روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲، تور تعالی سازمانی با عنوان داستان موفقیت و تعالی سازمانهای برتر در سالن کنفرانس شهدای مدافع حرم خوزستان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان، روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان شرکتهای صنعت فولاد شادگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، چندوجهی فولاد لجستیک، ایدهپردازان صنعت فولاد، مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، توسعه معادن فولاد خوزستان، بیمه تامین آتیه فراگیر، توسعه اقتصادی پایدار فراگیر، توسعه اقتصادی فراگیر وفا، صنعتی و معدنی پیشگامان فولاد شرق، لوکوموتیو ریل اروند، فرهنگی ورزشی آیندهسازان فولاد خوزستان و محسن شیری بابادی، مدیر استراتژی و تضمین کیفیت شرکت فولاد خوزستان و علی بدوی، مدیر برنامهریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در سالن کنفرانس شهدای مدافع حرم خوزستان برگزار شد.
حمیدرضا ملازاده مقدم، مدیر سیستمهای شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در این جلسه بیان کرد: مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا) بیش از ۷۰ شرکت را در زیرمجموعه خود دارد.
وی در ادامه افزود: در شرکت توگا مپنا، یک کمیته تعالی وجود دارد که بالاترین کمیته موجود در این شرکت است. برای حفظ فعالیتهای مرتبط با تعالی سازمانی در گروه مپنا، یک مدل داخلی تعالی ایجاد شده است و به منظور حفظ برند مپنا، شرکتهای تابعه گروه که موفق به اخذ تندیس در جایزه تعالی مپنا میشوند، مجوز حضور در جایزه ملی تعالی سازمانی را پیدا میکنند.
مدیر سیستمهای شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا عنوان کرد: مهمتر از ارزیابی شدن در جایزه تعالی سازمانی، شناخت پروژههای بهبود از زمینههای قابل بهبود، گزارش بازخورد ارزیابی و همچنین اولویتبندی و اجرای آنها در فاصله بین ارزیابیهای بیرونی است. شناسنامه پروژههای بهبود باید قبل از شروع اجرا، تهیه و در مدت اجرای پروژه نیز میزان تحقق اهداف در کمیته مرتبط، بررسی و در خاتمه کار، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در شناسنامه پایش شود.
مقدم در تعریف اظهارنامه تعالی سازمانی، مطرح کرد: اظهارنامه، نخستین تعریف و چکیده رویکردهای متعالی سازمان است که به دست ارزیابان میرسد. مطالب مرتبط با رویکردهای ارائه شده در اظهارنامه باید به وسیله اعضای مرتبط که اشراف کافی دارند، نوشته، اصلاح و صحهگذاری شوند.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان دلبستگی به سازمان را در میان کارکنان ایجاد کرد، گفت: رویکردهای متعددی وجود دارد که مهمترین آن، سبد جبران خدمات هدفمند است. همچنین داشتن برنامه برای جبران خدمات اعضای گروههای تعالی، در ایجاد دلبستگی آنها به استقرار رویکردهای تعالی سازمانی تاثیرگذار است.
مدیر سیستمهای شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا اظهار داشت: در مسیر تعالی توگا، برگزاری کارگاههای تدوین شناسنامه پروژههای بهبود، آموزش اعضای تیمهای تعالی، رهبران، تربیت ارزیاب و آموزش تخصصی در رابطه با تعالی سازمانی، جلسات آنچه لازم است تمام کارکنان بدانند، با حضور معاونان شرکت، تشکیل سفیران تعالی، چاپ کتاب در حوزه تعالی همچون ترجمه مدل «۲۰۲۰ EFQM»، برگزاری تور تعالی با موضوعات مختلف از جمله نوآوری و فنآوری، (ERP)، ایجاد بخش تعالی در سایت شرکت و چکلیست آمادهسازی در سایت ویزیت، از رویکردهای مناسب فرهنگسازی تعالی سازمانی است.
در ادامه این مراسم، مدلهای توربین گازی و بخار ساخته شده در شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نمایش گذاشته شد.
