سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۰۳ /جمعه/۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۷:۱۸ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۳۹۷

مدیرعامل شرکت فلزات و مواد

خلا توجه به شاخص‌های اقتصادی در توسعه اقتصادی کشور و عملکرد مدیران

سهم بالای دولت در ساختار صنعتی و اقتصادی کشور و ناتوانی مدیران دولتی در ایجاد تغییرات بنیادین در رویه‌های نادرست حاکم بر این ساختار باعث شده روند توسعه اقتصادی کشور در چند دهه گذشته، تنها کلمه توسعه را به دنبال خود یدک کشیده و اثری از توجه به شاخص‌های اقتصادی، ارزش آفرینی و خلق ثروت در آن مشاهده نشود.

سهم بالای دولت در ساختار صنعتی و اقتصادی کشور و ناتوانی مدیران دولتی در ایجاد تغییرات بنیادین در رویه‌های نادرست حاکم بر این ساختار باعث شده روند توسعه اقتصادی کشور در چند دهه گذشته، تنها کلمه توسعه را به دنبال خود یدک کشیده و اثری از توجه به شاخص‌های اقتصادی، ارزش آفرینی و خلق ثروت در آن مشاهده نشود.

مدیران دولتی در بهترین حالت قادر به مدیریت اوضاع نابسامان حاکم بر سازمان های تحت مدیریت خود بوده و بخش عمده‌ای از انرژی آن‌ها صرف پرداختن به فشارهای غیرمعمول از سوی نهادهای خارج از بدنه دولت شود که طبعا نتیجه ای جز تکرار چرخه معیوب گذشته ندارد.

در شرایطی که قطار خصوصی‌سازی به سرمنزل مقصود نرسیده و به باور برخی کارشناسان، هنوز شرایط برای اجرای آن فراهم نشده است، سایه دولت همچنان بر صنعت و اقتصاد کشور سنگینی می‌کند. ضعف ساختاری و زیاده‌خواهی‌های خارج از بدنه دولت باعث شده، مدیران دولتی در عمل به‌دنبال اجرای مدیریت اصولی و بالا بردن بهره‌وری سازمان‌های خود و سودآوری آن‌ها نباشند و اغلب از روی اجبار، تن به اقداماتی بدهند که حضور یا عدم حضور آن‌ها در آن پست مدیریتی، به آن اقدامات بستگی دارد.

ناکامی سیاست‌های صنعتی و اقتصادی برنامه‌های ۵ ساله توسعه اقتصادی کشور در دهه‌های گذشته در شرایطی به پایان رسیده‌اند که هی چیک در برآورده کردن اهداف تعیین شده موفق نبوده و همواره مسئولیت این ناکامی، به شرایط تحمیل شده از خارج از مرزهای کشور نسبت داده شده است.

در حالی که اگر تعارف را کنار بگذاریم، همه می‌دانیم که این ناکامی‌ها و نتایج ضعیف، بیشتر ریشه در عملکرد خود ما داشته است تا عوامل دیگر. در معدود سیاست‌های توسعه‌ای تعیین‌شده برای بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور، این برنامه‌ها بدون در نظر گرفتن بایدها و نبایدهای این بخش‌ها و صرف‌نظر از وضعیت موجود و با اشتباه در تعریف اهداف مناسب، تعیین و تبیین شده‌اند.

نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های نادرست، به‌وجود آمدن شرایطی است که با وجود صدها هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون، صنایع کشور چندان حرفی برای گفتن در بازارهای بین‌المللی ندارند. حتی در بازار داخل کشور نیز در صورت بازشدن مرزها و عد محمایت دولت، بعید به نظر می‌رسد صنایع داخلی یارای مقابله با رقبای خارجی را داشته باشند.

تصمیم‌گیری در نشست‌های معدود و محدود به مدیران دولتی و شبه‌دولتی، در اختیار نداشتن داده‌های متقن، مطالعات کارشناسی و شرکت‌های مشاور اقتصادی و موازی‌کاری در بخ شهای مختلف دولت، از بارزترین خصوصیات بدنه اجرایی دولت درشرایط کنونی است. مدیران دولتی در سطوح بالا به شکل کاملا سنتی و بدون در اختیار داشتن ابزارهای لازم برای تصمیم‌گیری، فقط با تکیه بر تجربه و روابط خود سعی می‌کنند با تصمیم‌سازی، اوضاع کشور را سروسامان دهند و در عمل کمتر کسی براساس مبانی مدیریتی درست و علمی تصمیم‌گیری می‌کند.

برون‌رفت از یک شرایط بحرانی و چالش برانگیز، نیازمند اتخاذ تصمیم‌هایی بزرگ و ممارست در اجرای آن‌هاست که در بسیاری موارد به سال‌ها زمان نیاز دارد. تغییر مکرر مدیران تحت‌تاثیر تغییر دولت‌ها، در عمل به آن‌ها ثابت کرده که فضای موجود امکان اتخاذ تصمیمات مهم و کلیدی را از آنها سلب کرده و به احتمال زیاد، فرد جانشین دنباله‌رو سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین شده نخواهد بود.

