حادثهای که در رودخانه «Moselle» رخ داد، فولادسازان مستقر در آلمان و کشورهای همسایه را بر این داشته است که به دنبال راهحلهای لجستیکی جایگزین به منظور تکمیل سفارشات و تامین مواد خام خود باشند. در حادثه مذکور، یک کشتی حامل قراضههای فلزی خسارات فراوانی به یک سد سلولی در رودخانه «Moselle» وارد کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، این حادثه مسیر کشتیهایی را که در حال عبور از رودخانه «Moselle» به سمت روخانه «Rhine» بودند، مسدود کرد. روخانه «Rhine» مسیری حیاتی برای حمل فلزاتی مانند آلومینیوم و فولاد در آلمان و اروپا به شمار میرود و طبق اطلاعات به دست آمده حدود ۷۰ کشتی در این رودخانه گرفتار شدند.
به گفته فعالان بازار، تعمیرات این سد سلولی ممکن است تا ماه مارس سال ۲۰۲۵ به طول بینجامد که این موضوع به شدت جریان تجارت فولاد و مواد خام فلزی را در آلمان و سراسر اروپا مختل خواهد کرد. بر اساس پیشبینیهای انجام شده، این اختلال میتواند روشهای جایگزین حملونقل را گرانتر کند و به طبع آن برخی مواد خام مانند قراضههای آهنی نیز افزایش قیمت را تجربه کنند.
اداره آبراهها و حملونقل دریایی آلمان (WSA) اعلام کرد که چالشهای فنی متعددی برای تعمیر سد سلولی آسیبدیده در یک بازه زمانی کوتاه وجود دارد. به علاوه، عدم فعالیت کشتیهای باری و مسافربری برای مدت طولانی، فشار اقتصادی فراوانی را به همراه خواهد داشت.
باید خاطرنشان کرد که تلاشهای بسیاری از سوی اداره نامبرده انجام شده است تا کشتیهای گیر افتاده بتوانند رودخانه «Moselle» را به سمت «Rhine» ترک کنند و به مقاصد خود برسند.
تاثیر بر قیمتها
رودخانه «Moselle»، یکی از مهمترین مسیرهای حملونقل آبی در آلمان و اروپا به شمار میرود. طبق اعلام اداره آبراهها و حملونقل دریایی آلمان، میانه ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ حدود ۸.۱ میلیون تن کالا از طریق کشتیهای تجاری از مسیر این رودخانه عبور کردهاند.
لازم به ذکر است که بیشتر کالاهای حمل شده در رودخانه «Moselle» شامل سوخت، مواد معدنی، مواد خام فولادی و محصولات معدنی تولید بخش بالادستی و محصولات کشاورزی و جنگلداری و همچنین محصولات ساختهشده فولادی میشوند.
اکثر فعالان بازار اعلام کردهاند که برای ارزیابی تاثیر اختلال به وجود آمده بر قیمت فلزات زود است. با این حال، برخی بر این باورند که روشهای جایگزین حملونقل هزینهبرتر خواهند شد و به طبع آن شاهد افزایش قیمت مواد خام خواهیم بود.
قیمت قراضه وارداتی ترکیه
به گفته فعالان بازار، اصلیترین روشهای جایگزین حمل قراضههای فلزی کامیون و راهآهن خواهند بود. انتقال محمولهها به جاده مشکلات خود را نیز در پی دارد؛ به طور مثال برای جایگزینی یک بارج حامل مواد خام فولادی، به حدود ۸۰ کامیون نیاز است.
به گفته یک تاجر ترکیهای، حادثه رودخانه «Moselle» یکی از دلایل احیای قیمت قراضه فولادی ترکیه است. قیمت این قراضه که از اواسط سال ۲۰۲۲ روندی نزولی را تجربه میکرد، در روز سهشنبه با ثبت سفارشات جدید از اروپا و ایالات متحده آمریکا دوباره افزایش یافت.