محسن شیری بابادی، مدیر استراتژی و تضمین کیفیت شرکت فولاد خوزستان در این نشست بیان کرد: تعالی یعنی بهترین وجه عملکرد یک سازمان؛ مواجهه مناسب با تغییرات دورنی و بیرونی و استفاده بهینه از منابع و قابلیتهای سازمانی. تعالی سازمانی، یک بدنه است که دو بال دارد؛ بال نخست، گروه رهبری سازمان بوده و بال دوم، کارکنان این سازمان هستند که اگر هر کدام از آنها درست عمل نکند، سازمان در مسیر تعالی به اهداف تعیین شده نخواهد رسید. هر سازمان، نیاز به آموزش مداوم برای به روزرسانی خود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: سازمانهایی که در مسیر تعالی قرار نمیگیرند و یا میانه مسیر متوقف میشوند، عمدتا به دلیل عدم حمایت رهبران آن سازمانهاست. همچنین عدم آگاهی و آموزش گروه رهبران و کارکنان در حمایت نکردن از سازمان تاثیر دارد. عدم هماهنگی واحدهای مختلف سازمان در رسیدن به تعالی تاثیر منفی میگذارد و هرچه پیگیری در سازمان بیشتر انجام شود، رسیدن به اهداف سازمان بیشتر اتفاق میافتد.
مدیر استراتژی و تضمین کیفیت شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: تعالی سازمانی از طریق تمرکز بر حوزههایی همچون شناسایی و اولویتبندی نیازها و انتظارات ذینفعان، عمق بخشیدن به تحلیلهای محیطی، تمرکز بر زنجیره ارزش، خلق محیط متعالی، آگاهی از چرخه عمر محصول، شایستگیهای گروه رهبری، چابکی در سازمان، تشویق کارگروهی، شناسایی و اولویتبندی پروژههای های بهبود ارتقای سازمانی را رقم میزند.
علی بدوی، مدیر برنامهریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در این جلسه اظهار داشت: مهمترین مدلهای مطرح در سطح جهان، مدلهای تعالی اروپا، دمینگ و مالکوم بالدریج است. آخرین ویرایش مدل تعالی، اروپا ۲۰۲۰ بوده که به سه بخش جهتگیری، اجرا و نتایج تقسیم شده است.
وی در ادامه به طور مختصر الگوی تعالی سازمانی ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: بر اساس استقرار نظام تعالی در شرکتها، باید ارکان تعالی تشکیل شده و در ادامه ارزیابی سازمان، شناسایی و اولویتبندی پروژههای بهبود، استقرار پروژهها و اقدامات سریع تعالی سازمانی، ارزیابی اثربخشی پروژهها و اقدامات سریع تعالی سازمانی، مستندسازی و توسعه برنامههای بهبود تعالی سازمانی انجام شود.
مدیر برنامهریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان با اشاره به چرخه موفقیت در سایت ویزیت، مطرح کرد: تسلط بر متن اظهارنامه و منطق رادار، دستهبندی مستندات الکترونیکی، حضور به موقع در محل جلسه، درک سوال ارزیاب، اثبات مناسب بودن و جاریسازی رویکرد بر اساس مستندات، ارائه مستندات بازنگری رویکرد و بهبودهای انجام شده، اثبات درستی دادهها بر اساس مستندات، تشریح مناسب منطق هدفگذاری و علل تغییرات شاخصها و در نهایت ارائه منابع مقایسه شاخصها روند یک چرخه موفقیت در سایت ویزیت است.
بدوی خاطرنشان کرد: سازمانهایی که موفق به کسب بالاترین رتبه در جایزه تعالی اروپا شدهاند، رشد قابل توجه خود را ناشی از استفاده مدل تعالی سازمانی اعلام کردهاند. این مدل، تیم آنها را تشویق میکند تا روی ذینفعانی که روزانه با آنها تعامل دارند، تمرکز کنند. این مدل به آنها کمک کرده است که فرایندهای خود را در جهت ارائه محصولات و خدمات در کلاس جهانی و رشد مداوم در محیط رقابتی بهبود دهند.
وی در پایان یادآور شد: مهمترین عامل در استقرار مدل تعالی سازمانی در سازمانها، تعهد مدیران ارشد است.
انتهای پیام//