سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۰۴ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:34 /یکشنبه/13 خرداد 1403

در هفته منتهی به 24 می 2024 رخ داد؛

ثبت افزایش نسبی قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی

اختلال در روند عرضه و ایجاد مشکل در روند مالی خرید سهام برخی دارایی‌های فلزات پایه، باعث شد قیمت این فلزات در هفته منتهی به جمعه 24 می 2024 به بالاترین میزان خود در سال جاری میلادی برسد. با این حال، در حجم تقاضا برای فلزات پایه تغییر چندانی ایجاد نشد. در ادامه گزارش علل مرتبط با چرایی این تغییرات قیمتی و عوامل موثر بر آن در برخی فلزات پایه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اختلال در روند عرضه و ایجاد مشکل در روند مالی خرید سهام برخی دارایی‌های فلزات پایه، باعث شد قیمت این فلزات در هفته منتهی به جمعه ۲۴ می ۲۰۲۴ به بالاترین میزان خود در سال جاری میلادی برسد. با این حال، در حجم تقاضا برای فلزات پایه تغییر چندانی ایجاد نشد. در ادامه گزارش علل مرتبط با چرایی این تغییرات قیمتی و عوامل موثر بر آن در برخی فلزات پایه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت سه ماهه آتی قلع در بورس فلزات لندن در روز معاملاتی ۲۰ می ۲۰۲۴، به ۳۵ هزار و ۳۵۵ دلار در هر تن رسید. رقم گزارش شده نسبت به قیمت ۲۴ هزار و ۱۱۵ دلار در هر تن ثبت شده در روز پنجم ژانویه سال جاری میلادی، حدود ۴۶٫۶۱ درصد افزایش را تجربه کرد. با این وجود، قیمت اعلام شده در روز دوشنبه ۲۰ می ۲۰۲۴ در مقایسه با قیمت ۳۶ هزار و ۵۰ دلار در هر تن ارزیابی شده در روز معاملاتی ۲۲ آوریل سال مذکور روندی نزولی داشت.

گفتنی است که فلز قلع، کم‌معامله‌ترین فلز پایه بورس فلزات لندن محسوب می‌شود و قیمت آن نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. لازم به یادآوری است افزایش حجم تقاضا برای فلز قلع در بخش در حال رشد هوش مصنوعی باعث شد قیمت این فلز در روز هشتم مارس ۲۰۲۲ به ۵۱ هزار دلار در هر تن برسد.

افزایش حجم ذخایر انبار قلع و اثر متقابل بر عرضه آن

همچنین ایجاد اختلال در روند عرضه قلع در اندونزی به عنوان سومین کشور تولیدکننده بزرگ قلع تصفیه شده در جهان و میانمار که حدود ۱۰ درصد حجم عرضه جهانی این فلز را به خود اختصاص داده است، باعث شد قیمت قلع روندی افزایشی را به ثبت برساند. ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد حجم ذخایر انبارهای قلع آن‌چنان که در خبرگزاری‌‌ها به آن اشاره شده، با محدودیت روبه‌رو نیست.

یکی از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» در همین راستا مطرح کرد: مجموع حجم ذخایر انبار فلز قلع در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای در روز ۱۷ می ۲۰۲۴، به ۲۲ هزار و ۳۷۳ تن رسید که ۷۴۸ تن (۴ درصد) نسبت به یک هفته قبل از تاریخ اعلام شده  افزایش داشت.

به گفته وی، این روند افزایشی حجم ذخایر انبارهای بورس نشان می‌دهد علی‌رغم ادامه اختلالات در روند عرضه قلع از سوی کشورهای بزرگ تولیدکننده فلز مذکور مانند اندونزی، دسترسی به بازار جهانی قلع تصفیه شده چندان با محدودیت همراه نیست.

این تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» در ادامه خاطرنشان کرد: روند عرضه و تقاضای قلع در بازار فیزیکی در ماه می ۲۰۲۴ تاکنون ثابت بوده است که این مسئله نشان می‌دهد کمبود صادرات قلع اندونزی و یافتن جایگزین آن در بازار تا حدود زیادی مرتفع شده است.

وی اظهار داشت: نوسانات در روند خرید و فروش دارایی‌ها با توجه به روند اخیر نرخ‌ها در صنعت قلع موجب افزایش قیمت‌ها در بازار این فلز شده است.

این تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده نشان‌ می‌دهد شاخص‌های روند عرضه و تقاضا مانند حجم موجود در ذخایر انبار بورس‌های کالایی یا پریمیوم تعیین شده برای محصولات قلع در بازار فیزیکی، حاکی از نبودن محدودیت در بازار فلز مذکور است. از همین رو، همه چیز (افزایش قیمت قلع در بازار) به نوسانات در روند خرید و فروش دارایی‌ها با توجه به روند اخیر قیمت‌ها در بازار قلع بستگی دارد.

