سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۵۲ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۶:۰۶ /شنبه/۳ تیر ۱۴۰۲

توسعه خطوط ریلی کشور با اقدامات ذوب آهن اصفهان

بیش از ۱۰۰ سال از اولین تلاش‌ها برای ایجاد راه‌آهن سراسری در ایران می‌گذرد و این در حالی است که طی این مدت، توسعه راه‌آهن ایران بر پایه ریل وارداتی بود اما همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان باعث شد که ایران بتواند به معدود تولیدکنندگان ریل در جهان بپیوندد تا توسعه راه‌آهن به عنوان زیرساختی استراتژیک، وابسته به ریل وارداتی نباشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، در سال ۱۳۰۴ که اولین مصوبه ایجاد راه‌آهن سراسری در مجلس تصویب شد، در ابتدا تصمیم بر این بود که کارخانه ذوب آهن برای تولید ریل آن احداث شود اما هزینه بالای ساخت این کارخانه باعث شد، این تصمیم به اجرا نرسد و تقدیر آن بود که در سال ۱۳۹۸ اولین تولید انبوه ریل توسط ذوب آهن اصفهان انجام شود.

در واقع ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور با ۵۵ سال سابقه درخشان در این صنعت، با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه صنعت حمل‌و‌نقل ریلی و در راستای اقتصاد مقاومتی، اقدام به سرمایه‌گذاری در امر تولید ریل کرد؛ در حالی‌ که تعداد معدودی از کشورهای دنیا قادر به تولید این محصول هستند.

شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شد در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی‌، با همت تلاشگران خود این محصول را تولید کند و حتی شمش ریل را نیز تولید کرد تا این فرایند به صورت کامل از سنگ‌آهن تا ریل در این شرکت انجام شود.

ریل ذوب آهن اصفهان با استاندارد «EN۱۳۶۷۴» تولید و در قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود. جالب توجه است که از بین کشورهای تولیدکننده ریل، تنها ۶ کشور دنیا قادر به تولید این محصول با استاندارد مذکور هستند که بالاترین استاندارد جهانی است‌. ریل با استاندارد «EN۱۳۶۷۴» برای قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود که هنوز همچنین قطارهایی در کشور وجود ندارد اما با یک آینده‌نگری خوب از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی‌، مقرر شده از ریل مخصوص قطارهای پرسرعت در کشور استفاده شود‌.

اهمیت این دستاورد ذوب آهن اصفهان در توسعه زیرساخت ریلی کشور روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. بهره‌گیری کامل از ریل ملی تولید شده در این مجتمع عظیم صنعتی در مسیر ریلی بستان آباد – خاوران و ایستگاه آن که هم‌زمان با دومین روز از سفر دور دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید، نماد دیگری از نقش‌آفرینی ذوب آهن در توسعه زیرساخت ریلی کشور بود.

ذوب آهن اصفهان هم‌اکنون نیاز ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت زیرساخت را تامین می‌کند و به همین منظور تولید ۱۰۰ هزار تن ریل تا پایان سال جاری در برنامه شرکت قرار دارد و ۶۰ هزار تن از این محصول نیز در محورهای ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است. متخصصان این شرکت با دانش و تجربه خود فرایند تولید ریل را بومی‌سازی کرده‌اند تا ذوب آهن اصفهان بتواند به عنوان یک تکنولوگ داخلی، انواع ریل مورد نیاز کشور را تولید کند.

هرچند این مجمتع عظیم صنعتی پیشگام بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور بوده و ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز خود را بومی‌سازی کرده است اما تولید ریل ملی را می‌توان مهم‌ترین دستاورد بومی‌سازی ذوب‌ آهن اصفهان به شمار آورد. محصول کلیدی که تولید آن در داخل با اما و اگرهای فراوانی همراه بود اما تلاشگران این مجتمع عظیم صنعتی با خودکفایی در تولید آن و سپس تنوع‌بخشی به این محصول، ایران را از واردات آن بی‌نیاز ساختند و حتی صادرات آن نیز در دستور کار قرار دارد؛ محصولی که کلیه مراحل، از مرحله تولید فولاد تا نورد آن در همین کارخانه و بر اساس استانداردها و آزمون‌های روز دنیا انجام می‌شود.

این توانمندی باعث شد مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود، تولید ریلی ملی را یک دستاورد بزرگ معرفی کنند که دیدگاه وی، افتخاری برای صنعت فولاد کشور و خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان است.

