مدیر متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به اینکه محصولات شرکت براساس استانداردهای بینالمللی تولید میشوند، هر سال یک تعداد محصول جدید با قابلیت صادرات را به سبد محصولات شرکت فولاد مبارکه اضافه میکنیم.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، علیرضا مولویزاده در خصوص وظایف واحد متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه، اظهار داشت: این واحد از دو زیرواحد واحد تروپروسس به معنای سراسر پروسه از آهنسازی تا محصول نهایی و واحد کنترل استاندارد و مقادیر فنی تشکیل شده است. واحد متالورژی و روشهای تولید در سازمان بیشتر به عنوان مسئول واحد طراحی و تولید گریدهای جدید شناخته شده است؛ ضمن اینکه برخی فعالیتهای دیگر نظیر مدیریت سیستم پذیرش و پیرایش سفارشها و ارائه خدمات مشاوره به کل شرکتهای هلدینگ، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بینالمللی، مشارکت در تدوین اسناد فنی خطوط توسعه و تعیین ظرفیت سالانه خطوط نیز در برنامه کار این واحد قرار دارد؛ ضمن اینکه ما ملزم هستیم مطابق با آخرین ویرایش استاندارد، محصول را به مشتری عرضه کنیم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه محصولات شرکت براساس استانداردهای بینالمللی تولید میشوند، هر سال یک تعداد محصول جدید با قابلیت صادرات به سبد محصولات شرکت فولاد مبارکه اضافه میشود. خودروسازان، صنایع تولیدکننده لولههای انتقال آب، صنعت ساختمان و سازه، صنایع بستهبندی و قلعاندود، تولیدکنندگان لوازم خانگی، کشتیسازی و فولادهای عملیات حرارتیپذیر عمده مشتریان «فولاد» هستند که در حد ظرفیت موجود نیاز آنها تامین میشود.
مدیر متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که در سال ۱۴۰۳، چه تعداد محصول جدید به سبد محصولات اضافه شد، گفت: به طور کلی، محصولات متنوعی به سبد محصولات اضافه شد. در زمینه خودرویی نیز حداقل ۶ محصول جدید اضافه شد. با توجه به خودروهای جدیدی که شرکتها تولید میکنند، نیاز به محصولات خاص خودرویی بیشتر شده و گریدهایی با ساختار جدید که در قطعات ایمنی خودروهایی مثل تارا و شاهین استفاده میشوند و در سیستم تعلیق و گیربکس کاربرد دارند، تولید شد. این محصول به صورت گرید «FB60» که یک محصول گرم و اسیدشویی است و همچنین گرید «FB45» که در سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارد، تولید شد. گرید دیگر «SPFC390G» است که در بدنه خودروها استفاده میشود و علاوه بر استحکام بالا، در برابر خوردگی نیز مقاومت زیادی دارد. گرید دیگری که در قسمت رینگ خودرو کاربرد دارد، گرید «SAPH440» است که پیشتر به صورت اسیدشویی تحویل میدادیم اما الان این قابلیت ایجاد شده که به صورت گالوانیزه نیز عرضه شود.
به گفته مولویزاده، گریدهای با قابلیت بیک هاردنینگ یا پخت سختی نیز تولید شد؛ به این مفهوم که ابتدا شکلپذیری آنها انجام میشود و بعد در فرایند پخت رنگ که در دمای ۱۷۰ درجه در کارخانه رنگ خودروسازی انجام میشود، استحکام آن افزایش مییابد. همچنین گرید فوق کششی به صورت گرم ویژه خودروسازان طراحی و تولید شده است. همچنین در بخشی از پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی کشور، به لولههای با ضخامت زیاد نیاز بود که در محدوده کار شرکت فولاد مبارکه قرار نداشت اما با افزایش استحکام، این مورد را جبران کردیم و ضخامتی که پیش از آن، قابلیت تامین آن را نداشتیم، تولید شد. همچنین محصولات قلعاندود ویژه صنایع بستهبندی و قوطیهای کنسروی تولید شد. پیشتر ضخامت کمتر از ۰٫۱۸ تولید نمیشد اما سال گذشته با طراحی گرید استحکام بالا و ضخامت پایین، به ضخامت ۰٫۱۵ میلیمتر رسیدیم. به علاوه، گریدهای عملیات حرارتیپذیر که کاربردهای مختلفی از جمله در قطعهسازی در خودرو، چرخدندهها و صنایع هوا و فضا دارند و گریدهایی مانند «SAE4130» را شامل میشود، طراحی و تولید شد.
وی در خصوص چالشهای موجود در این عرصه، عنوان کرد: پروژههای توسعه شرکت فولاد مبارکه از جمله نورد گرم شماره ۲، خط نورد سرد شماره ۲ شامل اسیدشویی و تاندم و آنیل پیوسته و همچنین خط گالوانیزه شماره ۲ که محصولات خودرویی گالوانیزه تولید میکند، با تغییر جهت بازار از سمت محصولات تجاری به محصولات خاص در حال انجام است. اتمام به موقع این پروژهها از مهمترین چالشهاست؛ چراکه با راهاندازی این خطوط امکان تولید گریدهای ویژه فراهم میشود.
مدیر متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: در حوزه طراحی محصول تولید گریدهای ضخامت پایین با استحکام بالا کاهش وزن را به همراه دارد که به مسائل پایداری و زیستمحیطی کمک میکند. موضوع دیگر، توسعهها و تکنولوژیهای جدیدی است زیرا برخی تکنولوژیهایی جدید، منجر به کاهش مصرف انرژی میشود و ما باید در این مسیر حرکت کنیم.
مولویزاده خاطرنشان کرد: تولید محصولات ویژه که فرایند پیچیدهتری در تولید دارند و از اهداف حال حاضر شرکت است، بهای تمام شده افزایش مییابد زیرا به تستهای آزمایشگاهی بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل همکاران ما تلاش میکنند بهای تمام شده را به مقدار واقعی آن نزدیکتر کنند. از سوی دیگر، بهینهکاوی قیمت در واحد فروش انجام میشود تا به قیمتهای جهانی توجه شود و محصولات با ارزشافزوده بیشتری به فروش برسد.
وی در پایان یادآور شد: با استفاده از نرمافزارهای شبیهساز قبل از اینکه محصولات را به صورت انبوه تولید کنیم، تستهای آزمایشگاهی انجام میدهیم. در این راستا، دستگاههای سختافزاری به نام دستگاه پیچش گرم و دستگاه فشار گرم به دستگاههای موردنیاز ما اضافه شده که امکان محاسبه نیروهای نورد قبل از اینکه محصول را به خط تولید بفرستیم، میسر میسازد و با حداقل ریسک، محصول برای اولین بار به خط تولید میرود؛ ضمن اینکه تکمیل دستگاههای شبیهساز را در دستور کار داریم تا بتوانیم با توجه به توسعههایی که در آینده داریم، طراحیها را بهتر و دقیقتر انجام دهیم.
انتهای پیام//