سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۹:۲۳ /چهارشنبه/۲۸ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۷:۵۰ /شنبه/۱۵ دی ۱۳۹۷

ظرفیت پایین بنادر کشور

توسعه بنادر، لازمه اصلی افزایش حجم تجارت است

بنادر، رکن اصلی صنعت حمل‌و‌نقل هستند و امری ضروری جهت توسعه اقتصاد جهانی به‌شمار می‌روند؛ اما متاسفانه با توجه به عقب‌ماندگی کشور در زمینه توسعه بنادر، سهم این بخش از کل اقتصاد، مقدار ناچیزی است.

بنادر، رکن اصلی صنعت حمل‌و‌نقل هستند و امری ضروری جهت توسعه اقتصاد جهانی به‌شمار می‌روند؛ اما متاسفانه با توجه به عقب‌ماندگی کشور در زمینه توسعه بنادر، سهم این بخش از کل اقتصاد، مقدار ناچیزی است.

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، بخش حمل و نقل عامل مهمی در توسعه همگن اقتصادی و منطقه‌ای به‌شمار می‌رود و همچنین تأثیر شگرفی بر یکپارچگی اقتصاد ملی در بازارهای جهانی دارد.

بنادر دارای نقش جدی در فعالیت‌های اقتصادی در مناطق ساحلی هستند؛ طوری که به همان میزانی که هر سال ظرفیت جابه‌جایی کالا و مسافر در یک بندر افزایش می‌یابد، باید زیرساخت، تدارکات و خدمات مرتبط با آن‌ها نیز توسعه پیدا کند.

وقتی صحبت از صنعت حمل و نقل می‌شود، بدون‌شک مسیر دریایی ارزان‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش جابه‌جایی کالا است. صنایع نیازمند روش ساده و ارزان برای صادرات محصولات خود و همچنین ورود مواد اولیه هستند؛ بنابراین عمده صنایع در دنیا در کمربند ساحلی واقع شده‌اند.

بسیاری از صنایع، خصوصا صنایع صادرات محور، در مجاورت بنادر شکل گرفته‌ و توسعه یافته‌اند. به همین دلیل باید در نظر داشت که توسعه ظرفیت بنادر، دارای اهمیتی برابر با صنایع در بندرها است. از نمونه‌های موفق تشکیل شبکه‌های صنعتی در سطح بین‌المللی، می‌توان به صنایع پتروشیمی و پالایش نفت در بنادر هلند و بلژیک اشاره کرد.

مطابق آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی، ظرفیت مجموع بارگیری و باربرداری بنادر کشور در طول ۴۰ سال گذشته از ۱۹ میلیون تن به ۲۲۰ میلیون تن رسیده است که افزایش ۱۱ برابری را نشان می‌دهد. اگرچه در ظاهر این میزان رشد معقول به‌نظر می‌رسد، اما در مقایسه با بنادر همسایگان ایران در خلیج‌فارس نشان می‌دهد که هنوز راه طولانی، پیش‌ روی کشور قرار دارد.

به‌عنوان مثال بندر شهید رجایی بندرعباس به‌عنوان فعال‌ترین بندر ترانزیتی کشور، در رتبه ۷۶ دنیا قرار گرفته است؛ در حالی که پرترددترین بنادر همسایگان ایران یعنی جده عربستان، صلاله عمان و امبارلی ترکیه همگی وضعیت بهتری دارند و به‌ترتیب دارای رتبه ۳۷، ۴۴ و ۵۴ هستند. تنها کشور امارات که در مجموع، حتی نیمی از وسعت منطقه ساحلی ایران را ندارد، حداقل چند برابر ایران، بنادر خود را توسعه داده‌ است.

در حال حاضر حجم مجموع جابه‌جایی کالا در بنادر کشور حدود ۱۵۶ میلیون تن است که در این بین بندر شهید رجایی بیشترین میزان جابه‌جایی را دارد. بیش از نیمی از کالاهای ترانزیت در کشور را فرآورده‌های نفتی و کالاهای ساختمانی و معدنی تشکیل می‌دهند.

نمودار شماره ۱، فراوانی کالاهای ترانزیت شده در بنادر مختلف ایران را نشان می‌دهد. گفتنی است ایران دارای بیشترین طول خط ساحلی و پهنه دریایی در منطقه خاورمیانه است که با توجه به ظرفیت‌های کشور، می‌توان بنادر را توسعه داد و سهم کلی آن را از اقتصاد که در حال حاضر کمتر از ۲ درصد است، بهبود بخشید.

در سال 1402 تحقق یافت؛

۱۱:۲۰ /دوشنبه/۲۶ آذر ۱۴۰۳

در نیمه نخست 1403 تحقق یافت؛

۱۵:۲۹ /چهارشنبه/۹ آبان ۱۴۰۳

به دنبال اقدام اتحادیه اروپا انجام شد؛

۱۶:۱۷ /چهارشنبه/۲۵ مهر ۱۴۰۳

یک مقام مسئول:

۱۳:۲۴ /یکشنبه/۱۵ مهر ۱۴۰۳

با ابلاغ بانک مرکزی،

۱۳:۴۱ /چهارشنبه/۱۱ مهر ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۴:۵۷ /شنبه/۲۷ آبان ۱۴۰۲

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

۹:۲۶ /سه شنبه/۱ اسفند ۱۳۹۶

مجتبی خسروتاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران

۵:۳۱ /دوشنبه/۲ بهمن ۱۳۹۶

منصور یزدی‌زاده طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۴۴ /شنبه/۵ آبان ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۶:۴۸ /شنبه/۹ تیر ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان طی یادداشتی در «فلزات آنلاین» نوشت:

۱۱:۵۲ /شنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۲

موسی انصارپور مديرعامل شرکت سبز و سلامت پارسيان، طی یادداشتی مطرح کرد:

۹:۱۹ /شنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۲

احمد سعدی، مدیرعامل گروه فولادی البرز غرب طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

۴:۱۴ /شنبه/۱۱ آذر ۱۴۰۲

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

۶:۵۴ /شنبه/۳۱ تیر ۱۴۰۲
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/27

209579

فلزات آنلاین

1403/09/27

614015

فلزات آنلاین

1403/09/27

901461

فلزات آنلاین

1403/09/27

3285726

فلزات آنلاین

1403/09/27

25928

فلزات آنلاین

1403/09/27

13706

فلزات آنلاین

1403/09/27

41885

فلزات آنلاین

1403/09/27

50750

فلزات آنلاین

1403/09/27

42766

فلزات آنلاین

1403/09/27

41434

فلزات آنلاین

1403/09/27

28108

فلزات آنلاین

1403/09/27

29971

فلزات آنلاین

1403/09/27

28487

فلزات آنلاین

1403/09/27

37281

فلزات آنلاین

1403/09/27

35036

فلزات آنلاین

1403/09/27

57917

فلزات آنلاین

1403/09/27

27619

فلزات آنلاین

1403/09/27

42124

فلزات آنلاین

1403/09/27

46318

فلزات آنلاین

1403/09/27

4941700