محمدرضا کاشی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۷ در زمینه تولید سیم و کابل برقی فعالیت داریم و طی سالهای فعالیت، مهمترین چالشی که تولید را تهدید به کاهش و حتی توقف کرده، افزایش نجومی قیمت مس است.
وی افزود: با توجه به رکود به وجود آمده در بازار، میزان تولید شرکت در هر ماه متغیر است؛ زمانی که قیمت مس مدام دچار نوسان میشود، بالطبع شاهد به وجود آمدن تغییر در میزان تولید محصول هستیم و شرکت ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. در یک بازه زمانی که قیمت مس ثبات نسبی داشته باشد، سفارش ثبت و محصول تولید میکنیم اما زمانی که قیمت افزایشی باشد و دچار توقف نشود، رکود به وجود میآید و تولید مطلوب نخواهیم داشت.
روزبهروز، به کابوسهای تولیدکنندگان اضافه میشود
این تولیدکننده سیم و کابل بیان کرد: علاوه بر موضوع افزایش قیمت مس، جدیدترین چالش تولید، قطعیهای برق بوده که از ابتدای تابستان آغاز شده است و عملا در دو روز ابتدایی هفته در شهرک صنعتی سمنان، برق تمام واحدها قطع است و هیچ فعالیتی در واحدهای تولیدی صورت نمیگیرد. این قطع برق طولانیمدت و عدم تولید محصول، ضربههای اقتصادی شدیدی را به تولیدکنندگان وارد کرده و این فقط مختص به صنعت مس نیست. در همه صنایع، قطعی پیدرپی برق سبب ایجاد اختلالات در عملکرد تجهیزات و ماشینآلات و همچنین کاهش میزان تولید محصولات شده است.
کاهش تولید در سال ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان در خصوص ظرفیت تولید این شرکت گفت: در این شرکت کلیه سیم و کابلهای برقی برای مصارف خانگی، صنعتی و… را تولید میکنیم. ظرفیت تولید ماهانه شرکت ارتباط الکتریک سمنان ۱۰۰ تن بوده که حالا به خاطر مشکلات عدیدهای که به وجود آمده و محدود بودن نقدینگی، با یکسوم ظرفیت ماهانه یعنی ۳۰ تن فعالیت میکنیم. سیم و کابلهای تولید شده در این شرکت تنها مسی نیستند و محصولات آلومینیومی نیز تولید میکنیم.
وی اضافه کرد: تکنولوژی تولید سیم و کابل برقی مسی و آلومینیومی در همه مراحل به غیر از کشش، یکسان است. سیم و کابل آلومینیومی در بازار سخت به فروش میرسد و علت آن است که رقابت در عرضه و فروختن محصولات بسیار نزدیک به هم است و همچنین اجناس تقلبی که در بازار به وفور یافت میشود نیز تا حدودی باعث شده تا نتوانیم فروش خوبی برای این محصول داشته باشیم زیرا محصولات تقلبی ارزانتر هستند. متاسفانه شرکتهایی وجود دارند که اهمیتی به استاندارد بودن کالای تولیدی خود نمیدهند و فقط در فکر سودآوری هرچه بیشتر خود هستند.
در تامین مواد اولیه مشکل چندانی نداریم
این فعال صنعت مس در خصوص تامین مواد اولیه مورد استفاده برای تولید سیم و کابل اظهار کرد: از مواد اولیهای چون گرانول، PVC، ۹ میلیمتری مسی و مفتول هشت میلیمتری آلومینیومی برای تولید سیم و کابل استفاده میکنیم و باید گفت در تامین نیاز خود خیلی دچار چالش نیستیم اما این نکته لازم به ذکر است که خرید از بورس کالا به علت تفاوت قیمتی که با بازار آزاد دارد، اکثر تولیدکنندگان را با چالش روبهرو کرده است. به عبارت دیگر، و قیمت مفتول مسی در بازار آزاد پایینتر از قیمت عرضه این محصول در بورس کالا است. به عنوان مثال، اخیرا مفتول مسی عرضه شده توسط یک شرکت در بورس کالا، ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمتگذاری شده بود اما در بازار آزاد تا ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم هم موجود بود.
کاشی یادآور شد: اگر تفاوت قیمت بین بورس کالا و بازار آزاد به حداقلترین نرخ ممکن برسد و قیمتگذاری در بورس نیز، بهتر و عادلانهتر انجام شود، میتوانیم از بانک و موسسات مالی وام دریافت کرده و برای خرید از بورس کالا اقدام کنیم اما چون قیمت در بورس کالا بالاتر از بازار آزاد است، تاکنون برای اخذ وام اقدامی انجام ندادیم. معمولا شرکتهایی از بورس کالا خرید میکنند که هم تولید محصولات ویژه دارند و هم صادرات میکنند که خرید از بورس برای آنها صرفه اقتصادی دارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در گذشته و قبل از تشدید تحریمها و جهش نرخ ارز، شرایط فروش یه چه شکلی بوده است، بیان کرد: برای این واحد تولیدی، تفاوت خاصی وجود نداشته است؛ چراکه مواد اولیهای که استفاده میکنیم تولید داخلی است و به تحریم و نرخ دلار وابستگی چندانی ندارد.
تولید آنتنهای مخابراتی
کاشی در پاسخ به این سوال که چه برنامه توسعهای در سال ۱۴۰۰ برای این شرکت در نظر گرفتهاید، تصریح کرد: تصمیم گرفته بودیم که به سمت تولید آنتنهای مخابراتی برویم و برای تولید آن نیز، خطوط تولید را فراهم و ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز و همچنین فضای کار را ایجاد کنیم اما فعلا دست نگه داشتهایم تا کمی شرایط بازار مساعد شود و در تامین بودجه به مشکل برنخوریم.
فروش اعتباری سهلتر است
مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان در خصوص نحوه فروش محصولات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فروش اعتباری و نقدی هر دو پابرجا بوده اما فروش اعتباری آسانتر است؛ چراکه همه تولیدکنندهها نقدینگی کافی ندارند که بخواهند به صورت یکجا خرید انجام دهند و با خرید اعتباری به صورت صدور چک دو یا سه ماهه، میتوانند هم نیاز خود را تامین کنند و هم وقت کافی برای بازگرداندن وجه خرید محصولات خواهند داشت. معمولا در فروش اعتباری، سررسید و زمان تسویه پس از تحویل کالا بستگی به قرارداد و صحبتهایی دارد که بین تولیدکننده و مشتری رد و بدل شده است زیرا قیمتها تغییر پیدا میکند و دو طرف تصمیم میگیرند که چه زمانی تسویه حساب صورت گیرد.
تغییر قیمت محصول در فروش اعتباری
این تولیدکننده سیم و کابل مسی در ادامه راجع به اینکه برای فروش اعتباری تغییرات احتمالی قیمت در آینده لحاظ میشود یا نه، اذعان کرد: اگر قرارداد بین تولیدکننده و مشتری، شناور منعقد شود و نوسان قیمت تا درصدی که بین طرفین تعیین شده، رخ دهد، در قیمت تمام شدهای که در قرارداد درج شده تغییر حاصل نمیشود و اگر بیشتر و کمتر از درصد یاد شده، نوسان قیمت به وجود بیاید، به نسبت تفاوت قیمت، قیمت تمام شده را گرانتر یا ارزانتر محاسبه میکنند اما در قراردادهای عادی و قطعی، هیچ تفاوت قیمتی منظور نمیشود و هرچه افزایش یا کاهش قیمت رخ دهد، مبلغ پرداختی از سوی مشتری، همان قیمت درج شده در قرارداد است.