ذوب آهن در کنار تولید ریل خطوط پرسرعت، ریل مترو را نیز مطابق با استانداردهای جهانی تولید کرد. در این راستا در جلسه مدیران عامل شرکت‌های قطار شهری کشور که چندی پیش در مشهد برگزار شد، نیازهای ریلی متروهای کلان شهرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که ذوب آهن تامین‌کننده کامل ریل مورد نیاز آن‌هاست. ضمن اینکه آرک معدن یا ریل تونلی نیز برای ایمن‌سازی معادن کشور در این کارخانه تولید می‌شود که این محصول نیز در گذشته به طور کامل از طریق واردات تامین می‌شد.

تولید این محصول مهم و استراتژیک که در شرایط سخت تحریم صورت گرفت، نشان داد ظرفیت‌های بسیار بالایی در ذوب آهن اصفهان برای بومی‌سازی وجود دارد؛ همچنان که دیگر صنایع نیز تاکنون از این ظرفیت بهره‌مند شدند. در این راستا، ذوب آهن اصفهان علاوه‌بر تولید انواع ریل، در دیگر قطعات مورد نیاز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچون سوزن ریل و چرخ و محور قطار نیز موفق عمل کرد و در واقع می‌توان چشم‌انداز این مجتمع عظیم صنعتی را با تولید محصولات خاص و ارزش‌افزار که سایر شرکت‌ها توان تولید آن را ندارند، باز تعریف کرد. همچنین با توجه به اینکه در بازارهای داخلی و خارجی، تقاضا برای محصولات سنتی به تدریج کم‌رنگ می‌شود، این مجتمع عظیم صنعتی تولید محصولات خاص را در اولویت قرار داده است که در این راستا تولید H۲۴ در سال جاری با استفاده از شمش تولیدی این شرکت انجام شد و می‌تواند در صنعت ساختمان تحول ایجاد کند.

انتهای پیام//

با کسب تقدیرنامه تک ستاره صورت پذیرفت؛

۱۱:۵۶ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳

به دنبال سهم ۵۰ درصدی در صادرات،

۱۰:۵۶ /چهارشنبه/۲۸ آذر ۱۴۰۳

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد جهان‌آرا اروند:

۹:۱۸ /چهارشنبه/۲۸ آذر ۱۴۰۳

جواد حاتمی، مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۹ /شنبه/۱۷ آذر ۱۴۰۳

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۰۶ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره و کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۴:۳۰ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۳۱ /یکشنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۳

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۵۲ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۴۱ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

ابراهيم جانقربانيان، عضو هيئت مديره و معاون بازرگانی شرکت صبا فولاد خليج فارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۵۸ /شنبه/۱۰ آذر ۱۴۰۳

حسين کاظمی‌مهر، نايب رئيس هيئت مديره شرکت مجتمع فولاد و نورد آسين ابهر طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۴ /شنبه/۳ آذر ۱۴۰۳

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۳ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۳

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

۷:۴۹ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

۷:۲۹ /شنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۴۸ /شنبه/۲۵ آذر ۱۴۰۲

در حاشیه بازدید از پروژه پیشران کنسانتره‌سازی گلالی عنوان شد؛

۱۴:۰۹ /دوشنبه/۵ آذر ۱۴۰۳

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

۱۵:۲۸ /یکشنبه/۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

۵:۵۶ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

۵:۴۲ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت فولاد جهان آرا اروند؛

۶:۳۵ /شنبه/۱۹ آبان ۱۴۰۳

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/10/1

224036

فلزات آنلاین

1403/10/1

611682

فلزات آنلاین

1403/10/1

900636

فلزات آنلاین

1403/10/1

3285726

فلزات آنلاین

1403/10/1

26018

فلزات آنلاین

1403/10/1

13781

فلزات آنلاین

1403/10/1

42717

فلزات آنلاین

1403/10/1

50750

فلزات آنلاین

1403/10/1

42984

فلزات آنلاین

1403/10/1

41467

فلزات آنلاین

1403/10/1

28747

فلزات آنلاین

1403/10/1

30194

فلزات آنلاین

1403/10/1

28645

فلزات آنلاین

1403/10/1

37498

فلزات آنلاین

1403/10/1

35677

فلزات آنلاین

1403/10/1

59767

فلزات آنلاین

1403/10/1

28018

فلزات آنلاین

1403/10/1

43147

فلزات آنلاین

1403/10/1

47622

فلزات آنلاین

1403/10/1

4871000