سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۵ /چهارشنبه/۱۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

ثبت برگ زرین دیگری در افتخارات شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME)

یکی از محورهای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، ایجاد محدودیت برای دسترسی به تکنولوژی‌های تولید در بخش صنعت به خصوص صنعت فولاد بود. بر همین اساس، شرکت مهندسی معادن و فلزات MME با تکیه بر راهبردهای بومی‌سازی، در جهت شکل‌دهی به توسعه‌ای فراگیر در صنعت فولاد گام برداشته است.

یکی از محورهای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، ایجاد محدودیت برای دسترسی به تکنولوژی‌های تولید در بخش صنعت به خصوص صنعت فولاد بود. بر همین اساس، شرکت مهندسی معادن و فلزات MME با تکیه بر راهبردهای بومی‌سازی، در جهت شکل‌دهی به توسعه‌ای فراگیر در صنعت فولاد گام برداشته است. این شرکت که پیش از این توانسته بود تولید آهن اسفنجی با استفاده از تکنولوژی ایرانی پرد (PERED)  را بومی‌‎سازی کند، موفق شد تکنولوژی تولید فولاد را در فهرست دستاوردها و توانمندی‌های خود به ثبت برساند. تولید تختال در واحد فولادسازی مجتمع فولاد سفیددشت، اولین فولاد تولید شده بر اساس تکنولوژی کاملا ایرانی در کشور به شمار می‌آید که توسط این شرکت به بهره‌برداری رسیده است. با توجه به پروژه‌های در دست اقدام شرکت (MME) در زنجیره فولاد انتظار می‌رود که این شرکت با تکیه بر دانش و تخصص داخلی بتواند توسعه‌ای به وسعت ایران را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، صنعت فولاد یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد کشور در سال‌های تحریم بوده است و اکنون نیز این صنعت یکی از بزرگ‌ترین منبع درآمدهای غیرنفتی به شمار می‌آید و نقش چشمگیری را در به حرکت درآمدن چرخ صنعت در کشور ایفا می‌کند. بر اساس مطالعات انجمن جهانی فولاد «World Steel» به ازای هر یک دلار ارزش افزوده ایجاد شده در این صنعت، ۲٫۵ دلار ارزش افزوده در سایر بخش‌ها مانند مواد اولیه، انرژی و خدمات ایجاد می‌شود. همچنین به ازای هر دو شغل، ۱۳ شغل در کل زنجیره فولاد مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. با توجه به این مسئله و نظر به اینکه صنعت فولاد دامنه گسترده‌ای از حلقه‌های بالادستی و پایین‌دستی را در برمی‌گیرد، می‌توان توسعه این صنعت را کلید اساسی رشد اقتصادی کشور تلقی کرد. احداث کارخانه‌های فولادسازی و افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد از جمله مهمترین سیاست‌های کلان کشور در سال‌های اخیر بوده و تاکنون نیز سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در این راستا انجام شده است.

در این بین، تشدید تحریم‌های اقتصادی و دشواری دسترسی به فناوری‌های روز در سال‌‎های اخیر یکی از تهدیدهای نگران‌کننده برای توسعه صنعت فولاد به شمار می‌آمد. در چنین شرایطی آنچه اهمیت بسیاری داشت، ارتقای سطح تخصص و دانش فنی داخلی برای ساخت واحدهای فولادسازی جدید متناسب با جدیدترین روش‌ها و تکنولوژی تولید بود؛ تهدیدی که شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) آن را به فرصت ارزشمندی تبدیل کرد تا تخصص و دانش فنی خود را ارتقا دهد و سطوح بالای علمی و فناورانه خود را به منصه ظهور بگذارد. این شرکت مهندسی، بزرگ‌ترین بومی‌سازی فناوری صنعت فولاد ایران یعنی تکنولوژی «PERED» را در کارنامه درخشان خود دارد و در راستای ساخت و احداث واحدهای فولادسازی نیز پیشگام شده است. در حال حاضر شرکت (MME) با تکیه بر تخصص و دانش فنی خود، پرشتاب روی ریل توسعه و بومی‌سازی تکنولوژی تولید فولاد حرکت می‌کند و با دستاوردهای ارزشمند خود در این زمینه، هر روز بر افتخارات صنعت فولاد کشور می‌‌افزاید.

