سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۴ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:04 /یکشنبه/20 خرداد 1403

با گذشت زمان محقق خواهد شد؛

تکمیل روند سیستم قیمت‌گذاری لیتیوم در بازار فیزیکی

طی سال‌های اخیر، بازار جهانی لیتیوم تغییرات نوسانی گسترده‌ای را در مقیاس بازار، ساختار و به ویژه مکانیزم‌های قیمت‌گذاری تجربه کرده است.

طی سال‌های اخیر، بازار جهانی لیتیوم تغییرات نوسانی گسترده‌ای را در مقیاس بازار، ساختار و به ویژه مکانیزم‌های قیمت‌گذاری تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در حالت عادی قیمت لیتیوم از طریق مذاکره در رابطه با قراردادهای سالانه یا بلندمدت بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با در نظر گرفتن قیمت ثابت تعیین می‌شود. در این نوع از سیستم قیمت‌گذاری، شفافیت در تعیین قیمت‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

با گذشت زمان و با افزایش حجم لیتیوم عرضه شده در بازار و ورود شرکت‌های جدید در عرصه رقابت، اهمیت سیستم قیمت‌گذاری با تمرکز بر شفافیت قیمت‌ها افزایش یافت. در نتیجه این کار، توجه به گزارش ارزیابی قیمت‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های ارزیابی کننده قیمت، به تدریج اهمیت بیشتری پیدا کرد.

در حال حاضر بازار لیتیوم به لطف ارائه گزارش ارزیابی قیمت‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های ارزیابی کننده قیمت در بازارهای نمک لیتیوم، باتری و اسپودومن تکامل یافته‌تر شده است.

بسیاری از بازارهای کالایی از ارزیابی گزارش قیمت‌های منتشر شده توسط شرکت‌های ارزیابی کننده قیمت به عنوان قیمت مبنا در ثبت قراردادهای خود استفاده می‌کنند که این مسئله از بسیاری جهات، یک مرحله در روند فرایند تکامل بسیاری از بازارها محسوب می‌شود.

سیستم قیمت‌گذاری فلز کبالت، یکی از نمونه سیستم‌های قیمت‌گذاری موجود است که موسسه «Fastmarkets» با ویژگی‌های تحویل محموله‌ها در بندر روتردام و تعیین قیمت هر تن از این فلز بر حسب دلار در هر پوند ارائه داده و شرکت‌ها و فعالان بازار در سطح جهانی، از قیمت‌های ارائه شده در آن به عنوان قیمت مبنا استفاده می‌کنند.

بازار کبالت طی دو سال گذشته با نوسانات قیمتی قابل‌توجهی روبه‌‎رو بوده است؛ به نحوی که قیمت محموله‌های دریایی هیدروکسید لیتیوم و کربنات به کار رفته در باتری به مقصد کشورهای آسیایی از یک قیمت تک رقمی در سال ۲۰۲۱، به بیش از ۸۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. با این وجود، قیمت این محصولات در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ درصد کاهش را تجربه کرد. در بازار اسپودومن نیز روند مشابهی حاکم بود و قیمت‌ این ماده معدنی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد کاهش را به ثبت رساند.

اخیرا موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی را رقمی حدود ۱۳٫۴ تا ۱۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در تاریخ ۲۹ می ۲۰۲۴ ارزیابی کرد.

همچنین موسسه مذکور، قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی را عددی حدود ۱۳٫۵ تا ۱۴٫۵ دلار در هر کیلوگرم در روز ۲۹ می سال میلادی جاری اعلام کرد.

نوسانات قیمت لیتیوم از ماه می ۲۰۲۲ تا ماه می ۲۰۲۴

تنها درصد کمی از حجم کلی لیتیوم سالانه تولید شده در خارج از چین، در حال حاضر از طریق بازار فیزیکی مورد معامله قرار می‌گیرد؛ اگرچه اکثریت قریب به اتفاق محموله‌های لیتیوم مورد معامله در بازار هنوز وابسته به ثبت قراردادهای بلندمدت بوده اما حجم نقدینگی و مشارکت در بازار فیزیکی به طور پیوسته در حال افزایش است.

از آنجایی که حجم معاملات در بازار فیزیکی تنها درصد کمی از حجم نقدینگی کلی بازارهای معاملاتی را به خود اختصاص داده است، وابستگی فعلی به ثبت قراردادهای بلندمدت به طور کلی در  بازارهای کالایی اتفاقی غیرمعمول محسوب نمی‌شود.

