مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین گفت: این مجتمع در راستای خودکفایی کشور در بومیسازی چرخهای منوبلوک مورد مصرف در ناوگان ریلی در نظر دارد در فاز اول راهاندازی پروژه تولید انبوه چرخ قطار، تعداد ۲۵ هزار حلقه انواع چرخ منوبلوک را تولید و تحویل بازار مصرف ریلی کند.
به گزارش «فلزات آنلاین»، علی ملک اظهار داشت: تولید انبوه چرخ قطار موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی در کشور خواهد شد و این در حالی است که برخی از لوکوموتیوهای داخل کشور به عنوان نیاز مبرم صنعت ریلی به دلیل نبود چرخ و مشکلات متعدد در زمینه واردات آن از چرخه فعالیت خارج شده است.
وی با بیان اینکه مجتمع صنعتی اسفراین قابلیت تولید و تامین انواع محورهای مورد نیاز بخش ریلی کشور را دارد، یادآور شد: این مجتمع، اصلیترین تولیدکننده انواع محور واگنهای باری (روسی، پارسی و رومانی) و اکسپرس (مسافری) است و بومیسازی انواع محور لکوموتیو (GM، آلستوم، زیمنس) برای نخستین بار در ایران در این مجتمع انجام شده است و تاییدیه راهآهن جمهوری اسلامی ایران و بهرهبرداران را گرفته است و امید است در آیندهای نزدیک با تولید مجموعه چرخ و محور (wheel set) گامی مهم در خودکفایی این محصول در کشور برداشته شود.
بر اساس گزارشی گزارشی از ایرنا، مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکتهای زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولیدکننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد و این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگترین تولیکننده قطعات و مقاطع فورج و ریختهگری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتیسازی و ماشینسازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.