دستاوردهای غرورآفرین (MME)

شرکت مهندسی معادن و فلزات را می‌توان یکی از بازیگران ویژه توسعه صنعت فولاد کشور نامید؛ چراکه این شرکت با بیش از دو دهه سابقه در حوزه طراحی، مهندسی و راه‌اندازی کارخانه‌های صنایع معدنی و فلزی، اکنون نیز به سطح جدیدی از بومی‌سازی احداث واحدهای فولادسازی دست یافته است. این شرکت به عنوان طراح فناوری کارخانه فولادسازی، مسئولیت طراحی تجهیزات و فرایند، تاسیسات، تامین‌کننده قطعات و تجهیزات و آموزش نیروی کار را نیز بر عهده می‌گیرد و در حال حاضر طرح‌ها و پروژه‌های متعددی را در دست اقدام دارد. از مهم‌ترین طرح‌ فولادسازی به بهره‌برداری رسیده توسط این شرکت می‌توان به طراحی، ساخت و احداث پروژه فولادسازی مجتمع فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری اشاره کرد. از آنجایی که شرکت (MME) در اجرای این پروژه عملکرد بی‌نظیری داشته و توانسته است جلوه‌ای از دانش و تخصص داخلی را به واسطه این امر به نمایش بگذارد، می‌توان گفت این شرکت در راه‌اندازی و به ثمر رسیدن طرح‌های فولادسازی جدید نیز نقش پررنگ‌تری ایفا خواهد کرد

مجتمع فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری، اولین طرح فولادسازی اجرا شده توسط شرکت (MME) است که از نخستین مرحله آن یعنی مطالعات امکان‌سنجی تا راه‌اندازی و بهره‌برداری توسط متخصصان داخلی و بدون حضور کارشناسان خارجی انجام شده است. این کارخانه فولادسازی که ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن اسلب (تختال) با مشخصات چهار تا ۱۲ متر طول، ۸۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلی‌متر عرض و ضخامت‌های ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی‌متر را دارد، در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید. اولین قوس الکتریکی این کارخانه در سال ۱۴۰۱ انجام شد و پس از تست نهایی و انجام امور مرتبط با بهره‌برداری، اولین تختال این شرکت در روزهای پایانی سال گذشته به مرحله تولید رسید. نخستین تختال مجتمع فولاد سفیددشت با تکنولوژی بومی‌سازی‌ شده، جلوه تکمیل چرخه تولید در این مجتمع و افتخارآفرینی در کارنامه درخشان توسعه صنعت به شمار می‌آید. احداث مجتمع فولاد سفیددشت به جز به نمایش گذاشتن توان و تخصص مهندسان ایرانی  در بومی‌سازی، از جنبه‌های دیگری نیز اهمیت دارد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به اشتغال‌زایی در سطح استان چهار محال‌وبختیاری و کمک به بهبود و رشد اقتصادی این استان اشاره کرد. به اجرا درآمدن طرح فولاد سفیددشت و تحقق تولید اولین تختال کاملا ایرانی در کشور، به درستی نشان می‌دهد که دیدگاه شرکت مهندسی معادن و فلزات به توسعه، نگاهی فراگیر و همه‌جانبه بوده است و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت برای بومی‌سازی تکنولوژی تولید فولاد به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شود.

در حال حاضر دانش فنی شرکت (MME) می‌تواند بخش بزرگی از زنجیره فولاد را پوشش می‌دهد؛ به این معنا که شرکت با اجرای طرح‌های توسعه احیای مستقیم و فولادسازی در اقصی نقاط کشور می‌تواند نقش بسزایی در تکمیل زنجیره ارزش و اشتغال‌زایی پایدار داشته باشد. لازم به یادآوری است که این شرکت، پیش از این توانسته بود دانش فنی احداث واحدهای احیای مستقیم را با تکیه بر دانش و تخصص داخلی بومی‌سازی کند و به عنوان صاحب‌امتیاز تکنولوژی پرد، امکان صدور مجوز آن را به کشورهای خارجی داشته باشد. بر همین اساس می‌توان استدلال کرد که شرکت (MME) می‌تواند دانش فنی احداث واحدهای فولادسازی را نیز به خارج از مرزهای جغرافیایی انتقال دهد. در واقع این مسئله هم ارتقای سطح دانش فنی و تخصص داخلی را برای توسعه صنعت به همراه دارد و هم جلوه‌ای از پیشرفت فنی در صنعت فولاد را در مقیاس جهانی به تصویر می‌کشد.