از این‌رو، بیشتر مدیرانی که یقین پیدا کرده‌اند کار بزرگی از آن‌ها ساخته نیست، دوره مدیریتی چندساله خود را در یک سازمان، صرفا با تصمیمات کوچک و معتدل که کمتر کسی را ناراضی و ناراحت می‌کند، سپری و به بیان دیگر، از اقدامات بزرگ و چال شبرانگیز دوری می‌کنند؛ چر اکه امیدی به نتیجه کارهای بزرگ ندارند.

زیاده خواهی نهادهای قدرت: به طور تقریبی این موضوع به یکی از چالش‌های اصلی کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است که نهادهای نظارتی، نقش کمرنگ‌تری در کنترل زیاده‌خواهی قدرتمندان دارند. به‌عنوان نمونه، یک نماینده مجلس یا مسئول منطقه‌ای در ایران ب هراحتی با قدرت و نفوذی که دارد، می‌تواند جریان اجرای یک پروژه صنعتی در دولت را به خواسته خود تغییر دهد.

نمونه‌های بسیاری از این موارد را چه در گذشته و چه در شرایط فعلی کشور می‌توان یافت که فشار برخی افراد و نهادهای قدرتمند، منجر به بی‌ توجهی به مطالعات کارشناسی‌شده و تعریف و اجرای پروژه‌های صنعتی و زیرساختی را به سمت‌وسویی سوق داده که درعمل اتلاف سرمایه‌های ملی و ضررده شدن پروژه‌ها را به‌دنبال داشته است.

سابقه کم کشور در مقوله توسعه و نداشتن شناخت از ملزومات و مسیر درست توسع اقتصادی، باعث شده مدیران به‌دنبال اجرای سریع پروژه‌های مختلف باشند که خواسته‌ها را پاسخ دهند. این موضوع باعث شده به چرایی تعریف و اجرای پروژه‌های مختلف توجه نشود و توجهی به لزوم استفاده مشاوران اقتصادی در ارزیابی پروژه‌ها، محلی از اعراب نداشته باشد.

نتیجه اینکه مشاوران اقتصادی مستقل در کشور شکل نگرفته‌اند و امر تهیه گزارش‌های امکان‌سنجی، به مشاوران فنی سپرده شده که طبعا نگاهی متفاوت به‌عنوان یک مجری، به این موضوع دارند و نمی‌توانند در جایگاه یک مشاور اقتصادی بی‌طرف به شکل درست و علمی به ارزیابی صحیح پروژه‌ها بپردازند و راه را از چاه، تمییز دهند.

مدیر بازرگانی شرکت توسعه معادن طلای کردستان:

۹:۲۲ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

عیدی اتابک به صنایع؛

۶:۱۱ /یکشنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۳

به یک سال هم نرسید!

۱۴:۳۸ /یکشنبه/۱۲ اسفند ۱۴۰۳

به دنبال پیگیری‌های انجام شده،

۱۴:۱۸ /شنبه/۱۱ اسفند ۱۴۰۳

تاب‌آوری صنایع به پایان رسیده است؛

۷:۳۱ /یکشنبه/۲۳ دی ۱۴۰۳

دولت به فکر افتاد؛

۸:۳۱ /چهارشنبه/۱۲ دی ۱۴۰۳

بازیار بهمن‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۹:۱۴ /پنجشنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۱

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد:

۱۰:۴۵ /یکشنبه/۲۳ مرداد ۱۴۰۱

علیرضا سلیمانی، مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۳:۴۵ /چهارشنبه/۱۷ شهریور ۱۴۰۰

محمد ابراهیم طاهریان‌فرد، سفیر ایران در ترکیه:

۶:۱۸ /یکشنبه/۸ مهر ۱۳۹۷

سید حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان

۷:۳۷ /شنبه/۳ شهریور ۱۳۹۷

ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

۱۲:۳۸ /شنبه/۲۷ مرداد ۱۳۹۷

سید علیرضا موسوی، کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۹:۵۳ /دوشنبه/۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۳ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

احسان اسحاقی، مدیر روابط عمومی شرکت مجتمع فولاد خراسان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۷:۵۶ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

موسی انصارپور، مديرعامل شرکت سبز و سلامت پارسيان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۵ /شنبه/۶ بهمن ۱۴۰۳

تحقق رشد 13 درصدی بخش معدن مستلزم چیست؟

۹:۲۳ /سه شنبه/۶ شهریور ۱۴۰۳

مزایای حضور در نمایشگاه‌ها چیست؟

۱۱:۱۶ /دوشنبه/۲۹ مرداد ۱۴۰۳
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/02/18

235500

فلزات آنلاین

1404/02/18

869230

فلزات آنلاین

1404/02/18

1398405

فلزات آنلاین

1404/02/18

1167989

فلزات آنلاین

1404/02/18

28123

فلزات آنلاین

1404/02/18

16972

فلزات آنلاین

1404/02/18

44275

فلزات آنلاین

1404/02/18

65608

فلزات آنلاین

1404/02/18

47680

فلزات آنلاین

1404/02/18

44103

فلزات آنلاین

1404/02/18

36822

فلزات آنلاین

1404/02/18

35933

فلزات آنلاین

1404/02/18

35533

فلزات آنلاین

1404/02/18

43700

فلزات آنلاین

1404/02/18

38976

فلزات آنلاین

1404/02/18

60112

فلزات آنلاین

1404/02/18

32888

فلزات آنلاین

1404/02/18

43171

فلزات آنلاین

1404/02/18

56320

فلزات آنلاین

1404/02/18

6668300