریز است که به دلیل قدمت طولانی بیشتر در میان مصرفکنندگان مطرح شده است. کیفیت در بین برندها خیلی متفاوت نیست، اما به هر حال تفاوتهایی با هم دارند. به طور مثال با اینکه شرکت بابک مس ایرانیان دو سال است که فعالیت میکند اما توانسته جای خود را در بین مصرفکنندگان باز کند.
وی در پایان گفت: درصد فروش از درب کارخانه توسط تولیدکنندگان به دلیل مقدار بالای تناژی که معامله میکنند نسبت به فروش از طریق بازار بیشتر است. به طور مثال شرکت اجاق گازساز بر اساس نیاز از خود کارخانه خرید میکند و هیچ وقت در سطح بازار به دنبال فروشنده لوله مسی نمیگردد. البته با وجود اینکه مس قیمت مشخصی دارد و اختلاف قیمتی بین لوله مسی موجود در بازار و خود کارخانه وجود ندارد اما زمانی که تولیدکنندگان لوازم خانگی از درب کارخانه خرید میکنند به دلیل خرید در تناژ بالا مشمول تخفیف جزئی میشوند.