سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۱۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:33 /دوشنبه/20 فروردین 1403

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران:

توسعه در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با هم‌دلی و همکاری میسر است

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: یک اکوسیستم اقتصادی مانند شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برای رشد و توسعه نیاز به همدلی و درک صحیح ذی‌نفعان از شرایط حاکم بر آن دارد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: یک اکوسیستم اقتصادی مانند شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، برای رشد و توسعه نیاز به هم‌دلی و درک صحیح ذی‌نفعان از شرایط حاکم بر آن دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مجتبی حمیدیان طی نشستی با اصحاب رسانه که با حضور معاونان و مدیران ارشد شرکت در محل کارخانه آهن اسفنجی برگزار شد، بیان کرد: تمام تلاش خود را برای پیشرفت شرکت و آینده روشن بافق خواهیم کرد و هرگز نگاه توسعه‌ای و رو به آینده را فراموش نکرده و گام‌های جدی در این مسیر بر می‌داریم.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران متعلق به گروه صندوق بازنشستگی فولاد است، افزود: حدود ۲۰ درصد سهام نیز متعلق به صبا تامین وابسته به تامین اجتماعی و یک درصد متعلق به کارکنان شرکت در قالب سهام ترجیحی است؛ بنابراین مدیریت شرکت و سهام‌دار اصلی توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌‎شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران عنوان کرد: در فرایندی که سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌دهد، باید شرکت و مجموعه صندوق فولاد بخشی از سهام خود را کاهش داده و در بورس عرضه کنند که این موضوع به دلایل مختلف پیگیری نشده است اما با نگاهی به شرکت‌های صنعتی موفق متوجه می‌شویم که نقطه قوت این شرکت‌ها برای توسعه، عرضه شدن آن‌ها در بورس و تامین مالی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای است.

حمیدیان با بیان اینکه ذی‌نفعان شرکت سنگ آهن مرکزی ایران همگی از جنس عام هستند و ذی‌نفع خاص ندارد، تصریح کرد: کارکنان، سهام‌داران، دولت، مسئولان منطقه‌ای و پیمانکاران ذی‌نفعان شرکت محسوب می‌شوند که در شرایط کنونی، تمام این ذی‌نفعان باید درک دقیقی از شرایط حاکم بر شرکت داشته باشند و برای توسعه آن هم‌دلی کنند.

وی مطرح کرد: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از دوران جذاب خود که معدن چغارت بود، فاصله گرفته است و امروز در یک فضای رقابتی واقعی قرار دارد؛ بنابراین باید عقب‌ماندگی خود را نسبت به رقبا جبران کند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به بخشی از مشکلات شرکت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: پشت سر گذاشته شدن دوران طلایی صنعت آهن با سقوط تاریخی قیمت‌ها، جنگ‌های منطقه، مشکلات زیرساختی داخلی، مازاد بودن و ثبات در قیمت محصول گندله، ناترازی در زنجیره، مشکلات دولتی، افزایش ۱۲۰ درصدی هزینه‌ها و…، از جمله مسائلی بود که ما در دو سال اخیر با آن مواجه بودیم.

حمیدیان اظهار داشت: در چنین شرایطی تلاش کردیم حتی یک روز هم حقوق کارگران عقب نیفتد زیرا شرایط اقتصادی را درک می‌کنیم اما انتظار داریم که کارگران نیز شرایط حاکم بر شرکت را درک کنند تا این شرکت بتواند مسیر توسعه را بپیماید.

وی به همکاری سهام‌داران و تقسیم سود آن‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته سهام‌داران مجموعه، همکاری جدی در این زمینه داشتند و از سود سال حدود ۵۰ درصد را به شرکت پرداخت کردند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تاکید کرد: شرکت‌های صنعتی و معدنی باید نسبت به منطقه خود ادای دین داشته باشند؛ در همین راستا شرکت سنگ آهن مرکزی ایران کمیته مسئولیت‌های اجتماعی را راه‌اندازی کرد و در حوزه پرداخت ۲ درصد عوارض همواره پیشتاز بود؛ به طوری که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۵۰ درصد آن با وجود مشکلات موجود پرداخت شد و مابقی هم تقسیم شده و به مرور پرداخت می‌شود.

