تولید ریل ملی به ویژه ریل خطوط پرسرعت «۶۰E1»، یکی از مهمترین افتخارات دهه اخیر صنعت کشور است که در دوران تحریم به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان انجام شد و این همت ذوب آهنیها در روز ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۹، به دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل انجامید.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، البرز اسدی، معاون تجهیزات الکتریکی نورد ۶۵۰ شرکت ذوب آهن اصفهان بیان کرد: در سال اول راهاندازی پروژه ریل، عملیات مربوط به نصب تجهیزات پرداخت، بستهبندی و «test center» انجام شده بود اما به هنگام راهاندازی قفسههای نوردی، امکان حضور کارشناسان خارجی میسر نشد. از این رو، با دستور مدیران شرکت تصمیم به ادامه عملیات راهاندازی خط توسط کارکنان ذوب آهن اصفهان شد که خوشبختانه این اراده در بین همکاران وجود داشت و به همت تیمی که تشکیل شد، عملیات راهاندازی و اصلاح برنامههای «plc و wincc» قفسههای ۴ و ۵ خط نورد شروع و عملیات تست سرد و گرم در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز با موفقیت انجام شد.
وی افزود: دومین چالشی که در مسیر تولید ریل ملی با آن مواجه شدیم، مربوط به اشکال درایو ولتاژ متوسط قفسه ۵A موتور پنج مگاوات در سال ۱۴۰۰ بود که در حین نورد از کار افتاد و کلیه برنامههای «CPU» و سیستم کنترلی آن پاک شده بود که آن زمان به دلیل وجود تحریمها، کارشناسان خارجی از حضور و رفع اشکال خودداری کردند؛ البته در نهایت با درایت مدیریت مهندسی نورد و توانمندی همکاران برق نورد ۶۵۰، فعالیت تعمیر و راهاندازی درایو با ۱۵ شبانهروز کار مداوم انجام شد.
معاون تجهیزات الکتریکی نورد ۶۵۰ شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: در طول این چند سال نزدیک به ۱۰۰ مورد فعالیتهای بهینهسازی، تغییر طرح و اصلاح برنامههای «plc» و دستگاهای «Test center» مکانیزمهای پروژه ریل در راستای کاهش توقفات و بهبود روند بهرهبرداری توسط کارکنان توانای برق نورد ۶۵۰ همانند اجرای صفر تا ۱۰۰ پروژه «H300»، بومیسازی ساخت کارت مبدل فرکانسی دستگاه «Eddy current»، برنامهنویسی و ایجاد «data base» برای اندازهگیری ابعادی ریل S49 در دستگاه «H.P.M» و دهها مورد دیگر انجام شده است.
اسدی در پایان از تمامی همکاران نورد ۶۵۰ که طی این سالها با تلاشهای مضاعفی که داشتند و همچنین سایر مدیریتها و معاونتها که همکاری نزدیک در به ثمر رساندن پروژه تولید ریل ملی داشتند، تشکر و قدردانی کرد.
در ادامه حجتاله کریمزاده، معاون مکانیک نورد ۶۵۰ شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: پس از اجرای پروژه ریل ملی و شروع تولید ریل و اهمیت آن در صنعت ریلی کشور، برای رفع مشکلات تامین قطعات و عدم همکاری کارشناسان خارجی، تصمیم بر بومیسازی تجهیزات مورد نیاز در کارگاه نورد ۶۵۰ شد. در این رابطه، مجموعه معاونت مکانیک با تکیه بر توانایی بسیار بالای مهندسان، فورمنها و کارکنان سختکوش خود اقدام به طراحی و اجرای پروژههای مهمی کرد که مهمترین آنها عبارتاند از تعویض پمپهای پلانجری فرسوده و پوستهزدایی اولیه با پمپهای بهروز که موجب افزایش بهرهوری و کاهش توقفات میشوند، تعویض هیدروموتورهای قفسههای ۵ و ۵A و ۶ با هیدروموتورهای با توان بالاتر، تغییر طرح سیستم آبرسانی قفسههای ۵ و ۶ که کاهش زمان تعویض قفسه و افزایش تولید را در پی دارد و شاخصترین اقدام صورت گرفته تهیه نقشه و ساخت هداستمپینگ بود که باعث جلوگیری از توقفات و همچنین خروج ارز از کشور در شرایط تحریم شد.
سعید رحیمی، معاون تولید نورد ۶۵۰ شرکت ذوب آهن اصفهان، بومیسازیهای صورت گرفته در این معاونت را در دو بعد تجهیزاتی و بهروزرسانی نقشهها دانست و گفت: یکی از مهمترین قطعاتی که طی سالهای اخیر در شرکت ذوب آهن اصفهان بومیسازی شده، مربوط به خشاب دستگاه «HOT STAMPING» فرایند تولید ریل است که توسط کارشناسان دفتر طراحی کالیبر و کارگاه نورد ۶۵۰ پیگیری شد و به نتیجه رسید. همچنین بهروزرسانی نقشهها و کالیبراسیون به افزایش کیفیت محصول تولیدی منجر شد.
وی ادامه داد: ریلهای «۵۴E1» ، «۴۹E1» و ریل زبانه سوزن که در متروها کاربرد دارد، از جمله محصولاتی است که بعد از تولید محصولات اولیه ریل با همت بالای کارکنان متخصص ذوب آهنی، به سبد محصول کارگاه نورد ۶۵۰ اضافه شد.
رحیمی ابراز کرد: در همان زمانی که کارشناسان خارجی در شرکت ذوب آهن اصفهان حضور داشتند نیز عمده پیشنهادات در راستای بهبود فرایند تولید از سوی کارشناسان ذوب آهنی ارائه میشد.
معاون تولید نورد ۶۵۰ شرکت ذوب آهن اصفهان در پایان ضمن تقدیر از تلاشگرانی که در رسیدن به این افتخار ملی کوشیدند، خاطرنشان کرد: تولید محصولات جدید و همچنین ریل صادراتی، از برنامههای پیش روی این کارگاه است که ساخت قفسههای نوردی جدید رسیدن به این اهداف را سرعت خواهد بخشید.
انتهای پیام//