سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۵۰ /دوشنبه/۵ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:06 /دوشنبه/5 شهریور 1403

در صورت ادامه کاهش قیمت لیتیوم،

تولیدکنندگان چینی وادار به کاهش ظرفیت تولید خواهند شد

شماری از منابع آگاه اعلام کردند که چندین تولیدکننده لیتیوم در چین در حال بررسی امکان کاهش ظرفیت یا تعلیق فرایند تولید به منظور کاهش ضرر ناشی از افزایش هزینه‌های تولید در بحبوحه افت مداوم قیمت لیتیوم و روند نزولی حجم تقاضای این ماده معدنی هستند.

شماری از منابع آگاه اعلام کردند که چندین تولیدکننده لیتیوم در چین در حال بررسی امکان کاهش ظرفیت یا تعلیق فرایند تولید به منظور کاهش ضرر ناشی از افزایش هزینه‌های تولید در بحبوحه افت مداوم قیمت لیتیوم و روند نزولی حجم تقاضای این ماده معدنی هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، یکی از تولید‌کنندگان لیتیوم در چین بدون افشای جزئیات خاصی، بیان کرد: شماری از تولیدکنندگان لیتیوم در چین از قبل ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند.

یکی از تولیدکنندگان این ماده معدنی در چین با تایید این مطلب، عنوان کرد: در حال بررسی کاهش ظرفیت تولید خود هستیم. با این حال، هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نکرده‌ایم.

به گفته برخی منابع، احتمال می‌رود سایر تولیدکنندگان لیتیوم در چین یا ظرفیت تولید خود را کاهش داده و یا فرایند تولید خود را به حالت تعلیق درآورند؛ چراکه قیمت‌های فعلی لیتیوم به پایین‌تر از نقطه سربه‌سر خود رسیده است.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین، حتی فروش حجم زیادی از نمک لیتیومی نیز ضرر و زیان فراوانی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است و در حال حاضر تولیدکنندگان لیتیوم در این کشور تحت فشار زیادی قرار دارند.

قیمت اسپودومن همچنان بالاتر از قیمت لیتیوم است

قیمت اسپودومن همچون لیتیوم روند نزولی را در پیش گرفته اما قیمت این ماده اولیه به نسبت قیمت لیتیوم همچنان بالاتر است. به همین دلیل، هزینه‌های تولید بیشتری را برای تولیدکنندگان اسپودومن نسبت به تولیدکنندگان لیتیوم به دنبال دارد.

در همین راستا، ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت اسپودومن با محتوای حداقل ۶ درصد اکسید لیتیوم، با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، رقم حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن در روز پنج‌شنبه ۱۵ آگوست ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به قیمت ۷۸۰ تا ۸۲۰ دلار در هر تن اعلام شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور، حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن کاهش داشت.

نوسانات قیمتی اسپودومن در بازه زمانی آگوست ۲۰۲۳ تا آگوست ۲۰۲۴

طبق محاسبات انجام شده و با در نظر گرفتن میانگین آخرین ارزیابی قیمت اسپودومن توسط موسسه «Fastmarkets»، هزینه تولید کربنات لیتیوم باتری در چین حدود ۸۰ هزار یوان در هر تن خواهد بود.

در همین رابطه و مطابق با ارزیابی هفتگی موسسه نامبرده، قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی این کشور، رقمی حدود ۷۱ هزار تا ۷۴ هزار یوان در هر تن در روز ۱۵ آگوست ۲۰۲۴ گزارش شد که نسبت به قیمت ۷۸ هزار تا ۸۲ هزار یوان به ازای هر تن اعلام شد در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود هفت هزار تا هشت هزار یوان کاهش را تجربه کرد.

گفتنی است که قیمت لیتیوم چین در سال ۲۰۲۴ به دلیل کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه این ماده معدنی، روند نزولی را در پیش گرفته است. در همین رابطه، آخرین ارزیابی قیمت کربنات لیتیوم باتری نشان می‌دهد قیمت این محصول نسبت به زمان اوج افزایش قیمت آن در روز ۱۴ مارس ۲۰۲۴ که برابر با ۱۱۱ هزار تا ۱۱۹ هزار یوان در هر تن تعیین شد، حدود ۴۰ هزار تا ۴۵ هزار یوان در هر تن کاهش یافته است.

یکی از معامله‌گران بازار لیتیوم تصریح کرد: هزینه تولید کربنات لیتیوم باتری برای برخی از تولیدکنندگان لپیدولیت در استان جیانگشی چین، حدود ۸۵ هزار یوان در هر تن تعیین شده، است؛ در حالی که هزینه تولید سایر تولیدکنندگان لپیدولیت در دیگر استان‌ها بیشتر بوده است.

به گفته وی، اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان لیتیوم در چین، از جمله برخی از تولیدکنندگان لپیدولیت هنوز تصمیم به کاهش ظرفیت یا توقف موقت فرایند تولید خود نگرفته‌اند اما با این حال به نظر می‌رسد به دلیل کاهش امیدواری نسبت به جهش حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار، تولیدکنندگان لیتیوم بیشتری به کاهش ظرفیت یا توقف موقت فرایند تولید روی آورند.

بر اساس گفته‌های چندین منبع متعدد، هرگونه افزایش قیمت لیتیوم به دنبال کاهش عرضه این ماده معدنی اتفاق خواهد افتاد و بهبود حجم تقاضا برای لیتیوم نیز زمان‌بر است.

