سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۴۸ /جمعه/۲ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:14 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

طی دو تا چهار سال آینده تحقق خواهد یافت؛

جهش تقاضا برای بازیافت باتری در ایالات متحده آمریکا

بر اساس برآوردهای تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود حجم قراضه باتری‌‌ها در ایالات متحده آمریکا طی دهه آینده افزایش یابد که ناشی از حرکت به سمت اجرای فرایند الکتریکی‌سازی و کربن‌زدایی در بخش تولید است.

بر اساس برآوردهای تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود حجم قراضه باتری‌‌ها در ایالات متحده آمریکا طی دهه آینده افزایش یابد که ناشی از حرکت به سمت اجرای فرایند الکتریکی‌سازی و کربن‌زدایی در بخش تولید است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا (DOE) اعلام کرد که انتظار می‌رود ظرفیت فرآوری فلزات حیاتی موجود در باتری‌های لیتیوم‌یون مستهلک شده بازیافتی در آمریکا پس از خرد شدن و دسته‌بندی طی دو تا چهار سال آینده دو برابر افزایش پیدا کند.

بر اساس آخرین برآوردهای تیم تحقیقاتی موسسه نامبرده، حدود ۶ درصد از قراضه باتری لیتیوم‌یون در جهان در سال ۲۰۲۳ و در ایالات متحده آمریکا تولید شد اما انتظار می‌رود این مقدار تا سال ۲۰۳۴ به ۱۱ درصد افزایش یابد. طبق برآوردهای انجام شده، انتظار می‌رود که حدود ۸۷ هزار تن قراضه باتری در سال ۲۰۲۴ برای بازیافت در آمریکا در دسترس قرار بگیرد که احتمالا این حجم تا سال ۲۰۳۴، حدود ۴۸۸ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.

علاوه‌براین، تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰ هزار تن فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در سال ۲۰۲۴ در آمریکا تولید شود و پیش‌بینی شده که رقم اعلامی به حدود ۲۷۰ هزار تن یا ۱۳ درصد از کل سهم بازار جهان در سال ۲۰۳۴ افزایش یابد.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، ظرفیت بازیافت باتری داخلی در ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۲۳ تنها به ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن کوچک مواد اولیه باتری بازیافتی در سال رسیده که با افزایش واحدهای فرآوری طی دو تا چهار سال آینده، رقم گزارش شده به ۷۶ هزار تن کوچک مواد اولیه باتری بازیافتی در سال می‌رسد.

طبق گزارش مذکور، نزدیک به ۱۷۵ هزار تن کوچک مواد اولیه باتری بازیافتی در تاسیسات آمریکا در سال ۲۰۲۳ فرآوری شد و برنامه‌‌ریزی‌هایی برای افزایش این رقم به حدود ۱۹۸ هزار تن کوچک طی چند سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

در نتیجه افزایش حجم مازاد عرضه در بخش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی، اکثر فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که صادرات حجم قابل‌توجهی از این مواد قابل بازیافت در ایالات متحده آمریکا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت همچنان ادامه داشته باشد. با این حال، ممکن است بخشی از محموله فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در انبارهای کشور نامبرده به منظور فرآوری در خاک آمریکا نگهداری شود.

به گفته شماری از منابع بازار، در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در ایالات متحده آمریکا، محموله‌های بازیافت شده خود را در حجم محدود به معامله‌گران یا مصرف‌کنندگان سایر کشورها به‌ ویژه در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی و کره‌‎جنوبی می‌فروشند.

آلبرتو پاسکوال، مدیر بخش تجاری در شرکت «Nth Cycle»، طی سخنرانی خود در کنفرانس بازیافت باتری و فلزات حیاتی که در ماه ژوئن ۲۰۲۴ برگزار شد، اظهار داشت: به علت کمبود واحدهای فرآوری مواد اولیه باتری‌ها و حتی میزان قراضه در دسترس این باتری‌ها، محموله‌های مواد اولیه قابل بازیافت برای فرآوری به برخی از کشورهای آسیایی صادر می‌شود که موجب شده به دلایل ذکر شده، حاشیه سود شرکت‌های فرآوری‌کننده افزایش قابل‌توجهی را تجربه کند.

چنین رنسانسی در فرایند تولید و بازیافت فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده، به علت تمرکز دولت آمریکا بر صنعت بازیافت در جهت تقویت زنجیره‌های تامین مواد حیاتی باتری بوده و تاکنون حدود هفت میلیارد دلار بودجه از طریق دو قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی (BIL) و کاهش تورم آمریکا (IRA) بدین منظور اختصاص یافته است.

به گفته برخی منابع، اگرچه بخش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی همچنان در حال توسعه است اما با این حال، همچنان امکان تامین کامل مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باتری‌ها در ایالات متحده آمریکا از طریق تولید و فرآوری داخلی این مواد فراهم نیست.

صحبت از اعمال محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌های صادراتی فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی از مبدا ایالات متحده آمریکا هر از گاهی وجود داشته است اما اکثر فعالان بازار معتقدند که به این زودی‌ها چنین سناریویی اجرایی نخواهد شد.

پاسکوال در ادامه افزود: مشکلی که در رابطه با بخش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی آمریکا وجود دارد، این است که در حال حاضر ظرفیت فرآوری برای مواد مذکور در این کشور کافی نیست.