وی به نوسانات در روند خرید و فروش دارایی‌ها با توجه به وضعیت قیمت‌ها در صنعت مس، درست زمانی که نرخ آن به اوج خود رسیده بود، اشاره کرد که دقیقا وضعیتی مشابه شرایط فعلی قیمت‌ها در صنعت قلع را یادآور می‌شود.

این تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» بر این باور است اتفاقی که در صنعت مس افتاده، ممکن است در صنعت قلع نیز تکرار شود. با این تفاوت که در حال حاضر قیمت قلع نسبت به بیشترین مقدار نرخ ثبت شده برای این فلز در سال ۲۰۲۴ اندکی کمتر است.

افزایش قیمت روی، وضعیت این فلز را بدتر خواهد کرد

قیمت روی در بورس فلزات لندن از ابتدای ماه آوریل ۲۰۲۴ به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. با این حال، حجم تقاضا برای این فلز همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده است.

قیمت سه ماهه روی بورس فلزات لندن در روز ۲۲ می ۲۰۲۴، کانال سه هزار و ۶۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن را فتح کرد که بالاترین نرخ نسبت به رقم دو هزار و ۴۷۹ دلار و ۵۰ سنت در هر تن گزارش شده در روز دوم آوریل ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد که در واقع افزایش ۲۳٫۵ درصدی را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است که واحد ذوب «Budel» متعلق به شرکت «Nyrstar» در هلند پس از پایان فرایند مراقبت و نگهداری که از ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ آغاز شده بود، دوباره فرایند تولید خود را در تاریخ ۱۳ می سال جاری میلادی آغاز کرد. شرکت مذکور علت آغاز مجدد فرایند تولید در واحد ذوب خود را به بهبود اخیر در شرایط بازار روی و جبران موقت هزینه‌های غیرمستقیم پس از آغاز فعالیت مجدد واحد ذوب «Budel» در هلند نسبت داد که باعث شده است هزینه‌ کلی انرژی مصرفی در واحد ذوب مذکور کاهش پیدا کند.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود ظرفیت تولید در معدن «Tara» متعلق به شرکت «Boliden» در ایرلند پس از اتمام تعلیق در فرایند تولید که از ماه جولای ۲۰۲۳ آغاز شده است، تا ماه ژانویه ۲۰۲۵ به ظرفیت کامل برسد. لازم به ذکر است که فعالیت شرکت «Boliden» در معدن «Tara» به دلیل کاهش قیمت روی، افت هزینه کلی محصولات و ارائه خدمات مرتبط با آن‌ها و دیگر چالش‌های مرتبط با توسعه معدن مذکور، متوقف شده و این معدن وارد فاز مراقبت و نگهداری شده است.

پس از کاهش قیمت روی و افزایش هزینه‌های عملیاتی که منجر به متوقف شدن فرایند تولید در برخی معادن و واحدهای تولیدی در سال ۲۰۲۳ شد، آغاز به فعالیت برخی از این واحدها، اندکی نگرانی‌ها در خصوص حجم عرضه فلز پایه مذکور را کاهش داده است.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که افزایش قیمت روی بورس فلزات لندن، باعث روند صعودی حجم تقاضا برای این فلز شده است. یکی از معامله‌گران در همین رابطه اظهار داشت: حجم تقاضا برای روی هنوز افزایش زیادی را تجربه نکرده است و به همین دلیل است که پریمیوم‌ها چندان رشد پیدا نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه روند رشد تقاضا برای روی در بازار هنوز به علت کمبود نقدینگی قابل ارزیابی نیست، تاکید کرد: مصرف‌کنندگان روی، زمان خرید حجم مورد نیاز خود را به تعویق انداخته‌اند و آن را به نیمه دوم سال ۲۰۲۴ موکول کرده‌اند.

برخی از فعالان بازار معتقدند که کاهش نرخ بهره بانکی در بانک مرکزی اروپا و بهبود احتمالی در بخش ساخت‌و‌ساز قاره سبز ممکن است حجم تقاضا برای روی را در سال‌های آینده افزایش دهد.

با این وجود، برخی دیگر نسبت به این مسئله به دیده تردید می‌نگرند و معتقدند که در حال حاضر حجم تقاضای این فلز چندان افزایش نیافته و تغییرات قابل‌توجهی در بازار روی اتفاق نیفتاده است.

افزایش حجم عرضه و تقاضا و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در مس

قیمت سه ماهه مس در روز دوشنبه ۲۰ می ۲۰۲۴، به رکورد ۱۰ هزار و ۸۵۷ دلار در هر تن رسید که بسیار بیشتر از بالاترین رکورد قبلی ۱۰ هزار و ۸۴۵ دلار در هر تن گزارش شده در ماه مارس ۲۰۲۳ است.

