مجموعهای از شرکتهای بزرگ فعال در حوزه معدن و سرمایهگذاری، همانند شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و تعدادی از شرکتهای زیرمجموعه شامل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ آهن گهرزمین، در کنار شرکت سرمایهگذاری امید و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به حرکتی جدی در حوزه حمل و نقل ترکیبی در قالب شرکت مدیریت بینالمللی همراه (جاده، ریل و دریا) گرفتند تا بخشی از نیازهای صادراتی معدنی کشور را در شرایط کنونی مرتفع کنند.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، در شرایطی که صادرات مواد معدنی در شرایط کنونی تحریمها، تبدیل به یکی از منابع اصلی ارزآوری کشور شده، بیش از هر چیز وجود یک پایانه اختصاصی تمام مکانیزه برای ایجاد مزیتهای رقابتی در صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی برای این منظور اهمیتی دوچندان یافته است.
در همین راستا مجموعهای از شرکتهای بزرگ فعال در حوزه معدن و سرمایهگذاری تصمیم به ایجاد حرکتی جدی در حوزه حمل و نقل ترکیبی در قالب شرکت مدیریت بینالمللی همراه (جاده، ریل و دریا) گرفتند تا بخشی از نیازهای صادراتی معدنی کشور را در شرایط کنونی مرتفع کند. شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و تعدادی از شرکتهای زیرمجموعه شامل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ آهن گهرزمین، در کنار شرکت سرمایهگذاری امید و کشتیـــرانی جمهـــوری اسلامـــی ایـــران در ایــن سرمایهگـــذاری سهیـــم بودهانـــد. ایـــن پـــروژه بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در تاریخ بنادر کشور به شمار میرود که ارزش آن بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
محمد جواد انتظاری مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه (جاده ریل دریا) از واگذاری ۶۷ هکتار زمین در بندر شهید رجایی به این شرکت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.
انتظاری با اشاره به قرارداد میان شرکت مدیریت بینالمللی همراه، جاده ریل دریا با سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر سرمایهگذاری و ایجاد پایانه و اسکله تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی عنوان کرد: در ایامالله دهه فجر، زمین مورد نیاز برای فاز اول این طرح به میزان ۶۷ هکتار امروز رسما به شرکت مدیریت بینالمللی همراه تحویل داده شد.
وی افزود: بر این مبنا شرکت همراه بنا دارد تا هر چه سریعتر اقدامات اجرایی را در زمین مورد نظر آغاز کند.
مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه با بیان اینکه این سرمایهگذاری در ۱۸۰ هکتار زمین در سه فاز ۶۰ هکتاری انجام میشود، توضیح داد: مبلغ کل پروژه در مجموع بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است که هزینه مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست بالغ بر یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
انتظاری همچنین با تاکید بر اینکه ساخت فاز اول این پایانه به مدت سه سال به طول میانجامد، تصریح کرد: شرکت مشاور طراح در حال طراحی اولیه این پایانه است، چرا که از زمان تحویل زمین در بندر شهید رجایی ما ۶ ماه برای طراحی اولیه بندر و تصویب آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی فرصت داریم.
وی با تاکید بر اینکه پروژه در زمان تحریم و تماما با سرمایهگذاری داخلی انجام میشود، بیان کرد: پس از تایید و تصویب طرح ارائه شده به سازمان بنادر و دریانوردی بلافاصله اقدامات اجرایی از سوی پیمانکاران داخلی آغاز خواهد شتوسعه حمل و نقل معدنی با سرمایهگذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالید. وی افـزود: در حال حاضر قابلیت پهلوگیری کشتیهای بیش از ۷۰هزارتن در اسکله ها و بنادر کشور با مشکل روبروست و این محدودیت، هزینه تمام شده حملونقل مواد معدنی و فولادی ما را نسبت به رقبا به شدت بالا میبرد. ساخت اسکله تخصصی بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتیهای با حداقل ظرفیت ۱۵۰ هزار تن را امکانپذیر خواهد ساخت.
مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه، با اشــاره به اینکــه کلیـــه سهــامداران (بالــغ بر ۶سهامدار) سرمایهگذاری و هزینه اجرای این طرح را بر عهده گرفتهاند، گفت: با توجه به اینکه تحریمهـــا استفـــاده از فایننـــس خارجـــی را بـــا محدودیـــت مواجـــه کـــرده است، سهامداران ما یعنی شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، شرکـــت سرمایـــهگذاری امیـــد، شرکت معدنی صنعتی چادرملو، شرکت سنگ آهن گهـــر زمیـــن، شرکـــت معـــدنی و صنعتــی گلگهــــر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به طور مساوی تامین مالی این طرح را بر عهده دارند.
در پایان گفتنی است هلدینگ «ومعادن» در سالیان اخیر به سه تعهد خود در زمینههای زیربنایی صنعت شامل تشکیل کنسرسیوم بزرگ اکتشاف در قالب راهاندازی شرکت پایا، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه با راهاندازی شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا و نیز تامین انرژی پروژههای معدنی از طریق تشکیل هلدینگ پویا انرژی عمل کرده و در حال راهاندازی کنسرسیوم بزرگ حفاری کشور است.