سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۴۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:56 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

هم‌زمان با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها،

حجم معاملات فلزات پایه رشد پیدا کرد

حجم ثبت معاملات مربوط به فلزات پایه در بورس فلزات لندن «LME» به لطف افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، روند افزایشی به خود گرفته است.

حجم ثبت معاملات مربوط به فلزات پایه در بورس فلزات لندن «LME» به لطف افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، روند افزایشی به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بیش از ۱۷ میلیون قرارداد در ماه آوریل ۲۰۲۴ در بورس فلزات لندن «LME» به ثبت رسید که یک رکورد جدید در ثبت تعداد قراردادها در یک ماه محسوب می‌شود. برحسب میانگین حجم روزانه ثبت معاملات در بورس مذکور، رقم اعلام شده دومین و بالاترین رکورد پس از ماه آوریل ۲۰۱۸ به شمار می‌رود.

بالاترین رکورد ثبت شده ماهانه در آوریل سال ۲۰۱۸ مربوط به شوکی است که پس از تعیین تعرفه واردات آلومینیوم به آمریکا از سوی دولت ایالات متحده آمریکا در بازار این فلز ایجاد شد و پس از آن شرایطی به وجود آمد که افزایش یک‌باره حجم ثبت قراردادهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن را به دنبال داشت.

با این وجود، برخلاف افزایش ثبت قراردادها که تنها برای فلز آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ رخ داد، این‌ بار حجم ثبت قراردادها در بورس فلزات لندن برای هر شش فلز پایه اتفاق افتاده است. همچنین وضعیت ثبت قراردادهای فلز نیکل در بورس فلزات لندن بازیابی شده است.

لازم به ذکر است که پس از تعلیق بازار نیکل در بورس فلزات لندن و لغو ثبت معاملات در ماه مارس ۲۰۲۲، حجم معاملات به ثبت رسیده در بورس مذکور به شدت افت پیدا کرد. تعداد قراردادهای ثبت شده فلز نیکل در ماه می ۲۰۲۴ در این بورس، دو برابر حجم قراردادهای به ثبت رسیده در بورس فلزات لندن نسبت به ماه آوریل ۲۰۲۴ و بالاترین حجم ثبت شده از ماه فوریه ۲۰۲۲ بود. چنین اتفاقاتی را البته نمی‌توان تنها منحصر به یک بورس کالایی خاصی همچون بورس فلزات لندن دانست.

بورس کالای شیکاگو (CME) در آمریکا نیز در ماه آوریل ۲۰۲۴ به رکورد جدیدی در ثبت قراردادهای آتی مس و قراردادهای با اختیار معامله دست یافت. از سوی دیگر و در بورس آتی شانگهای، پس از ثبت عملکردی ضعیف در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، در ماه می سال جاری میلادی وضعیت ثبت قراردادهای فلزات پایه در بورس مذکور افزایش را تجربه کرد.

آنطور که به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاری‌ها در سه بورس‌ کالایی نامبرده دوباره روند افزیشی به خود گرفته است و هر سه بورس می‌توانند از مزایای آن بهره ببرند.

روند صعودی حجم معاملات مربوط به فلزات پایه در بورس فلزات لندن

حجم ثبت قراردادهای «LME» دوباره افزایش یافت

میانگین ثبت حجم روزانه قراردادها در بورس فلزات لندن طی چهار ماهه نخست ۲۰۲۴، حدود ۳۵ درصد رشد داشته که نشان‌‎دهنده روند رو به افزایش ثبت قراردادها از اواسط سال ۲۰۲۳ تاکنون بوده است. لازم به ذکر است که حجم معاملات در بورس ۱۴۷ ساله فلزات لندن که مالکیت آن بر عهده شرکت «Hong Kong Exchanges and Clearing» است، در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ کاهش را تجربه کرد.

در این بازه زمانی تمایل سرمایه‌گذاران برای تمرکز بر فلزات پایه در بورس فلزات لندن کاهش یافت. این روند نزولی و عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش فلزات پایه در بورس فلزات لندن بعد از وقوع بحران در بخش نیکل در بورس مذکور شدت بیشتری به خود گرفت. میانگین ثبت حجم روزانه قراردادهای نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، با کاهش شدید ۷٫۶ درصدی مواجه شد.