توسعه‌ای به وسعت ایران

پروژه فولادسازی مجتمع فولاد سفیددشت بر مبنای جدیدترین تکنولوژی در دسترس یعنی کوره قوس الکتریکی احداث شده است که این مسئله از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد. در حال حاضر تولید فولاد بر پایه روش کوره قوس الکتریکی، سازگارترین روش تولید فولاد در جهان با استانداردهای محیط‌ زیستی به شمار می‌آید؛ به طوری که طرح‌های فولادسازی در کشورهای تولیدکننده فولاد نیز به سمت احداث واحدهایی با همین روش هدایت می‌شوند. امکان ساخت و احداث واحدهای فولادسازی بر پایه جدیدترین و سازگارترین روش تولید فولاد در جهان، نشان می‌دهد که شرکت مهندسی معادن و فلزات به بومی‌سازی کامل صنعت فولاد متناسب با آخرین روندهای جهانی دسترسی دارد و می‌تواند با تحقق اهداف صنعت سبز و اهداف توسعه پایدار نیز به رقابت‌پذیری این صنعت کمک شایانی کند. شرکت (MME) پیش از این نیز واحدهای احیای مستقیم با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی راه‌اندازی کرده و در حال حاضر احداث واحدهای مگامدول با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن را در دست اقدام دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این شرکت بتواند واحدهای فولادسازی با ظرفیت بالاتر را نیز در آینده‌ای نه‌ چندان دور راه‌اندازی کند. باید یادآور شد که این شرکت فاز دوم پروژه فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را نیز با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بیلت در دستور کار دارد.

دستیابی به بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی و ریخته‌گری به خوبی نشان می‌دهد که شرکت (MME) از توانایی و تخصص بالایی برای تکمیل زنجیره فولاد در کشور برخوردار است و می‌تواند نقش سازنده‌ای در تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت فولاد کشور داشته باشد. در شرایطی که موج گسترده تحریم‌ها به دنبال ایجاد محدودیت‌ برای توسعه صنعت در کشور است، دستاوردهای شرکت (MME) می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه همه‌جانبه باشد و حتی‌الامکان ارائه خدمات توسط این شرکت به سایر کشورها را نیز فراهم آورد. در واقع این شرکت بر تکمیل زنجیره ارزش، نوآوری و توسعه فناوری‌های جدید متمرکز شده است و به این ترتیب رشد کمی و کیفی به صورت متوازن با اتکا به دانش فنی بومی‌سازی‌شده در کشور رقم می‌خورد.

در حال حاضر شرکت مهندسی معادن و فلزات تنها شرکت ایرانی است که برای اجرا و پیاده‌سازی امور مهندسی زنجیره فولاد دارای لیسانس اجرای پروژه‌های احیای مستقیم و توانمند در طراحی واحدهای فولادسازی است و امروز به جایگاهی دست یافته که می‌تواند با ارتقای دانش فنی و تخصص در بومی‌سازی روش‌های تولید، توسعه‌ای را به وسعت ایران رقم بزند.

در پایان باید یادآور شد که با تولید اولین تختال در شرکت فولاد سفیددشت، به عنوان اولین کارخانه ایرانی فولادسازی کشور، نه‌ تنها دستاورد دیگری به افتخارات شرکت مهندسی معادن و فلزات اضافه شد بلکه به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که پازل توسعه صنعت فولاد کشور توسط این شرکت مهندسی کامل می‌شود.

انتهای پیام//

طی سه ماهه نخست 1403 رقم خورد؛

10:22 /سه شنبه/9 مرداد 1403

در سومین جشنواره ملی مهارت انجام شد؛

7:29 /سه شنبه/9 مرداد 1403

در راستای همکاری و هم‌افزایی موثر فی‌مابین صنعت و دانشگاه،

7:21 /سه شنبه/9 مرداد 1403

جایگاه مستحکم «کنور» در بازار؛

15:28 /دوشنبه/8 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد:

15:11 /دوشنبه/8 مرداد 1403

به همت شرکت فولاد خوزستان صورت پذیرفت؛

10:36 /یکشنبه/7 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/9

156179

فلزات آنلاین

1403/05/9

542326

فلزات آنلاین

1403/05/9

727147

فلزات آنلاین

1403/05/9

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/9

25456

فلزات آنلاین

1403/05/9

12560

فلزات آنلاین

1403/05/9

40930

فلزات آنلاین

1403/05/9

49178

فلزات آنلاین

1403/05/9

44700

فلزات آنلاین

1403/05/9

41528

فلزات آنلاین

1403/05/9

26422

فلزات آنلاین

1403/05/9

28604

فلزات آنلاین

1403/05/9

26407

فلزات آنلاین

1403/05/9

36385

فلزات آنلاین

1403/05/9

33443

فلزات آنلاین

1403/05/9

44565

فلزات آنلاین

1403/05/9

25966

فلزات آنلاین

1403/05/9

40609

فلزات آنلاین

1403/05/9

43355

فلزات آنلاین

1403/05/9

3427900