حمیدیان از پیمانکاران نیز که از دیگر ذی‌نفعان شرکت هستند، تشکر کرد و افزود: بخش قابل‌توجهی از بدهی‌های ما مربوط به بدهی‌های کارخانه گندله‌سازی است که هنوز پیمانکار آن مطالبات چند هزار میلیاردی خود را دریافت نکرده است. با این وجود، برای کمک به توسعه و رشد شرکت با ما سازش می‌کند.

وی در خصوص سهام ترجیحی کارکنان، بیان کرد: سهام ترجیحی موضوعی است که ابعاد فنی خود را دارد. از یک سو، مرتبط با سهام‌دار و از سوی دیگر مرتبط با سازمان خصوصی‌سازی و قوانین دوره‌ای بوده که این موضوع در آن اتفاق افتاده است. هم‌اکنون پیگیری‌ها در شورای کارگری در حال انجام است و هر زمان که لازم باشد، ما کمک می‌کنیم اما واقعیت این است که نمایندگان کارکنان برای به نتیجه رسیدن آن باید پیگیری بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در رابطه با تبدیل وضعیت پرسنل با سابقه پنج سال، عنوان کرد: تبدیل وضعیت پرسنل همچون سال‌های قبل در حال انجام است که فرایند خود را طی می‌کند و بر اساس زمان‌بندی پرسنل تبدیل وضعیت می‌شوند. در این دوره مدیریت، تبدیل وضعیت ۲۷۹ نفر که مشمول طرح بودند، انجام شده است و بقیه افراد نیز به مرور تبدیل وضعیت می‌شوند.

حمیدیان با بیان اینکه تاکنون ۳۶۴ نفر از ایثارگران نیز تغییر وضعیت شده‌اند، گفت: با سهام‌دار پیرامون همکاران فعال در گندله‌سازی نیز با توجه به نوع قراردادی که دارند، مذاکره کرده‌ایم اما طبق قانون کارهای حجمی مشمول نمی‌شوند.

وی ابراز کرد: بخشی از سنگ‌های آنومالی شمالی با توجه به مشخصاتی که دارد، برای کارخانجات ما قابل استفاده نیست. سیستم خطوط شرکت قابلیت مصرف سنگ‌های کلوخه را که از چغارت و چاه گز استخراج می‌شود، دارد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه برای پرعیارسازی سنگ‌های معدن آنومالی شمالی و میشدوان، خط پرعیارسازی چهار میلیون تنی را فعال کردیم، گفت: این پروژه سنگ‌های با عیار ۲۰ درصد را به ۴۰ درصد، تبدیل و آماده فروش می‌کند. در حال حاضر خط ورودی کارخانه کنسانتره امکان استفاده از این سنگ‌ها را ندارد و بر همین اساس در قبال فروش این سنگ، سنگی را خریداری می‌کنیم که بتوانیم تبدیل به کنسانتره کنیم.

حمیدیان با اشاره به هدف شرکت در تولید سالانه ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن کنسانتره طی سال‌های آینده، یادآور شد: با تحقق این هدف، از خروج سنگ از منطقه جلوگیری می‌کنیم اما در حال حاضر هزینه‌ای که باید صرف سنگ کنیم، اقتصادی نیست. در دو سال گذشته ۹۰۰ هزار تن سنگ از مجموعه نوظهور که در قالب دو معدن میشدوان و آنومالی شمالی فعالیت می‌کند، دریافت و مصرف کرده‌ایم و مابقی سنگ‌ها قابلیت مصرف در کارخانه را نداشته است.

