وزیر راه و شهرسازی در آغاز ریلگذاری محور راهبردی راه آهن زاهدان-چابهار به عنوان طولانیترین مسیر ریلی کشور، گفت: یکی از افتخارات کشور، بومیسازی و تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان است و تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخل است.
به گزارش «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، هدف از اجرای این مسیر ریلی اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی است که در نتیجه آن کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی متصل میشود.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم اظهار داشت: یکی از افتخارات کشور، بومیسازی و تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان است و تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخل است.
وی افزود: ۹۲ هزار تن ریل مورد نیاز این پروژه تماما توسط ذوب آهن اصفهان تولید میشود.
ذوب آهن اصفهان دغدغههای تامین ریل مورد نیاز کشور را بر طرف کرد
خیرا… خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این آیین از تامین ریل این مسیر از شرکت ذوب آهن اصفهان برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: تولید ریل توسط شرکت ذوب آهن اصفهان به شدت دغدغهها در خصوص تامین این محصول در کشور را برطرف کرد.
وی افزود: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هــزار تــن ریـــل استانـــدارد مورد نیــاز است که با تفاهم سه جانبه قرار است توسط شرکـــت ذوب آهـــن اصفهـــان تولیــد و تحویــل قرارگاه خاتمالانبیا (ص) گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در طول کل این مسیر از تولیدات داخل و ریل ملی تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده میکنیم که این اقدام هم در جهت اشتغالزایی و هم در جهت حمایت از تولید داخل است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهـــای حمل و نقــــل کشـــور تاکیـــد کـــرد: از دیگـــر اهــــداف برای اجــــرای پـــروژه راهآهــــن زاهدان-چابهار، تکمیل بخشی از کریدور شمال به جنوب است و این منطقه در توسعه شبکه ریلی کشور نقش زیـــادی خواهـــــد داشــــت. همچنیــن توسعــه اقتصادی سواحل مکران و محــــور شــرق کــه مورد تاکید نظام و مقام معظم رهبری است، با اجرای این پروژه تا حد زیادی محقق میشود.
خادمی با بیان اینکه راهآهن زاهدان- چابهار یک ابرپروژه محسوب میشود، اظهار کرد: در بحث روسازی مسیر، بیش از ۷۰۰ کیلومتر ریلگــذاری بایـــد انجــام شــود و این میــزان ریلگذاری به ۹۲ هزار تن ریل UIC ۶۰ نیاز دارد کــه ایـــن ریلهــا برای مسیرهـــای پرسرعـــت استفاده میشوند.
وی با بیان اینکه عملیات زیرسازی و ساختمانی در مسیر با روند مطلوبی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در سال گذشته انجام شده است، امسال شاهد روند مطلوب احداث این پروژه هستیم.