بعضی از منابع آگاه، وضعیت بازار مواد اولیه باتری‌ها را مبهم توصیف کردند. از این رو به دلیل شرایط ایجاد شده، به فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی بیشتری بسته به واحدهای فرآوری نیاز خواهد بود.

به گفته منابع مذکور، با افزایش ظرفیت فرآوری باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت و ظهور فناوری‌های مختلف در این صنعت، انتظار می‌رود میزان فرآوری مواد مذکور به تدریج در آمریکا روندی صعودی به خود بگیرد.

علاوه‌براین، برخی مشکلات مالی مانع بهره‌برداری شماری از شرکت‌های بزرگ غربی از واحدهای فرآوری جدید در این بخش شده و یا آغاز فرایند تولید در آن‌ها را به تعویق انداخته است. این در حالی است که کاهش قیمت‌ فلزات موجود باتری‌ها و رشد شاخص قابل فروش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در بحبوحه رقابت شدید میان تولیدکنندگان این مواد در آسیا، موجب شده است حاشیه سود تولیدکنندگان مذکور روندی نزولی را تجربه کند.

تمرکز بر رشد تولید فلزات حیاتی و فرآوری آن‌ها در آمریکا

تلاش دولت فعلی ایالات متحده امریکا به منظور اجرای فرایند کربن‌زدایی و جذب سرمایه‌ در صنعت مواد اولیه حیاتی به منظور تولید داخلی این مواد در کشور مذکور به تدریج در حال آشکار شدن است.

در همین راستا، بر فرآوری فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در خاک آمریکا در دو قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی (BIL) و کاهش تورم آمریکا (IRA) تاکید ویژه‌ای شده است. بر مبنای دو قانون مذکور، خودروسازان در آمریکا ترغیب شده تا از مواد اولیه حیاتی تولید آمریکا در ساخت باتری خودروهای الکتریکی (EV) استفاده کنند. بر همین اساس اعتباراتی برای خودروسازان در این کشور مطابق با بند «۳۰D tax credit» مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا در نظر گرفته شده است.

امیل نوسبام، معاون بخش استراتژی، امور دولتی و نظارتی در انجمن بازیافت‌کنندگان خودرو آمریکا در همین خصوص بیان کرد: در حال حاضر دولت وقت آمریکا تلاش زیادی برای تحقق تولید مواد اولیه حیاتی در خاک آمریکا انجام داده و قصد دارد به منظور ایجاد فضایی مناسب برای تولید پایدار و مقرون به صرفه، با تولیدکنندگان فعال در صنعت باتری آمریکا همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

در بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا که متن آن در روز سوم می ۲۰۲۴ رسانه‌ای شد، به ۱۷۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی در سراسر زنجیره تامین خودرو و باتری ایالات متحده آمریکا از زمان آغاز به کار دولت بایدن اشاره شده است.

در بیانیه مذکور به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و یادداشت‌های تفاهم‌های امضا شده در سال‌های اخیر که تمرکز در آن‌ها بر کاهش شکاف میان فرایند تولید، بازیافت و فرآوری مواد اولیه حیاتی در خاک آمریکا و تقویت زنجیره‌ تامین باتری در این کشور قرار داشته، تاکید شده است.

مایک اوکرونلی، مدیر اجرایی شرکت «Ascend Elements» در کنفرانس مذکور اظهاز داشت: ایالات متحده آمریکا قصد دارد به منظور رسیدن به جایگاه چین در صنعت مواد اولیه حیاتی با این کشور رقابت کند.

به گفته وی، آمریکا برای رسیدن به چنین هدف‌گذاری‌ای برنامه‌ریزی کرده و به همین دلیل نیازمند همکاری با سایر کشورهای جهان به منظور افزایش ظرفیت و راه‌اندازی واحدهای تولید و فرآوری جدید مواد اولیه حیاتی در خاک این کشور است.

انتهای پیام//

هم‌زمان با افت حجم تقاضا رخ داد؛

5:59 /یکشنبه/21 مرداد 1403

پس از تجربه محدودیت‌های صادراتی،

8:48 /دوشنبه/8 مرداد 1403

در صورت تامین مواد اولیه محقق خواهد شد؛

13:12 /سه شنبه/2 مرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/1

156571

فلزات آنلاین

1403/06/1

542326

فلزات آنلاین

1403/06/1

707860

فلزات آنلاین

1403/06/1

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/1

22667

فلزات آنلاین

1403/06/1

13431

فلزات آنلاین

1403/06/1

45314

فلزات آنلاین

1403/06/1

49178

فلزات آنلاین

1403/06/1

44588

فلزات آنلاین

1403/06/1

41213

فلزات آنلاین

1403/06/1

27108

فلزات آنلاین

1403/06/1

28146

فلزات آنلاین

1403/06/1

26679

فلزات آنلاین

1403/06/1

35950

فلزات آنلاین

1403/06/1

33429

فلزات آنلاین

1403/06/1

42930

فلزات آنلاین

1403/06/1

26346

فلزات آنلاین

1403/06/1

40122

فلزات آنلاین

1403/06/1

43528

فلزات آنلاین

1403/06/1

3575900