سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۱۸ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۵ /شنبه/۲۲ مهر ۱۳۹۶

جایگاه محکم آلومینیوم در خودروهای الکتریکی

استفاده از آلومینیوم در خودروهای الکتریکی نسبت به فولاد ارزان، مقرون به‌صرفه‌تر است

با ترویج بازار خودروهای الکتریکی، انتظار می‌رود که تقاضای آلومینیوم افزایش یابد. با وجود آن‌که، بسیاری از خودروسازان نگران هزینه‌های تأمین مواد اولیه خود از جمله آلومینیوم هستند که رقیب فلز ارزان‌قیمت فولاد در این صنعت است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از آلومینیوم در مجموع هزینه‌های تولید و حین استفاده خودرو را نسبت به فولاد کاهش خواهد داد.

با شدت گرفتن نگرانی‌ها در مورد گرمایش زمین، بسیاری از صنایع به‌سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نو رو آورده‌اند. صنعت خودروسازی نیز که محصولات تولیدی آن سهم قابل توجهی (۱۴ درصد) از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان را در اختیار دارد، از این امر مستثنی نیست. در همین راستا، بسیاری از خودروسازان به سمت تولید خودروهای هیبریدی و خودروهای تماما برقی سوق پیدا کرده‌اند. براساس تخمین‌های ارایه شده توسط آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده، هر خودروی سواری معمولی، به‌طور متوسط سالانه ۴٫۷ تن دی‌اکسید کربن در هوا منتشر می‌کند. با در نظر گرفتن تعداد خودروها در سطح جهان، می‌توان اذعان کرد سالانه مقدار بسیار زیادی از گازهای گلخانه‌ای از این بخش تولید و در اتمسفر منتشر می‌شود. سوق خودروسازان تا حدی است که حتی ولوو اعلام کرده از سال ۲۰۱۹ تولید خودروهایی با موتورهای احتراق داخلی را به‌طور دائم متوقف خواهد کرد.

بازار خودروهای الکتریکی و شتاب خودروسازان برای کسب بازار آتی این محصولات، موجی از تقاضا را در فلزات پایه خصوصا آلومینیوم و مس ایجاد کرده است؛ مس به‌واسطه ذات رسانایی و آلومینیوم به‌دلیل وزن سبکی که دارد. با این حال، بسیاری از خودروسازان نگران هزینه‌های تأمین مواد اولیه خود از جمله آلومینیوم هستند، که رقیب فلز ارزان‌قیمت فولاد در این صنعت است. استفاده از آلومینیوم برای تولید خودروهای الکتریکی، نه‌تنها سبب سبک شدن وزن بدنه و اتاق خودرو خواهد شد که خود از عوامل مهمی در کاهش خسارات در زمان حادثه و تصادفات می‌شود، و با بهره‌گیری از آن می‌توان از باتری‌هایی با گنجایش‌های کمتری نیز استفاده کرد. به‌عنوان مثال با استفاده از آلومینیوم می‌توان بدنه‌ای ۱۶۲ کیلوگرم سبک‌تر از نمونه مشابه فولادی ساخت و در اثر این کاهش وزن از باتری‌هایی با گنجایشی حدود ۳٫۳ کیلووات ساعت کمتر از مدل قبلی استفاده کرد. استفاده از باتری‌های کوچک‌تر سبب ۲۵ کیلوگرم کاهش وزن بیشتر خودرو خواهد شد.