دادگاه عالی بریتانیا در ماه نوامبر ۲۰۲۳ با صدور رای خود، لغو معاملات نیکل توسط بورس فلزات لندن را تایید و این بورس را تبرئه کرد. این مسئله در کنار افزایش تعداد برندهای جدید نیکل پذیرفته شده در انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن به منظور صدور حواله فروش برای آن‌ها، باعث افزایش حجم معاملات در این بورس شد.

در همین راستا، حجم معاملات آتی نیکل در بورس فلزات لندن در ماه می، حدود ۱٫۳۴ میلیون قرارداد اعلام شد؛ این در حالی است که میانگین ثبت قراردادهای ماهانه نیکل در ماه می ۲۰۲۱، حدود ۱٫۳۳ میلیون قرارداد گزارش شد.

علاوه‌براین، حجم قراردادهای با اختیار معامله در ماه می ۲۰۲۴، به رقم ۱۹۵ هزار و ۴۲۳ قرارداد رسید که بالاترین حجم ماهانه از ماه می ۲۰۱۴ محسوب می‌شود؛ البته این روند افزایشی در ثبت قراردادها در بورس فلزات لندن تنها به فلز نیکل اختصاص ندارد.

حجم ثبت قراردادهای فلز سرب طی ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ حدود ۵۲ درصد، فلز روی ۴۴ درصد، فلز قلع ۴۲ درصد، فلز آلومینیوم ۳۴ درصد و فلز مس ۲۴ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ تجربه کردند.

نرخ رشد نسبتا پایین حجم قراردادهای مس در بورس فلزات لندن بیانگر این واقعیت است که روند افزایشی تعداد ثبت معاملات در بخش فلز مس در بورس مذکور نسبت به دیگر فلزات پایه زودتر آغاز شده بود.

در واقع می‌توان بیان کرد که حجم قراردادهای مس در بورس فلزات لندن نسبت به دیگر فلزات پایه در این بورس، افزایش بیشتری را به ثبت رسانده است.

وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها در ثبت قراردادهای مس بورس کالای شیکاگو آمریکا

وضعیت قیمت و تعداد ثبت قراردادهای مس در بورس‌های کالایی

قیمت سه ماهه مس در بورس فلزات لندن از ماه فوریه ۲۰۲۴ تاکنون، حدود ۲۵ درصد افزایش یافته و قیمت آن اکنون برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۲ به بالای ۱۰ هزار دلار در هر تن رسیده است. این روند افزایش قیمت را تا حدودی می‌توان به بازیابی نسبی تولید جهانی تولید مس و افزایش حجم تقاضا برای این فلز در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت داد.

طبق آخرین گزارش تعهدات معامله‌گران، با افزایش سرمایه‌گذاری‌ صندوق‌های مالی بر موقعیت‌های خرید، حجم ثبت قراردادهای مس بورس کالای شیکاگو در ماه آوریل ۲۰۲۴، به ۱۳۲ هزار و ۶۲۲ قرارداد رسید که بالاترین تعداد از ماه ژانویه ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

با این وجود، تعداد قراردادهای ثبت شده مبتنی بر موقعیت‌های فروش در این بورس کالایی به طور قابل‌توجهی بالاتر از رقم اعلام شده در ماه ژانویه ۲۰۱۸ بوده که نشان‌دهنده افزایش ثبت قراردادهای آتی است؛ البته روند افزایش تعداد قراردادهای ثبت شده مس را می‌توان به بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن نیز تعمیم داد.

حجم قراردادهای ثبت شده مس در بورس فلزات لندن از جمله قراردادهای با اختیار معامله، در ماه آوریل ۲۰۲۴ برای اولین بار از ماه ژوئن ۲۰۱۶ به سطح چهار میلیون لات رسید.

تعداد معاملات آتی بورس کالای شیکاگو برای اولین بار از چهار میلیون قرارداد در ماه آوریل ۲۰۲۴ عبور کرد؛ این در حالی است که تعداد قراردادهای با اختیار معامله در بورس مذکور با ثبت رشد چهار برابری نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، به ۴۰۴ هزار و ۷۳۹ قرارداد در ماه آوریل سال جاری میلادی رسید.