لزوم حرکت به سمت بهره‌برداری از معادن زیرزمینی

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به سمت آنومالی ۸ که معدنی زیرزمینی با ذخیره نیمه‌عمیق است، حرکت کرده‌اید، گفت: ذخیره معدن آنومالی شمالی در زمان روس‌ها حدود ۳۲۰ میلیون تن تخمین زده شد که به دلیل سنگ‌های کم‌عیار، استخراج از آن مقرون به صرفه نبود اما امروزه با توجه به شرایط موجود، استخراج از این معدن اقتصادی شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تمام شرکت‌های صنعتی و معدنی که در حوزه فولاد فعال هستند، دچار چالش تامین خوراک شده‌اند، افزود: ذخیره رو سطحی در حال اتمام است و باید به سمت ذخایر زیرزمینی و معدنکاری زیرزمینی برویم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تاکید کرد: باید این دیدگاه در ما نهادینه شود که ذخایر عمیق نیز در آینده نه‌چندان دور مورد توجه قرار خواهد گرفت و هر شرکتی که در این حوزه ورود نکند، بازنده خواهد بود. امروزه در کشور سوئد، معدنی با عمق بالای یک هزار متر فعال است و سالانه بین ۲۷ تا ۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن از آن استخراج می‌شود.

معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در پاسخ به سوالی درباره نحوه قرارداد با سازمان انرژی اتمی در آنومالی ۸، ابراز کردعملیات اکتشاف ریسک بالایی دارد و مدیرانی موفق هستند که این ریسک را بپذیرند. در آنومالی ۸ نوع قرارداد با سازمان انرژی اتمی را با تعامل پیش بردیم؛ به طوری که سازمان انرژی اتمی حاضر شد اگر میزان ذخایر کمتر از آن چه تصور می‌کردیم باشد، در میزان حق‌السهم خود تعدیل کند.

حمیدیان نیز در این خصوص اضافه کرد: تمام شرکت‌های معدنی با سازمان انرژی اتمی قرارداد دارند؛ چراکه دو مجموعه ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی دو معدنکار بزرگ کشور هستند و با فرایندها و مکانیسم‌های خود در حوزه معدن مشارکت می‌کنند. سازمان انرژی اتمی برای اولین بار فعالیت‌های معدن‌کاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران را از بلوک مرکزی منطقه بافق خارج کرد و اکنون در بیرون از منطقه بافق و در ساغند شمالی، ناتک و گیورد معدن‌کاری انجام می‌شود.

معدن چاه گز، بهترین راه تامین خوراک

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تولید کنسانتره اشاره کرد و گفت: با اجرای پروژه باربرگشتی و رسیدن محصول آن به ۷۰ درصد، طرح توسعه کارخانه کنسانتره در دستور کار قرار می‌گیرد تا به این ترتیب ظرفیت کارخانه کنسانتره از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن، به حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد و خوراک گندله تامین شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه در حال حاضر بهترین راه تامین خوراک شرکت بهره‌مندی از سنگ‌های معدن چاه گز است، خاطرنشان کرد: سنگ در معدن چغارت رو به اتمام است و سنگ سه چاهون نیز عیار پایینی دارد. بنابراین در حال حاضر بهترین سنگ‌آهن برای ما، سنگ معدن چاه گز است که امیدواریم دو میلیون تن سنگ از این معدن به شرکت سنگ آهن وارد شود. اگر سنگ چاه گز را در اختیار داشته باشیم، کارخانه‌های خردایش و آگلومراسیون می‌توانند حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن محصول تولید کنند.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

6:19 /یکشنبه/27 خرداد 1403

غلامرضا هاشمی مرند، عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:01 /شنبه/7 بهمن 1402

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:32 /شنبه/16 دی 1402

محمد مدنی‌فر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:13 /شنبه/6 خرداد 1402

وحید سیدعلی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:54 /شنبه/8 مرداد 1401

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:52 /شنبه/19 خرداد 1403

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل تولید کنندگان سنگ آهن

8:21 /چهارشنبه/3 خرداد 1396
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700