مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد ذوبآهن اصفهان در خصوص تفاوت فرایند تولید ریل سوزن با ریلهای دیگر گفت: برای تولید این محصول جدید از تجهیزاتی مانند هادیها و پلانکها برای کنترل حرکت عرضی غلتکهای نورد در خط تولید استفاده میکنیم لذا این مسئله در بخش طراحی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت تا کمتر به این تجهیزات نیاز داشته باشیم.
به گزارش «فلزات آنلاین»، فرزاد اکبریان با اشاره به اینکه تناژ تولید ریل سوزن مطابق سایر ریلها است و با این تفاوت که این محصول جدید به عنوان یک نقطه تکمیلکننده در خطوط ریلی کاربرد دارد، اظهارداشت: بالاترین دقتها در کلیه مراحل طراحی ریل سوزن به کار گرفته شده است و به دلیل اینکه در داخل کارخانه به اطلاعات تخصصی دسترسی نداشتیم، تیم طراحی کارخانه متشکل از کارشناسان، تکنسینها و با بهرهگیری از تجربه، دانش روز (نرم افزارهای کامپیوتری)، طراحی این محصول استراتژیک را با موفقیت به پایان رساندند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش طراحی برای پروفیلهای عادی زمان به دو تا سه ماه زمان نیاز دارند اما طراحی ریل سوزن به دلیل حساسیتهای خاص و شکل پروفیل نامتقارن حدود هفت ماه زمان برد و در اولین مرحله نیز به تولید نرمال محصول دست یافتیم. برای طراحی این محصول در مجموع حدود ۱۲۰شیت نقشه آماده است.
اکبریان اظهار داشت: تنها تعداد معدودی از کشورهای دنیا تکنولوژی تولید این محصول ارزشمند را دارا هستند و بسیار خوشحال هستیم و افتخار میکنیم که ایران به عنوان پنجمین کشور، این دستاورد مهم را با تلاش شبانهروزی کارگران ذوبآهن اصفهان بومیسازی کرد و به تولید انبوه رساند.
مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد ذوبآهن اصفهان با اشاره به اینکه تولید ریل سوزن سالانه از خروج ۵۰۰میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری میکند، بیان کرد: ریل سوزن در گذشته جزو لیست محصولات وارداتی ایران بود اما ذوبآهنیها همانند تولید سایر محصولات بر واردات این محصول جدید نیز خط بطلان کشیدند تا تولید ایران روانه بازار کشور شود و در آینده نیز با صادرات ریلسوزن، این محصول را در لیست واردات سایر کشورها قرار دهند.
وی از ریل سوزن به عنوان کلید توسعه حمل و نقل ریلی کشور نام برد و گفت: زمانی که ریلگذاری خطوط انجام میشود این محصول خاص برای تغییر مسیر قطار باید در محل نصب شود. میتوانم بگویم اگر ریلگذاری را انجام دهیم اما این قطعه موجود نباشد، مانند این است که تمام جاده را احداث کردیم ولی در انتها پل نصب نشده است.
مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد ذوبآهن اصفهان اذعان داشت: هر انسانی از این که در رشته و تخصص خودش به موفقیت دست یابد، قطعا خوشحال میشود و انگیزهای برای تلاش های بیشتر در آینده است. در اینجا باید بگویم مهمتر از غرور ملی است که بار دیگر با تولید محصول ریل سوزن در وجود تلاشگران ذوبآهن نهادینه و به ایران اسلامی تقدیم شد. برخی از مشتریان عنوان میکنند زمانی که با شرکتهای تامین کننده خارجی برای خرید ریل سوزن تماس میگرفتیم به سختی این محصول را در اختیار ما میگذاشتند ولی با غرور به آن ها اعلام کردیم که دیگر نیازی به محصولات آنها نداریم و به نوعی جایگاه کشور با تولید این محصول، یک رتبه ارتقا یافت.
اکبریان افزود: تلاش داریم با تولید محصولات جدید، نیازهای گوناگون بازار را تحت پوشش قرار دهیم. به عنوان مثال، برای توسعه حمل ونقل ریلی کشور هر آنچه را نیاز است در ذوبآهن اصفهان تولید کنیم تا روز به روز مسیر توسعه کشور در افقی گستردهتر، هموار شود.