یک معاملهگر ترکیهای اظهار داشت: حادثه رودخانه «Moselle» باعث شد تا روند نزولی بازار قراضههای فلزی متوقف شود و همچنین از کاهش بیشتر قیمت قراضههای وارداتی ترکیه نیز جلوگیری کرد. به نظر میرسد که این موضوع بر صنعت قراضههای فلزی در سراسر اروپا تاثیرگذار باشد.
برآوردهای صنعت فولاد از خسارات وارد شده
شرکتهای «Saarstahl» و «Dillinger» از جمله فولادسازان آلمانی به شمار میآیند که حادثه اخیر برای آنها مشکلاتی را به وجود آورده است.
سخنگوی شرکت «SHS Stahl-Holding Saar» به عنوان یکی از سهامداران عمده در «Dillinger» و «Saarstahl»، اظهار داشت: صنعت فولاد ایالت «Saarland» نیز مانند بسیاری از شرکتها تحت تاثیر حادثه اخیر قرار گرفته است. در روزهای آینده، برآوردهایی از خسارات وارد شده انجام و از روشهای جایگزین حملونقل مانند کامیون و راهآهن استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که محمولههای وارداتی و صادراتی تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتهاند و برای مرتفع کردن مشکلات به وجود آمده با تمام طرفهای درگیر همکاری خواهد شد.
نکته حائز اهمیت این است که تامین مواد اولیه و حملونقل محصولات نهایی فولاد نیز ممکن است تحت تاثیر این حادثه قرار بگیرند؛ به خصوص اگر فرایند تعمیرات به طول بینجامد. برای مثال، شرکت «Dillinger» ورقهای فولادی بزرگ و سنگینی تولید میکند که تنها از راه آبی قابل حمل هستند و حمل آنها با کامیون یا راهآهن امکانپذیر نیست.
شرکت «Saarstahl» از سه کارخانه فولاد تشکیل شده که ظرفیت تولید کارخانه «Voelklingen» آن معادل ۲.۶ میلیون تن در سال است و با روش کورهبلند فعالیت میکند؛ همچنین سبد محصولات آن شامل محصولات نیمهساخته و مقاطع فولادی میشود.
بر اساس دادههای «Fastmarkets»، کارخانه «Neunkirchen» این شرکت سالانه ۶۰۰ هزار تن کلاف فولادی و ۵۵۰ هزار تن محصولات نورد گرم تولید میکند. همچنین ظرفیت واحد نورد گرم کارخانه «Burbach» این شرکت ۱.۲ میلیون تن در سال است.
شرکت «Dillinger» یک کارخانه تولید ورق نورد گرم با ظرفیت سالانه ۱.۷ میلیون تن دارد و همچنین در شهر «Dillingen» صاحب یک کارخانه تولید فولاد خام با ظرفیت سالانه ۲.۷ میلیون تن در سال است که از روش کوره بلند برای تولیدات خود استفاده میکند.
شرکت «ArcelorMittal»
یک منبع شاغل در شرکت «ArcelorMittal» مستقر در لوکزامبورگ، تاثیر حادثه اخیر بر تامین مواد اولیه این شرکت را کماهمیت دانست. به گفته این منبع، شرکت مذکور بیشتر قراضههای فولادی مورد نیاز خود را از طریق جاده و راهآهن تامین میکند و فرایند تعمیر سد سلولی آسیبدیده نیز زودتر از آنچه بسیاری تصور میکنند، پایان خواهد یافت.
این منبع آگاه اظهار داشت: شرکت «ArcelorMittal» متحمل هیچ ضرری نشده است و سد سلولی آسیبدیده نیز طی چند هفته آینده تعمیر خواهد شد. در واقع تامینکنندگان قراضههای فولادی با ایجاد جو متشنج در بازار به دنبال منفعتطلبی هستند.
وی در ادامه افزود: انبارهای شرکت «ArcelorMittal» به اندازه کافی موجودی دارند و این شرکت تنها تا ۱۰ درصد از قراضههای مورد نیاز خود را از مسیر آبی تامین میکند زیرا شرکت مذکور فاصله زیادی با بندر دارد و تامین مواد مورد نیاز از این طریق هزینهبر است.