همچنین، رکوردهای ماهانه جدیدی برای تعداد قراردادهای آتی جدید ماهانه مس و قراردادهای با اختیار معامله هفتگی در بورس کالای شیکاگو به ثبت رسید. علاوه‌براین، حجم معاملات آتی مس در بورس آتی شانگهای در ماه آوریل ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، بیش از دو برابر افزایش یافت و به ۶٫۳ میلیون قرارداد رسید. تعداد قراردادهای با اختیار معامله در بورس مذکور نیز رکورد ماهانه ۲٫۵ میلیون قرارداد را به ثبت رساند.

وضعیت معاملات فلزات پایه در بورس آتی شانگهای

حجم معاملاتی فلزات پایه در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ در بورس آتی شانگهای روند نزولی را به ثبت رساند زیرا همچنان رکود بلندمدت در بخش املاک چین مانعی بر سر راه رشد حجم استفاده از فلزات پایه است.

با این حال، حجم معاملات کاهشی ذکر شده فلزات پایه در ماه آوریل ۲۰۲۴، روندی معکوس در بورس آتی شانگهای به خود گرفت و حجم معاملات هر ۶ فلز پایه افزایش را تجربه کرد.

در همین راستا، تعداد ثبت قراردادهای روی، نیکل، آلومینیوم  و سرب رشد چشمگیر ۷۶ درصد، ۶۱ درصد، ۵۹ درصد و ۵۵ درصد را در بورس آتی شانگهای در ماه آوریل ۲۰۲۴ به ثبت رساند. همچنین تعداد ثبت قراردادهای میلگرد فولادی در بورس مذکور برای یازدهمین ماه متوالی، در ماه آوریل سال جاری میلادی با کاهش ۲۴ درصدی نسبت به چهار ماه ابتدایی ۲۰۲۴ سال همراه شد.

حجم قراردادهای کویل نورد گرم فولادی در بورس آتی شانگهای در ماه آوریل سال جاری میلادی وضعیت مناسبی داشت اما وضعیت ثبت قراردادها نسبت به معاملات انجام شده طی ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ از ثبات بیشتری برخوردار بود.

تفاوت در ثبت حجم قراردادهای مبتنی بر فلزات آهنی و غیرآهنی نشان می‌دهد که تمرکز سرمایه‌گذاران در چین به جای فلزات مورد استفاده در بخش املاک، بر فلزات به کار رفته در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پنل‌های خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی معطوف شده است.

فلزات پایه مجددا در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت

افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها تنها به فلزات پایه اختصاص ندارد و سرمایه‌گذاران بخشی از سرمایه‌های خود را صرف خرید فلزات گران‌بهایی همچون طلا و نقره کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران بانک «Citi»، وجوه قابل معامله در بورس کالا که از سوی سرمایه‌گذاران در بخش خرده‌فروشی فلزات گران‌بها صرف شده است، در حال حاضر ۳۹۲ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده که البته کمتر از میزان سرمایه اختصاص یافته به فلزات گران‌بها در روزهای اول پس از حمله روسیه به اوکراین است.

تحلیگران بر این باورند که بیش از ۳۰ میلیارد دلار از پول صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ تاکنون، در بورس‌های کالایی هزینه شده است. به گفته آن‌ها، حجم کل دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ماه آوریل با ۷ درصد افزایش ماهانه و ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ۷۶۷ میلیارد دلار رسید.

در حال حاضر فلزات پایه و فلزات گران‌بها بیشترین سهم سرمایه‌گذاری‌های اختصاص یافته در بورس‌های کالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

در پایان معامله‌گران بخش فلزات پایه در بورس فلزات لندن که چندین سال سخت را پشت سرگذاشته‌اند، تنها می‌توانند امیدوار باشند که همچنان روند افزایشی ثبت حجم قراردادها ادامه پیدا کند.

انتهای پیام//

برچسب‌های این مطلب: اختصاصی بازار و صنعت فلزات

با تامین مالی و تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای،

6:42 /یکشنبه/27 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا عنوان کرد:

6:20 /دوشنبه/21 خرداد 1403

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو عنوان کرد:

8:02 /سه شنبه/8 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین مطرح کرد:

13:58 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

17:04 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

16:17 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700