استفاده از باتری‌هایی با گنجایش کمتر، نه‌تنها وزن بلکه در تعیین هزینه‌های تولید بسیار تأثیرگذار است. به‌طور میانگین می‌توان گفت که برای یک واحد تولیدکننده خودروهای الکتریکی با ظرفیت ۱۰۰ هزار دستگاه در سال، هزینه ساخت خودروهایی با بدنه آلومینیومی، بالغ بر یک هزار و ۱۵ یورو به‌ازای هر خودرو، بیشتر از هزینه‌های ساخت خودروی مشابه تماما فولادی خواهد بود. با در نظر داشتن کاهش ۳٫۳ کیلووات ساعتی در گنجایش باتری‌ها، می‌توان پیش‌بینی کرد که هزینه‌های تأمین باتری در خودروهای آلومینیومی حدود یک هزار و ۶۵۰ یورو نسبت به خودروهای فولادی (که از باتری‌هایی با گنجایش بیشتر استفاده می‌کنند) تقلیل خواهد یافت. از این رو می‌توان گفت که هزینه تولید خودروهای الکتریکی آلومینیومی بالغ بر ۶۳۵ یورو به‌ازای هر دستگاه، کمتر از خودروهای مشابه فولادی خواهد بود.

البته فواید استفاده از آلومینیوم به اینجا ختم نمی‌شود، حتی هزینه‌ها در مرحله استفاده از خودرو نیز برای مدل‌های آلومینیومی کمتر از مدل‌های فولادی خواهد بود؛ با استفاده از آلومینیوم می‌توان خودروهایی ساخت که به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حرکت، ۱٫۲ کیلووات ساعت انرژی کمتری مصرف کنند. با در نظر گرفتن تعرفه ۰٫۱۹ یورویی به‌ازای هر کیلووات ساعت، می‌توان گفت که در مسافت ۱۵۰ هزار کیلومتری، خودروی آلومینیومی حدود ۳۴۵ یورو هزینه کمتری را بر دوش راننده خواهد گذاشت. نمودار ۱، هزینه‌های خودروهای آلومینیومی با نوع فولادی را در مدل‌ تماما الکتریکی مقایسه می‌کند.

مدیر واحد ریخته‌گری شرکت نورد قم:

۵:۱۸ /چهارشنبه/۲۱ شهریور ۱۴۰۳

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۲:۳۰ /چهارشنبه/۷ شهریور ۱۴۰۳

طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی،

۶:۳۸ /چهارشنبه/۳۱ مرداد ۱۴۰۳

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

۱۱:۲۸ /پنجشنبه/۳۱ خرداد ۱۴۰۳

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۵:۳۳ /دوشنبه/۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

۹:۱۲ /چهارشنبه/۲۵ بهمن ۱۴۰۲

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۱:۳۳ /پنجشنبه/۱۸ آذر ۱۴۰۰
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

واردات و تراز تجاری آتی ورق‌های آلومینیومی ترکیه

۴:۴۲ /یکشنبه/۲۱ بهمن ۱۳۹۷

بررسی بازار صادراتی محصولات تخت آلومینیومی

۱۴:۳۳ /سه شنبه/۱۱ مهر ۱۳۹۶

بازار صادراتی میان‌دستی و پایین‌دستی‌های آلومینیوم ایران

۱۴:۱۸ /دوشنبه/۱۰ مهر ۱۳۹۶
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/10/1

224036

فلزات آنلاین

1403/10/1

611682

فلزات آنلاین

1403/10/1

900636

فلزات آنلاین

1403/10/1

3285726

فلزات آنلاین

1403/10/1

26018

فلزات آنلاین

1403/10/1

13781

فلزات آنلاین

1403/10/1

42717

فلزات آنلاین

1403/10/1

50750

فلزات آنلاین

1403/10/1

42984

فلزات آنلاین

1403/10/1

41467

فلزات آنلاین

1403/10/1

28747

فلزات آنلاین

1403/10/1

30194

فلزات آنلاین

1403/10/1

28645

فلزات آنلاین

1403/10/1

37498

فلزات آنلاین

1403/10/1

35677

فلزات آنلاین

1403/10/1

59767

فلزات آنلاین

1403/10/1

28018

فلزات آنلاین

1403/10/1

43147

فلزات آنلاین

1403/10/1

47622

فلزات آنلاین

1403/10/1

4871000