یکی از سخنگویان شرکت نامبرده نیز طی بیانیهای رسمی این اظهارات را تایید کرد و گفت: حادثه اخیر در رودخانه «Moselle» تاثیر چندانی بر فعالیتهای شرکت «ArcelorMittal» نخواهد گذاشت. حدود ۱۰ درصد از قراضههای مورد نیاز کورههای الکتریکی شرکت «ArcelorMittal» و ۱۰ درصد از محمولههای ارسالی این شرکت از رودخانه «Moselle» عبور میکنند.
سخنگوی شرکت مذکور همچنین مطرح کرد که تیمهای لجستیکی این شرکت در حال حاضر به دنبال روشهای جایگزینی در کوتاهمدت و میانمدت هستند تا از طریق آنها بتوانند مشکلات به وجود آمده برای محمولههای ارسالی و دریافتی این شرکت را مرتفع کنند.
به گفته وی، روشهای جایگزین ممکن است شامل دریافت قراضههای خریداری شده از طریق بندر «Koblenz» و سپس حمل آنها به وسیله جاده و یا راهآهن به واحدهای تولیدی این شرکت باشد. برای محمولههای ارسالی نیز یکی از روشهای موجود، ارسال مقاطع و شمعهای ورق فولادی از طریق راهآهن به بندر «Antwerp» است. راهحلهای موجود در ساعات و روزهای آینده بررسی خواهند شد تا از بهترین آنها استفاده شود.
لازم به ذکر است که شرکت «ArcelorMittal» دارای دو واحد تولیدی مجهز به کورههای قوس الکتریکی در لوکزامبورگ است. ظرفیت تولید یکی از این واحدها حدود ۱.۴ میلیون تن فولاد خام و ۱.۲ میلیون تن مقاطع فولادی و واحد دیگر حدود ۹۵۰ هزار تن شمش فولاد و ۱.۴ میلیون تن مقاطع فولادی در سال است.
تاثیر بر مسیرهای تامین و قیمتهای حملونقل
یکی از فعالان حوزه فرآوری قراضه فلزی در اروپا نیز تاکید کرد که حادثه اخیر بر فعالیتهای شرکت «ArcelorMittal» تاثیرات چندانی نخواهد گذاشت و احتمالا سایر شرکتها که به مسیرهای آبی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود وابسته هستند، خسارتهای بیشتری متحمل شوند.
وی همچنین با توجه به افزایش هزینههای حملونقل، به تاثیر این حادثه بر فروشندگان قراضههای فلزی اشاره کرد و گفت: هماکنون بعضی از کارخانههای آلمانی متاثر از این حادثه، مواد اولیه مورد نیاز خود را از ایتالیا تامین میکنند.
یک منبع دیگر نیز خاطرنشان کرد: به منظور جابهجایی محمولههای یک بارج، به چندین کامیون نیاز است زیرا هر بارج میتواند تقریبا حدود یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تن ضایعات فولادی حمل کند. با این وجود، مشکلی در تامین کامیونهای بیشتر وجود نخواهد داشت.
لازم به ذکر است که تنها یک سوم قراضههای فلزی در بازار غرب اروپا از طریق مسیرهای آبی جابهجا میشوند و دوسوم دیگر از طریق راهآهن و کامیون به مقاصد خود میرسند.
تامین قراضههای فلزی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در طول سال ۲۰۲۴ با محدودیتهایی مواجه بوده و اختلالات اخیر چالشهای فرآوریکنندگان این قراضهها را بیش از پیش افزایش داده است.
به گفته فعالان بازار، مشکلات تامین قراضههای فلزی در اروپا، ناشی از کاهش فعالیتهای اقتصادی و نرخهای بالای تورم است که هم بر تولید قراضه از تولیدات صنعتی تاثیر منفی گذاشته و هم حجم کالاهایی که به عنوان ضایعات دور ریخته میشوند را کاهش داده است.
در پایان باید یادآور شد که به دلیل هزینههای بالای انرژی و نیروی کار در سالهای اخیر، سلامت اقتصادی اروپا نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
انتهای پیام//