تنها چند روز پس از اینکه اتحادیه اروپا تعرفه واردات خودروهای چینی را افزایش داد، دولت چین در اقدامی تلافیجویانه اعلام کرد بر واردات یکسری محصولات تولید شده در اروپا به ویژه تولیدکنندگان نوشیدنیهای صنعتی تعرفههای ضد دامپینگ وضع میکند. تعرفههای وضع شده، بیشتر نوشیدنیهای صنعتی با برند فرانسوی از جمله «Hennessy» و «Remy Martin» را هدف قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت بازرگانی چین طی بیانیهای اعلام کرد: یافتههای اولیه تحقیقات انجام شده نشان میدهد که قیمتهای بازارشکن نوشیدنیهای صنعتی اروپایی، تهدیدی جدی برای صنعت مذکور در چین محسوب میشود.
وزارت بازرگانی فرانسه با غیرقابل درک خواندن اقدام دولت چین، این عمل را خلاف تجارت آزاد جهانی نامید و اعلام کرد با همکاری کمیسیون اروپا، اقدامات لازم برای به چالش کشیدن این عکسالعمل دولت چین را در سازمان تجارت جهانی انجام خواهد داد.
وزارت بازرگانی چین طی بیانیهای دیگر در روز سهشنبه هشتم اکتبر ۲۰۲۴ اعلام کرد: تصمیمات لازم در خصوص تحقیقات ضد دامپینگ و ضد پرداخت یارانههای دولتی در مورد محصولات و فرآوردههای گوشتی از مبدا اتحادیه اروپا پس از ارائه نتایج پایانی که بر مبنای انصاف و عدالت خواهد بود، گرفته میشود.
این وزارتخانه در بیانیه خود ضمن اشاره به بررسی افزایش تعرفه واردات خودروهای موتوری با مصرف سوخت بالا، تاکید کرد که در صورت اجرا بیشترین ضربه را به خودروسازان آلمانی وارد خواهد کرد. لازم به ذکر است که حجم صادرات خودروهای موتوری آلمانی با میزان مصرف سوخت ۲٫۵ لیتر یا بیشتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به چین، به ۱٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.
به دلیل حمایت فرانسه از تصویب لایحه افزایش تعرفههای واردات خودروهای الکتریکی چینی به اتحادیه اروپا، دولت این کشور بیشتر نوشیدنیهای صنعتی با برند فرانسوی را هدف تعرفههای واردات ضد دامپینگ قرار داده است. در همین رابطه، حجم نوشیدنیهای صنعتی با برند فرانسوی به چین در سال ۲۰۲۳ به ۱٫۷ میلیارد دلار رسید که ۹۹ درصد از حجم واردات محصولات نامبرده به چین را به خود اختصاص داد.
طبق بیانیه وزارتخانه بازرگانی چین، از روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴ به بعد، واردکنندگان نوشیدنیهای الکی با برند اروپایی باید سپرده تضمینی یا سند بهادار به ارزش حدود ۳۴٫۸ درصد تا ۳۹ درصد محموله وارداتی را ارائه دهند.
گروه تولیدکنندگان نوشیدنیهای صنعتی فرانسه با نام هلدینگ «National Interprofessional Cognac Bureau» طی ایمیلی اعلام کرد: بیانیه وزارت بازرگانی چین به وضوح نشان میدهد که دولت چین مصمم است در واکنش به افزایش تعرفه واردات خودروهای الکتریکی چینی به اروپا چنین اقدام تلافیجویانهای را انجام دهد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اخیرا در همین خصوص وضع تعرفه ضد دامپینگ بر واردات برندهای تولیدکننده نوشیدنیهای صنعتی فرانسوی را اقدامی به کل تلافیجویانه توصیف کرد و در مقابل اقدام اتحادیه اروپا در افزایش تعرفههای واردات خودروهای الکتریکی را اقدامی ضروری برای حفظ رقابت عادلانه در بازار دانیست.
پس از اقدام دولت چین بر وضع تعرفههای ضد دامپینگ بر برخی از محصولات تولید شده در اروپا، سهام شرکتهای تولیدکننده کالاهای لوکس در قاره سبز در روز سهشنبه ۹ اکتبر ۲۰۲۴ تا ۷ درصد کاهش را تجربه کرد.
یکی از معاملهگران در همین رابطه نگرانی خود را ابراز کرد و افزود: این بخش شدیدا به واردات چین وابسته بوده و حتی ممکن است دولت چین در اقدامات بعدی خود تعرفه واردات این کالاها از اروپا را به شدت افزایش دهد.
قبل از تصویب لایحه افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی در اتحادیه اروپا، چین برای نشان دادن حسن نیت خود تصمیم گرفته بود تصویب قانون وضع تعرفههای ضد دامپینگ واردات برخی از محصولات تولید شده در اروپا به خصوص نوشیدنیهای صنعتی را علیرغم اینکه مشخص شده بود این محصولات در چین با قیمتهایی ساختارشکنانه در بازار به فروش میرسند، به حالت تعلیق درآورد.
لازم به یادآوری است که اتحادیه اروپا در اقدامی تعرفه واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین به کشورهای عضو این اتحادیه را افزایش داد. ناگفته نماند تعرفه وضع شده علاوه بر تعرفه ۱۰ درصدی واردات خودرو و تعرفههای تعیین شده ۷٫۸ درصدی برای شرکت خودروسازی تسلا و ۳۵٫۳ درصدی برای شرکت «SAIC» است که از قبل تعیین شده بود.
در همین راستا، سخنگوی کمیسیون اروپا آمادگی خود را به منظور مذاکره با دولت چین در راستای یافتن راههای جایگزین اعلام کرده است.
حجم سالانه صادرات خودروهای الکتریکی ساخت چین به اتحادیه اروپا
انتهای پیام//