شماری از منابع کاهش دسترسی به مواد اولیه در بازار و بازیابی حجم تقاضا در سطح جهانی برای مس را از جمله دلایل افزایش قیمت این فلز سرخ اعلام کردند.

بعضی از منابع دیگر عنوان کردند: صندوق‌های پوشش ریسک و افزایش قیمت سهام (فشار استقراض) در بورس‌های آتی در افزایش قیمت مس تاثیرگذار بوده‌اند.

با این حال، روند افزایش قیمت مس اندکی اخیرا با روند نزولی همراه شد و نرخ آن به ۱۰ هزار و ۳۹۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید که ۶٫۴ درصد نسبت به بالاترین قیمت ثبت شده در روز دوشنبه ۲۰ می ۲۰۲۴ کاهش داشت. تعدادی از منابع این روند کاهشی را تا حدی به تعیین حد سود (سودگیری) در رابطه با فروش سهام دارایی‌ها در هنگام افزایش قیمت سهام در بورس مرتبط دانستند.

از سوی دیگر، بعضی از مشارکت‌کنندگان بازار معتقدند که قیمت مس از برخی عوامل بنیادین در بازار تاثیرپذیرفته است. یکی از تولیدکنندگان مس مطرح کرد: اگرچه روند صعودی قیمت این فلز متوقف شده و اندکی کاهش را به ثبت رسانده است اما پیش‌بینی می‌شود نرخ این فلز سرخ در آینده با افزایش همراه شود.

یکی دیگر از تولیدکنندگان برای توصیف چشم‌انداز میان‌مدت صعودی خود برای قیمت مس، عنوان کرد: اگرچه ممکن است روند صعودی افزایش قیمت مس متوقف شده باشد اما قیمت سه ماهه فلز مذکور در بورس آتی، همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.

افزایش قیمت نیکل در مقایسه با کاهش حجم تقاضا

قیمت نیکل بورس فلزات لندن در ماه می ۲۰۲۴ به دلیل توقف فعالیت در معادن و کاهش سرمایه‌گذاری در سهام دارایی‌ها به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید. با این حال، حجم تقاضا برای این ماده معدنی همچنان در وضعیت رکود قرار دارد.

قیمت سه‌ ماهه نیکل در روز ۲۰ می ۲۰۲۴ به دلیل ناآرامی‌های مداوم در جزایر کالدونیای جدید تحت تملک فرانسه که به عنوان سومین تولیدکننده نیکل در جهان شناخته شده است، به بالاترین حد هشت ماهه خود یعنی ۲۱ هزار و ۶۱۵ دلار در هر تن رسید.

اگرچه محدودیت‌های موجود در روند عرضه نیکل نشان می‌دهد که افزایش قیمت این ماده معدنی تا حدی از تغییرات روند عرضه و تقاضا در بازار تاثیر پذیرفته است اما چشم‌انداز روند تقاضا حکایت دیگری را روایت می‌کند.

در همین راستا، حجم ذخایر نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن به بالاترین حد خود در یک سال گذشته رسیده است که نشان می‌دهد واحدهای تولیدکننده فولاد زنگ‌نزن جهان و تولیدکنندگان باتری وسایل نقلیه الکتریکی (EV) چندان نیازمند خرید محموله‌های جدید نیکل نیستند.

بر همین اساس، حجم موجودی نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن در روز ‌شنبه ۲۳ می ۲۰۲۴ حدود ۸۴ هزار و ۴۲ تن اعلام شد که نسبت به حجم ۵۵ هزار و ۳۸۰ تن اعلام شده در ابتدای سال میلادی جاری افزایش داشت.

علاوه‌براین، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم جهانی نیکل را در هفته منتهی به ۲۲ می ۲۰۲۴ تا حد زیادی ثابت ارزیابی کرد. لازم به ذکر است که حجم فروش خودروهای الکتریکی در چین که از نیکل در باتری‌های خود استفاده می‌کنند، به دنبال توقف پرداخت یارانه‌های دولتی کاهش را به ثبت رسانده است.

گفتنی است ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازارهای فیزیکی فلزات، باعث افزایش قیمت سایر فلزات پایه همچون مس در بازار شده است؛ اگرچه این اتفاق ممکن است بر روند قیمت نیکل در بازار نیز تاثیر بگذارد.

اندی کول، تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets» در همین راستا اظهار داشت: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دنبال بهانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فلزات هستند و با توجه به وضعیت فعلی عرضه نیکل، آن‌ها فرصت سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های این ماده معدنی را بسیار مناسب ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام//

با تامین مالی و تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای،

6:42 /یکشنبه/27 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا عنوان کرد:

6:20 /دوشنبه/21 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها،

11:56 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو عنوان کرد:

8:02 /سه شنبه/8 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین مطرح کرد:

13:58 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

17:04 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700