با این وجود، دلایل ساختاری وجود دارد که حجم نقدینگی در بازار فیزیکی لیتیوم در مقایسه با سایر مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری کمتر است. از جمله این موارد می‌توان به نگرانی‌های مربوط به ماندگاری و همچنین فرایند تولید لیتیوم قبل از استفاده در باتری‌ها اشاره کرد.

فرآیند کشف قیمت «Fastmarkets» در بازارهای با قابلیت رشد سریع

ارزیابی‌های قیمتی که توسط موسسه «Fastmarkets» ارائه می‌شود، با هدف بررسی سطح قابل معامله مواد اولیه و محصولات عرضه شده در بازار صورت می‌گیرد.

برای دستیابی به این هدف، یک تیم از متخصصان در موسسه نامبرده به بررسی بازار به صورت روزانه می‌پردازند و داده‌هایی را از فعالان بازار در قالب حجم نقدینگی، رقم‌های پیشنهادی ارائه شده و همچنین بررسی حجم قابل معامله لیتیوم در سطح بازارها دریافت و بر حسب آن اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری می‌کنند.

هنگامی که این داده‌ها جمع‌آوری شد و اطلاعات آن به سیستم داده‌های اختصاصی موسسه «Fastmarkets» انتقال یافت، تیم متخصصان سلسله مراتبی مبتنی بر میزان اهمیت مبنای داده‌ها ایجاد می‌کنند. اهمیت مبنای داده‌ها از طریق یک واحدهای گسسته اطلاعات مربوط به حجم مبادله شده لیتیوم در بازار بر مبنای امکان رصدیابی آن و وضعیت رقابتی در بازار تعیین می‌شود.

مبنای امکان رصدیابی مبادله شده لیتیوم در بازار و وضعیت رقابتی در بازار، به حجم داده‌های اضافی جمع‌آوری شده از یک واحدهای گسسته اطلاعات مربوط می‌شود. قبل از انتشار گزارش‌ ارزیابی قیمت‌ها، تمام قیمت‌های ارزیابی شده از دو فیلتر عبور می‌کند و مورد بازبینی قرار می‌گیرند. فیلتر نخست، مربوط به متخصصان آشنا به وضعیت بازار و فیلتر دوم، مرتبط با یکی از اعضای ارشد تیم ارزیابی‌کننده است.

در هر مرحله از این بازبینی قیمت، داده‌ها و محدوده قیمت تعیین شده به دقت بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که به طور دقیق داده‌های ارزیابی شده را منعکس کرده و توجیه مشخصی برای محدوده قیمتی اعلام شده ارائه خواهد شد. تعداد معاملات انجام شده، مهم‌ترین واحدهای گسسته اطلاعات برای متخصصان ارزیابی کننده قیمت به منظور نشان دادن حجم مبادله شده محموله‌های لیتیوم در بازار به شمار می‌رود.

داده‌هایی فراتر از حجم نقدینگی بازار

همان‌طور که اشاره شد، بازار لیتیوم می‌تواند تحت تاثیر حجم نقدینگی در بازار فیزیکی قرار بگیرد. این بدان معناست که می‌توان چندین دوره ارزیابی قیمت‌گذاری متوالی برگزار کرد اما خروجی آن هیچ ارزیابی خاصی نداشته باشد.

باید این نکته را متذکر شد که کاهش حجم نقدینگی در بازار به معنای عدم نوسانات قیمت‌ها نیست. عواملی مانند کاهش حجم عرضه، اختلالات لجستیکی، افزایش یا کاهش حجم تقاضا و بسیاری موارد دیگر می‌توانند بر ارزش‌گذاری یک کالا تاثیر بگذارند.

همچنین مواردی مانند قیمت‌های پیشنهادی و مزایده‌های فروش می‌توانند واحدهای گسسته اطلاعات قابل‌توجهی را در غیاب نبود ارزیابی حجم نقدینگی در بازار فراهم کنند و به وسیله آن‌ها می‌توان وضعیت بازار و حجم خرید و فروش کالاها را ارزیابی کرد.

این مسئله نشان می‌دهد در صورتی که تغییراتی در حجم عرضه و تقاضا در بازار رخ دهد، قیمت‌ها تنها به دلیل نبود حجم نقدینگی نمی‌توانند ثابت باقی بمانند.

انتهای پیام//

پس از انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی،

7:13 /سه شنبه/29 خرداد 1403

در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چه می‌گذرد؟

6:56 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در هفته پایانی ماه می 2024،

10:16 /یکشنبه/13 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه حجم تقاضا صورت پذیرفت؛

15:30 /یکشنبه/6 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700