مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن گفت: غالبا شرکتهای دانشبنیان به دلیل منابع محدود سازمانهای دولتی، در زمینه تامین منابع مالی با چالش مواجه هستند؛ به همین دلیل پیشنهاد میشود که در کنار اخذ تسهیلات و وامهای بانکی، شرکتهای نوپا برای تامین منابع مالی پایدار، تمرکز خود را روی تولید محصولات باکیفیت و انجام اقداماتی در راستای برندسازی و توسعه بازارهای هدف قرار دهند.
بهداد قرهگوزلو در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص روشهای تامین منابع مالی شرکتهای دانشبنیان و چالشهای آنها در این زمینه، بیان کرد: همان طور که میدانید شرکتهای دانشبنیان متشکل از افرادی خلاق، پرتلاش و بادانشی بوده که در محیطی پویا مشغول به فعالیت هستند. به طور کلی شرکتهای دانشبنیان زمانی نیاز به تامین منابع مالی دارند که زمان زیادی از تشکیل آنها نگذشته باشد و محصول آنها در بازار شناخته نشده باشد؛ در این شرایط است که به دلیل منابع مالی کم و محدود، این شرکتها باید اقدام به تامین منابع مالی جهت پیشبرد اهداف خود کنند. گفتنی است که مهمترین تامینکنندگان منابع مالی، تسهیلات دولتی، سرمایهگذاران خصوصی و بانکها هستند اما همین موضوع میتواند اصلیترین چالش برای شرکتهای دانشبنیان باشد زیرا عموما روش تامین منابع مالی از سازمانهای دولتی با ممیزیهای طولانی و سازوکارهای اداری فرساینده همراه است.
لزوم تخصیص عادلانه منابع مالی دولتی
وی با اشاره به راهکاریهای رفع این چالش، مطرح کرد: اکثر منابع دولتی تخصیص داده شده به شرکتهای دانشبنیان، محدود و زمانبندی آنها طولانی است. به همین دلیل برای حل این چالش باید محصولات دانشبنیان که در صنایع اصلی کشور کاربرد دارند، از نظر میزان اهمیت و تقاضا اولویتبندی شوند؛ در نهایت اگر فرایند اولویتبندی محصولات دانشبنیان به درستی انجام گیرد، میتوان منابع مالی تخصیص داده شده را هرچه دقیقتر به شرکتهای دانشبنیان مربوطه اختصاص داد.
مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در ادامه به بیان مزایا و معایب تامین منابع مالی شرکتهای دانشبنیان از این طریق پرداخت و گفت: همان طور که ذکر شد اگر اولویتبندی شرکتهای دانشبنیان برای تامین منابع مالی، به طور دقیق و صحیح صورت نگیرد و این فرایند به گونهای سلیقهای انجام شود، مطمئنا تسهیلات و منابع مالی به درستی و عادلانه میان شرکتهای دانشبنیان توزیع نخواهد شد. همچنین چشمداشت به تسهیلات دولتی، منجر به عدم خلاقیت، نوآوری و بازاریابی شرکتهای دانشبنیان که پایههای اصلی شکلگیری این شرکتها هستند، خواهد شد. به همین دلیل در کنار ارائه تسهیلات مادی و حمایتهای معنوی، اقداماتی از قیبل الزام صنایع دولتی به خرید محصولات دانشبنیان داخلی و برگزاری سمینارهای متشکل از صنایع و شرکتهای دانشبنیان به منظور آگاهی هر دو طرف از نیازمندیها و توانمندیهای یکدیگر نیز تا حدود زیادی به بازاریابی این شرکتها کمک خواهد کرد.
کیفیت، رمز موفقیت
قرهگوزلو در رابطه با روشهای تامین منابع مالی شرکت پترو فولاد بهمن در یک سال اخیر، ابراز کرد: از آنجایی که شرکت دانشبنیان پترو فولاد بهمن یک شرکت تولیدی بالغ در حوزه ارائه خدمات فنی، رتروفیت و بازرگانی تخصصی در بخشهای فشار قوی، متوسط، کنترل و ابزار دقیق است، توانسته در کنار حمایتهای معنوی و گاها مادی آن هم به صورت محدود نهادهای ذیربط، با تکیه بر کیفیت محصولات تولیدی خود سهم قابل توجهی از بازار کشور را کسب کند. به همین دلیل کنترل کیفیت و همچنین تحقیق و توسعه پایدار جهت جلب حداکثری رضایت مشتریان، شناساسی نیاز آنها و پاسخگویی در کوتاهترین زمان ممکن، از عوامل مهم گسترش بازار محصولات شرکت پترو فولاد بهمن در میان صنایع اصلی کشور هستند.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شرکت پترو فولاد بهمن برای اجرای طرحهای توسعهای خود اقدام به تامین منابع مالی کرده است، اظهار داشت: در این زمینه کارگروهی عملی در داخل مجموعه تشکیل داده شده است تا در راستای افزایش کیفیت محصولات و همچنین حرکت همگام با علوم روزدنیا، اقدامات لازم را انجام دهد. در حال حاضر مقداری مشخص به صورت درصدی از فروش سالیانه مجموعه به عنوان بودجه طرحهای توسعهای در نظر گرفته شده است اما در کنار آن نیازمند حمایتهای همهجانبه ارگانهای ذیربط نیز هستیم.
انتهای پیام//