در حالی که در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۹، شاخص بالتیک دوره رکود را سپری میکرد و کشتیرانی رونق چندانی نداشت، طی ۳ ماهه دوم، این شاخص بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرد و اکنون به بالای ۱۳۰۰ واحد رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، طی ۳ ماه دوم ۲۰۱۹ میلادی، شاخص کالاهای خشک بالتیک به روند رو به رشد خود ادامه داد و طی این مدت ۶۸۰ واحد افزایش یافت. این میزان رشد ۱۰۰ درصدی، طی ۳ سال اخیر بیسابقه بوده است. رکورد بیشترین میزان رشد در این شاخص طی ۳ ماه، به اوایل سال ۲۰۱۶ بازمیگردد؛ زمانی که شاخص بالتیک با بیش از ۱۲۰ درصد رشد، از ۳۱۷ واحد به بیش از ۷۰۰ واحد رسیده بود. نمودار ۱، تغییرات شاخص بالتیک در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی را نشان میدهد.
به این ترتیب، به نظر میرسد پس از رکود انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی و ۳ ماهه اول میلادی سپری شده، حمل و نقل کالاهای خشک از مسیر دریایی با رونق خوبی مواجه شده است. عمده رشد شاخص بالتیک، در حال حاضر متاثر از تقاضای بالای جهانی به ویژه از سوی کشور چین برای سنگ آهن بوده که منجر به صعود نرخ کشتیرانی شده است.
همچنان مجتمعهای فولادی در چین، به دنبال مقادیر زیادی ماده اولیه هستند تا سقف تولید خود را افزایش دهند؛ چرا که هماکنون برنامه اصلی دولت چین برای جبران کاهش رشد اقتصادی، توسعه صنعت ساخت و ساز در این کشور است که به مقادیر زیادی فولاد نیاز دارد. ذخایر سنگ آهن موجود در بنادر چین، همچنان رو به کاهش هستند که این امر منجر شده تا تقاضای جدی برای حمل و نقل دریایی از ناحیه چین وجود داشته باشد.
از طرفی، قیمت نفت نیز طی یک ماه گذشته، حداقل ۸ درصد رشد داشته است که این عامل نیز به صعود هزینه حمل و نقل دریایی کمک کرده است. بروز برخی تنشهای جدی در خلیج فارس، سبب شد تا نگرانیهای جدی در زمینه عرضه نفت به وجود آید. علاوه بر آن، انفجار چند نفتکش در این منطقه، سبب بالا رفتن پریمیومهای حمل و نقل دریایی در این منطقه شده است و این امر یکی از عوامل دیگری بود که باعث افزایش شاخص بالتیک شد.
با تشدید مجدد جنگ تجاری، فضای منفی در تجارت بینالمللی حاکم شده که به ویژه منجر به کاهش جدی صادرات آمریکا و چین به یکدیگر شده است. کارشناسان، دور دوم جنگ تجاری که با وضع تعرفه سنگین ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا به کالاهای چینی آغاز شد را عامل اصلی افت شدید قیمت نفت در ماه مِی میدانند؛ عاملی که اکنون به نظر میرسد اثر آن در حال تعدیل شدن است. با این وجود، به نظر میرسید شرایط همچنان برای بهبود کشتیرانی در حال بهتر شدن است.
اخیرا، اخباری در خصوص اراده دونالد ترامپ برای توافق با چین منتشر شده که میتواند خبر خوبی برای رشد بیشتر شاخص بالتیک باشد؛ چرا که در صورت تلطیف تنشهای تجاری و رونق دوباره تجارت، تقاضا برای کشتیها افزایش خواهد یافت. بازگشت چین و آمریکا به پای میز مذاکره، جو مثبتی برای اقتصاد جهانی ایجاد میکند که به کمک آن بسیاری از کسب و کارها را نیز از حالت بالاتکلیفی خارج خواهد کرد و در نتیجه محرک خوبی برای تداوم روند مثبت حملونقل دریایی باشد.