قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: اقدامات گستردهای در راستای توسعه خط تولید ریل در مجموعه انجام شده است که از جمله میتوان به بومیسازی خط شماره ۲ بستهبندی ریل و ریومپینگ راستاسنج اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، علیرضا مهرابی بیان کرد: تاریخچه تولید ریل در کارخانه ذوب آهن اصفهان به سالهای ۷۴-۱۳۷۳ برمیگردد که به دلایل نبود زیرساختهای بستهبندی و پرداخت نهایی ریل مورد پذیرش قرار نگرفت؛ سپس در سال ۱۳۷۶ مجددا برای تولید ریل تلاش شد اما باز هم با موفقیت همراه نبود و سرانجام سال ۱۳۹۳ ریومپینگ کارگاه ۶۵۰ آغاز شد. نهایتا در اواخر سال ۱۳۹۵ و اوایل سال ۱۳۹۶، این پروژه با موفقیت به ثمر نشست و ما برای اولین بار تولید ریل ملی با استانداردهای جهانی را آغاز کردیم.
وی افزود: ریلهای ۶۰E۱ ، ۴۶E۲ در خطوط راهآهن سراسری به همراه ۴۹E۱ و ۵۴E۱ در خطوط مترو کاربرد دارند؛ ریل سوزن ۶۰E۱A۱ نیز برای استفاده در مجموعه سوزن ریل در راه آهن سراسری ساخته میشود.
قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: استانداردهای مختلفی برای تولید ریل در کشورها وجود دارد که سختگیرانهترین آن، استاندارد EN۱۳۶۷۴ اروپاست و ریل تولیدی در مجتمع بزرگ ذوب آهن اصفهان نیز با طی کردن تستهایی همانند خستگی، سختی، اکسیژن توتال، عمق دکربوراسیون، سولفور پیرینت و چندین تست دیگر بر اساس این استاندارد تولید میشود.
مهرابی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۵۰ هزار تن ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان، تولید و به راهآهن سراسری و مترو کلانشهرهایی مانند اصفهان، تهران، تبریز و مشهد تحویل داده شده است. رکورد تولید ریل در کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان، هفت هزار و ۵۰۰ تن در ماه بود و در حال حاضر نیز بین سه تا پنج هزار تن در ماه تولید داریم؛ همچنین ظرفیت تولید ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن ریل در سال نیز وجود دارد که انشاالله این مهم به زودی محقق خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه خط تولید ریل چه برنامههایی در دست اجرا دارید، اظهار داشت: اره و دریلینگ سوم را از شرکت لیزینگر تامین، نصب و راهاندازی کردیم و تمامی قطعات مربوط به خط بستهبندی شماره ۲ نیز داخل خود مجموعه بومیسازی، نصب و با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت. از دیگر اقداماتی که در راستای توسعه خطوط تولید ریل انجام شد، ریومپینگ راستاسنج بود که مشکلات و مشقات قبلی را به طور کامل برطرف کرد. از جمله برنامههای پیش رو نیز بهروزرسانی پروفایل گیج تست سنتر، اولتراسونیک و ادی کارنت است که در حال انجام یک به یک آنها هستیم؛ ضمن اینکه پمپها و تجهیزات مربوط به پوستهزدایی نیز راهاندازی شده است.
قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه به بومیسازیهای انجام شده در مسیر تولید ریل اشاره کرد و گفت : از جمله مهمترین این اقدامات، ساخت هات استمپینگ دستی است که در داخل ذوب آهن طراحی، ساخته و نصب شد و همچنین به دلیل عدم تامین قطعات یدکی هات استمپنگ اتومات به دنبال تحریمها توسط شرکت خارجی، موفق به ساخت و نصب خشاب و دیسک این دستگاه با کمک یک شرکت دانشبنیان شدیم. از دیگر بومیسازیهای صورت گرفته که قبلا نیز به آن اشاره شد، خط شماره ۲ بستهبندی ریل است که توازن بین خط تولید ریل و خط بستهبندی را برقرار و از انباشته شدن محصول پشت خط بستهبندی جلوگیری کرد.
مهرابی در پایان با بیان اینکه هماکنون محورهای بزرگی نظیر همدان – سنندج، بستانآباد – ایلگلی، رشت – انزلی، یزد – اقلید و چابهار – زاهدان از ریل ذوب آهن اصفهان استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تنوعبخشی بیشتر به سبد تولید محصولات شرکت، بیش از گذشته در توسعه و عمران کشور نقشآفرین باشیم.
انتهای پیام//