چرا بازار لیتیوم چین با وضعیت مازاد عرضه مواجه است؟

بازار لیتیوم چین در وضعیت مازاد عرضه قرار دارد. طبق آمار ارائه شده، حجم واردات کربنات لیتیوم به چین در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰۶ هزار و ۳۸۹ تن گزارش شد که نسبت به حجم واردات ۷۳ هزار و ۱۸۰ تنی اعلام شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۴۵٫۳۹ درصد افزایش را به ثبت رساند.

تولیدکنندگان لیتیوم از آب شور برخی از معدود کسانی هستند که با توجه به قیمت‌های فعلی لیتیوم و در نظر گرفتن ادامه روند تولید آن‌ها در فصل تابستان در بالاترین سطح خود، هنوز حاشیه‌ سود قابل‌توجهی دارند.

سخنگوی شرکت «Zangge Mining Company Limited» در مصاحبه‌ای در روز ۱۱ آگوست ۲۰۲۴، هزینه تولید کربنات لیتیوم خود را ۴۱ هزار و ۳۰۰ یوان در هر تن اعلام کرد.

در همین راستا، اگرچه دولت چین یارانه‌های تخصیص یافته به منظور تقویت حجم فروش خودروهای مبتنی بر انرژی نو (NEV) در بازار این کشور را افزایش داد اما این اقدامات اثر مثبت محدودی بر فروش این خودروها و بازار بالادستی لیتیوم داشته است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در روز ۲۴ جولای ۲۰۲۴ اعلام کرد: مالکان خودروهای مبتنی بر انرژی نو که اتومبیل خود را قبل از روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ خریداری کرده یا دارندگان وسیله نقلیه موتور احتراق داخلی (ICE) که میزان انتشار کربن تولیدی آن‌ها کمتر از استاندارد ملی آلایندگی گستره ۳ در چین است، می‌توانند هنگام خرید یک خودرو مبتنی بر انرژی نو، یارانه ۲۰ هزار یوانی دریافت کنند.

لازم به ذکر است که رقم تخصیص اعتبار یارانه مذکور نسبت به رقم ۱۰ هزار یوانی قبلی که در ماه می ۲۰۲۴ اعلام شده بود، دو برابر افزایش یافته است. طبق گزارش انجمن خودروسازان چین (CAAM)، حجم فروش خودروهای مبتنی بر انرژی نو در چین با ۵٫۵۳ درصد یا ۵۹ هزار دستگاه خودرو کاهش، از یک میلیون و ۴۹ هزار دستگاه خودرو در ماه ژوئن ۲۰۲۴، به ۹۹۱ هزار دستگاه خودرو در ماه جولای سال مذکور رسید.

شایان ذکر است که طرح پرداخت یارانه‌ها، مشمول کل بازار خودروهای الکتریکی در چین نخواهد شد؛ چراکه تعداد خریدارانی که امکان تعویض خودروهای کارکرده آن‌ها با خودروهای جدید وجود دارد، چندان زیاد نیست.

علاوه‌براین، تعداد ثبت قراردادهای آتی کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو افت قابل ملاحضه‌ای را تجربه کرد و قیمت این محصول لیتیومی در ابتدای روز معاملاتی ۱۴ آگوست ۲۰۲۴، از ۷۳ هزار یوان در هر تن، به ۷۶ هزار و ۵۰ یوان در هر تن در پایان روز معاملاتی مذکور رسید.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان چینی، انتظار می‌رفت که قیمت کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی چین به ۷۵ هزار یوان در هر تن برسد و بیش از این کاهش را تجربه نکند. با این حال، به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت این محصول همچنان ادامه داشته باشد. چنین شرایطی موجب شده است مصرف‌کنندگان نسبت به خرید محصولات لیتیومی از بازار فیزیکی محتاطانه‌تر رفتار کنند و از این رو حجم تقاضا برای این محصولات در بازار مذکور کاهش بیشتری را به ثبت رسانده است.

انتهای پیام//

طی دو تا چهار سال آینده تحقق خواهد یافت؛

11:14 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

هم‌زمان با افت حجم تقاضا رخ داد؛

5:59 /یکشنبه/21 مرداد 1403

پس از تجربه محدودیت‌های صادراتی،

8:48 /دوشنبه/8 مرداد 1403

در صورت تامین مواد اولیه محقق خواهد شد؛

13:12 /سه شنبه/2 مرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/3

156571

فلزات آنلاین

1403/06/3

542326

فلزات آنلاین

1403/06/3

707860

فلزات آنلاین

1403/06/3

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/3

22667

فلزات آنلاین

1403/06/3

13431

فلزات آنلاین

1403/06/3

45314

فلزات آنلاین

1403/06/3

49178

فلزات آنلاین

1403/06/3

44588

فلزات آنلاین

1403/06/3

41213

فلزات آنلاین

1403/06/3

27108

فلزات آنلاین

1403/06/3

28146

فلزات آنلاین

1403/06/3

26679

فلزات آنلاین

1403/06/3

35913

فلزات آنلاین

1403/06/3

33429

فلزات آنلاین

1403/06/3

42930

فلزات آنلاین

1403/06/3

26345

فلزات آنلاین

1403/06/3

40122

فلزات آنلاین

1403/06/3

43528

فلزات آنلاین

1403/06/3

3582800