اتحادیه اروپا فرآیند نظارت بر مصرف نهایی ورق گالوانیزه گرم در صنعت خودروسازی را اصلاح کرده است؛ این روند قانونی، بخشی از اقدامات محافظتی برای واردات ورق گالوانیزه گرم بود.
به گزارش «فلزاتآنلاین» و به نقل از Fastmarkets MB، اقدامات محافظتی ورق گالوانیزه گرم بخشی از قوانینی بود که شامل ۲۶ دسته محصولات فولادی میشد. مطابق این قوانین، هرگونه واردات بیشتر از سهمیه معین، مشمول تعرفه ۲۵ درصدی میشد.
کمیسیون اروپا ورقهای با پوشش فلزی (محصولات دسته ۴) را به دو دسته کوچکتر یعنی ۴A و ۴B تقسیم کرده است که بخش خودرو عموما از دسته محصولات ۴B استفاده میکند. پس از تجدید نظر در خصوص این اقدامات (که از ابتدای اکتبر سال ۲۰۱۹ اجرا شده بود)، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا سهمیه دسته ۴ را طوری تنظیم کند که میزان دسته ورقهای ۴B مطابق با تقاضای وارداتی باشد، البته با این پیش شرط که مصرف نهایی آن در بخش خودروسازی قابل اثبات باشد اما از آنجا که صنعت مصرفکننده به طور مستقیم محصولات مشمول الزام مصرف نهایی را وارد نمیکرد، اجرای این قانون مستلزم همکاری نزدیک تمام عوامل درگیر در فرآیند واردات، از سفارش اولیه تا لحظه تحویل کالا به مصرفکننده نهایی خواهد بود.
این در حالی است که کمیسیون اروپا مطلع شد که همکاری نزدیک مورد نیاز میان عوامل مختلف، عملکرد مطلوب و مورد انتظار را نداشته است. انتظار میرفت که این قانون شامل گسترش مجوزهای موجود به صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا، اعطای مجوزهای جدید به نفع واردکنندگان و یا انتقال حقوق و تعهدات بین طرفین مختلف زنجیره تامین باشد.
از آنجا که این همکاری نتیجه مورد انتظار را نداشت، بخش بزرگی از واردات محصولات دسته ۴B پس از اعمال این بازنگری انجام نشد. این در حالی بود که همکاری نزدیک میان اتحادیه اروپا، صادرکنندگان، واردکنندگان فولاد و مسئولان گمرکی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای صادرکننده برای حل مشکلات وجود داشت. به گفته اتحادیه اروپا، امکان تسریع فرآیند اجرایی نیز برای کسب مجوز مصرف نهایی وجود نداشت.
به نظر میرسد که هرگونه راه حلی برای اجرای موثر فرآیند مصرف نهایی نیازمند مدت زمان خاصی بود و هیچ تضمینی در خصوص چاره کافی و فوری وجود نداشت. در همین حین، بخش چشمگیری از محصولات دسته ۴B در گمرک اتحادیه اروپا در انتظار ترخیص است. این وضعیت، وقفه شدیدی در تامین صنایع مصرفکننده ایجاد کرده است، به خصوص اینکه صنعت خودروسازی اروپا وابستگی زیادی به گریدهای بسیار خاص فولاد دارد.
در نتیجه، کمیسیون اروپا این قوانین را به گونهای اصلاح کرد تا مطابق با حجم واردات قبلی این صنعت باشد که قبل از شروع قانون الزام مصرف نهایی محصولات دسته ۴A و ۴B رواج داشت. کمیسیون اروپا گفت که در آینده فرآیند مصرف نهایی جدید یا سیستم جایگزین برای کنترل مسیر واردات گرید فولاد خودروسازی دسته ۴B نیاز خواهد بود. این تغییرات جدید به صورت عطف به ماسبق از اول اکتبر ۲۰۱۹ اعمال خواهد شد. در روز ۱۵ژانویه ارزیابی هفتگی قیمت ورق گالوانیزه گرم وارداتی تحویل درب کارخانه در شمال اروپا بین ۵۴۰ تا ۵۶۰ یورو بر تن (معادل ۶۰۲ تا ۶۲۴ دلار) بود که در هفته پیش از آن بین ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو بر تن بود.