وی افزود: سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بهعنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد که گروه فولاد مبارکه نیز باید تحقق این شعار را مانند سنوات گذشته سرلوحه خود قرار دهد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: گروه فولاد مبارکه در سال گذشته علیرغم محدودیتهایی که داشت، رشد تولید را محقق کرد و این در حالی بود که با شرایط قطع برق و گاز صنایع و محدودیت های موجود، انتظار میرفت تولید با بحران مواجه شود اما زحمات همکاران در برنامهریزی برای عبور از این محدودیتها قابل تقدیر بود. بنابراین رشد تولید آنگونه که در شعار سال گذشته نیز مطرح شده بود، به لطف الهی و تلاش همکاران محقق شد و انشاالله در شعار امسال نیز جهش تولید مدنظر خواهد بود.
طیبنیا ادامه داد: در بخش دوم شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم مورد تاکید قرار گرفته است، نیازمند برنامهریزی بیشتری برای فراهم ساختن زمینههای حضور مردم در شئون مختلف اعم از سرمایهگذاری و دیگر بخشها هستیم و لازم است برنامهریزی برای اینکه فولاد مبارکه در چه حوزههایی میتواند جلب مشارکت مردم را ایجاد کند، تدوین و اجرا شود.
پیشتازی فولاد مبارکه صرفا در ابعاد تکنولوژیک نیست
وی تصریح کرد: فولاد مبارکه تا به امروز در مقایسه با متوسط صنعت کشور و حتی برترینها در حوزه رشد تولید پیشتاز بوده است. این پیشتازی صرفا در ابعاد تکنولوژیک نیست بلکه آحاد همکاران گروه فولاد مبارکه در عمیقترین لایههای فرهنگی سازمانی پیشتازی کشور را در صنعت هدف خود قرار دادهاند. آنگونه که در فلسفه وجودی سازمان بیان میکنیم، فلسفه فولاد مبارکه خلق آینده بهتر برای ایران است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در هر شرکتی فرهنگ کار و تولید نهادینه شده باشد، بیشک آمادگی لازم برای تولید حداکثری و بهره بردن از ظرفیتها وجود دارد و شرکتهایی مثل فولاد مبارکه به همین دلیل آمادگی قبلی و بیشتری برای جهش تولید دارند؛ چراکه فرهنگ همواره زیربناست و برخلاف برخی نظریات که خود را ناجی جهان هم میدانستند، ما فرهنگ را زیربنای اقتصاد میدانیم.
طیبنیا تاکید کرد: شرکت فولاد مبارکه با توجه به اینکه شرایط مختلفی از محدودیتها را طی سالهای گذشته تجربه کرده، در سال جدید نیز باید مدیریت هوشمندانه و بهتری جهت افزایش تولید داشته باشد و همکاران ما این موضوع را در لبیک به نامگذاری سال از روز اول فروردین ماه و طی آغازین روزهای سال با برجای گذاشتن رکوردهای جدید تولید، علیرغم ثبت رکوردهای بالای قبلی به اثبات رساندند. دسترسی به هر هدف ارزشمندی در هر سازمانی، مرهون مدیریت و برنامهریزی دقیق و بلندمدت و مهمتر از همه برخاسته از فرهنگ سازمانی موجود در آن مجموعه است.
وی عنوان کرد: تمرکز بر فرهنگ سازمانی در سال جدید برای فولاد مبارکه از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ آنچه که تا به امروز موفقیتهای گروه فولاد مبارکه را رقم زده و تفاوتهایی با سایر سازمانهای موجود در کشور ایجاد کرده است، فرهنگ سازمانی متمایز این مجموعه با سایر شرکتها و سازمانهاست که البته با حالت ایدهآل همچنان فاصله دارد. این شرکت دارای خردهفرهنگهای مثبتی همچون نگاه بلندمدت و راهبردی در برنامهها و تعیین اهداف، نظم و انضباط کاری و مالی، شفافیت، توجه به توسعه سرمایه انسانی و مواردی از این دست بوده که نیازمند تثبیت، توسعه و تقویت بیشتر است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: طی دو سال اخیر، استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود و نوآوری در گروه فولاد مبارکه در مسیر تبدیل شدن به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی در حال نهادینه شدن است. مفهوم نوآوری در جایجای فولاد مبارکه و برای کارکنان کلیه نواحی در هر ردهای که مشغول هستند، باید به یک مفهوم قابل درک تبدیل شود تا همه در عملکرد خود نوآوری داشته باشند. این موضوع به عنوان بهبود مستمر در بطن فولاد مبارکه وجود داشته است. وقتی صحبت از فرهنگ سازمانی مطرح میشود، اینموضوع صرفا با ردههای بالای ساختار سازمان معطوف نخواهد شد بلکه تمام سطوح عمودی و افقی سازمان باید در عملکرد خود نوآوری داشته باشند، این مفهوم را درک کنند و به منصه ظهور برسانند.
جهش و رکوردهای تولید با کار سریع، دقیق و هماهنگ
طیبنیا خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در افق اهداف خود زمانی به نوآوری و تولید پایدار میرسد که تمام کارکنان آن به مفهوم نوآوری و به جایگاه خود در تحقق آن پی برده باشند. خودبیگانگی از هویت کار، آفت سازمانهای بزرگ است. رکوردهای تولید در فولاد مبارکه بهگونهای نیست که به صورت دستوری محقق شوند بلکه یک رکورد تولیدی سالانه، ماهیانه و حتی روزانه، وقتی کُل منسجم، با سرعت، دقت و هماهنگ کار کنند تا جهش و رکوردهای تولید محقق شوند. این فرهنگ تفکر سیستمی است که اینگونه تمامی ارکان را هماهنگ میکند.
وی در پایان با بیان اینکه تاکید گروه فولاد مبارکه در سال جدید بر غنیسازی فرهنگ سازمانی خواهد بود، یادآور شد: در نخستین گام باید خردهفرهنگهای مطلوب خود را شناسایی، تقویت و تثبیت و در مواردی در شرکتهای تابعه ترویج کنیم تا ساختار مستحکم سازمان با تغییر افراد تغییر نکند. از این رو درصدد هستیم تا فرهنگ فولاد مبارکه را به گونهای تثبیت کنیم که از سلوک و رفتار کارکنان آن مشخص باشد که در فولاد مبارکه شاغل هستند. همانطور که فرهنگ کار و تولید ژاپنی و حتی فرهنگ شرکتهای مشهور این کشور همچون «سونی» زبانزد است و تدریس میشود. در همین راستا با بهرهمندی از عناصر فرهنگی غنی برای توسعه ارزشهای فرهنگ سازمانی برنامهریزی خواهیم کرد.
انتهای پیام//