سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۵۵ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:16 /سه شنبه/21 شهریور 1402

خلق ارزش مضاعف، استراتژی نوین ذوب‌ آهن اصفهان

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان یکی از نام‌آوران صنعت فولاد کشور، طی سال‌های اخیر دستاوردهای در خور توجهی را در تولید محصولات ویژه و خلق ارزش به دست آورده است. با توجه به روند تغییر و تحولات بازارهای داخلی و بین‌المللی، این شرکت ارتقای تولید محصولات ارزش‌افزا را به عنوان رویکردی تحول‌محور دنبال می‌کند تا ضمن مشارکت در توسعه پروژه‌های ملی، ارزش افزوده مضاعفی را خلق کند. در این راستا شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ۴۵ درصد از تولید محصولات در سال جاری را به تولید محصولات ارزش‌افزا اختصاص می‌دهد. ریل و تیرآهن، دو محصول استراتژیک سبد محصولات این شرکت هستند که تولید آن‌ها با توجه به برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی و مسکن در دستور کار قرار گرفته است. در راستای محقق شدن برنامه‌های شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری برای تامین نهاده‌های تولید از جمله زغال‌سنگ و سنگ‌آهن، آب و انرژی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، تحقق مفهوم توسعه و رشد اقتصادی در محیط کسب‌وکار کنونی جهان، دیگر صرفا به ارتقای ظرفیت‌ها و آمار تولید خلاصه نمی‌شود بلکه ارتقای کیفیت محصولات و خلق ارزش مضاعف از طریق عرضه محصولات ویژه، نهایی و ارزش‌افزا، موضوعی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در سطوح درآمدی بنگاه‌ها، استفاده بهینه از منابع در دسترس و در نهایت ارتقای سودآوری و رشد اقتصادی داشته باشد. این موضوع در صنعت فولاد، با توجه به دامنه گسترده صنایع مصرف‌کننده و ویژگی‌های مورد انتظار از محصولات این صنعت، اهمیت دوچندانی دارد.

از این رو شرکت ذوب‌ آهن اصفهان که لقب مادر صنعت فولاد کشور را یدک می‌کشد، تولید و توسعه محصولات ارزش‌افزایی که منجر به خلق ارزش مضاعف برای کشور می‌شوند را در دستور کار قرار داده‌ است؛ رویکردی که یک زیرساخت صنعتی ارزشمند برای توسعه‌یافتگی کشور نیز به شمار می‌آید. شرکت ذوب‌ آهن اصفهان استراتژی‌های خود را بر محور توسعه صنعت فولاد، خلق بیشترین ارزش افزوده از فعالیت خود و بازاریابی و فروش فولاد کیفی متمرکز کرده و در همین راستا اقدامات متنوع و شایان توجهی را برای تولید محصولات ارزش‌افزا در دستور کار قرار داده است.

هدف‌گذاری این شرکت در تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، موجب اضافه شدن ۱۴ محصول جدید به سبد محصولات این شرکت شده است. در حال حاضر شرکت ذوب‌آهن اصفهان، یکی از متنوع‌ترین سبدهای محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا را در اختیار دارد. این شرکت رویکردهای جدیدی را برای توسعه سبد محصول اتخاذ کرده است که همگی در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای کشور و توسعه بازارهای صادراتی تدوین شده‌اند.

سبد محصولات ارزش‌افزای ذوب‌ آهن

تاریخ صنعت فولاد ایران و شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به یکدیگر گره خورده‌ است و این شرکت نقش بی‌بدیلی را در رونق و توسعه این صنعت ایفا می‌کند. با توجه به اینکه شرکت ذوب‌ آهن اصفهان ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات فولادی را داراست، می‌توان اذعان داشت که این شرکت در جایگاه مناسبی به لحاظ ظرفیت تولید قرار دارد؛ اگرچه همچنان افزایش ظرفیت تولید، یکی از ابعاد اصلی استراتژی‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد اما با توجه به جایگاه ویژه‌ برند ذوب‌ آهن اصفهان در بازارهای داخلی و بین‌المللی، این شرکت با جدیت گام دیگر توسعه یعنی حرکت به سمت تولید محصولات ارزش‌افزا را آغاز کرده است. در این راستا، فرایند تولید محصولات شرکت ذوب‌ آهن اصفهان تا حدود زیادی به سمت فناوری‌های روز حرکت کرده است و برنامه‌ریزی تولید محصولات ارزش‌افزا در این شرکت بر اساس رویکردهای جدید و آینده‌پژوهانه انجام می‌شود.

در حال حاضر شرکت ذوب‌آهن اصفهان در برنامه‌های توسعه ملی مشارکت دارد و در همین راستا این شرکت تامین محصولات استراتژیک فولادی مورد نیاز برای توسعه دو بخش حمل‌ونقل ریلی و مسکن را در برنامه‌های خود قرار داده است. با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه راه‌آهن شهری کلان‌شهرهای تهران، مشهد و اصفهان و همچنین احداث محورهای ریلی بین‌شهری در اقصی نقاط کشور، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان برنامه افزایش تولید ریل و تامین نیاز شبکه حمل ریلی کشور به این محصول را در دستور کار دارد.

تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن ریل در محورهای ریلی کشور نصب و بیش از ۴۱ هزار تن ریل نیز توسط شرکت سهامی ذوب‌ آهن اصفهان به شرکت‌های توسعه حمل ریلی کشور عرضه شده است. در خصوص خطوط قطار شهری نیز قراردادهای این شرکت با سازمان‌های ذی‌ربط منعقد شده‌اند و در برنامه‌های سال جاری شرکت نیز تولید سه برابری ریل فولادی در دستور کار قرار دارد.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا به شمار می‌آید و ریل فولادی از جمله مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین محصولاتی است که پس از سال‌‎ها تلاش و کوشش به سبد محصولات این شرکت اضافه شده است. تولید این محصول استراتژیک نه‌ تنها توان این فولادساز را در تولید محصولات ارزش‌افزا به تصویر می‌کشد بلکه نمونه بارزی از خودکفایی ملی است.

تیرآهن‌ بال پهن، دومین محصول استراتژیک سبد محصولات شرکت ذوب‌ آهن اصفهان است که می‌تواند نقش این شرکت در طرح توسعه مسکن در کشور را برجسته‌تر کند. بیش از ۶۰ درصد تیرآهن فولادی تولیدشده در کشور به شرکت ذوب‌آهن اصفهان تعلق دارد اما تولید و عرضه تیرآهن‌ بال پهن می‌تواند تحولی اساسی در زمان ساخت، وزن و کیفیت ساختمان‌ها ایجاد کند.

تست آزمایشی (H24) در این شرکت بدون اصلاحات انجام شده است و پس از انجام تعمیرات واحد نورد ۶۵۰، تولید این محصول آغاز می‌شود. تولید تیرآهن (H26) نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد و با توجه به امکان تولید محصولات با ابعاد ۳۶۰*۲۵۰ واحد فولادسازی، دو محصول (I30) و (H30) به سبد محصولات این شرکت اضافه می‌شوند و حتی امکان تولید تیرآهن‌های تا سایز ۴۰ میلی‌متر با کیفیت بالا نیز فراهم خواهد شد.

باید توجه داشت کیفیت، مقوله با اهمیتی در تولید محصولات شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به شمار می‌آید؛ چراکه ارتقای کیفیت می‌تواند روند پایداری را برای خلق ارزش افزوده بیشتر ایجاد و تثبیت کند. علاوه‌براین، اگر محصولات فولادی استراتژیک که اغلب در پروژه‌های عظیم توسعه به‌کار گرفته می‌شوند، از کیفیت بالایی برخوردار نباشند، می‌توانند موجب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری شوند. شرکت ذوب‌آهن اصفهان با در نظر داشتن اهمیت این مسئله، کیفیت محصول را محور اساسی فعالیت خود قرار داده است و کلیه محصولات این شرکت مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند.

رویکردهای متحولانه

اگرچه تامین نیاز بازار داخلی، مهم‌ترین استراتژی شرکت ذوب‌ آهن اصفهان برشمرده می‌شود اما با توجه سهم ۴۶ درصدی صادرات از کل فروش محصولات در سال ۱۴۰۱، این شرکت رویکردهای متحولانه‌ای را در تمامی حوزه‌ها اتخاذ کرده است تا بتواند با عمل کردن به برنامه‌های توسعه داخلی و تعهدات صادراتی، جایگاه برند ذوب‌ آهن اصفهان را حفظ کند و ارتقا ببخشد.

با توجه به تجربه چند سال گذشته شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در حوزه عملکرد مالی، این شرکت علاوه بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، اصلاحاتی را روی ساختار مالی شرکت (مانند مولدسازی دارایی‌های راکد شرکت) اعمال کرده است‎ و استراتژی‌های جدیدی را در توسعه بازار و سرمایه‌گذاری‌ در پروژه‌های تامین یوتیلیتی دنبال می‌کند. شرکت ذوب‌آهن اصفهان در خصوص توسعه بازار با انجام تحقیقات، پتانسیل‌های صادراتی موجود در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا را شناسایی و سپس متناسب با نیاز بازار هدف، محصولات ارزش‌افزای خود را عرضه می‌کند.

از آنجایی که تولید فولاد در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان بر پایه کوره بلند شکل گرفته است و تامین کک زغال‌سنگ یکی از موضوعات مهم در تولید این شرکت برشمرده می‌شود، این شرکت در نظر دارد تا در فرایند تولید خود از روش «PCI» (تزریق پودر زغال به کوره) استفاده کند. این مسئله نه تنها موجب کاهش قابل توجه مصرف کک می‌شود بلکه در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز تاثیر بسزایی دارد.

همچنین در این شرکت احداث پروژه باتری شماره ۲ زغال‌سنگ نیز در دستور کار قرار گرفته است. شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به منظور تامین سنگ‌آهن نیز درصدد تملک برخی معادن سنگ‌آهن از جمله معادن منطقه سنگان در استان خراسان است تا از این طریق هم به منابع پایدار مواد اولیه دسترسی داشته باشد و به تولید پایدار دست یابد و هم به واسطه مدیریت و کاهش بهای تمام‌شده محصولات، سودآوری بیشتری را حاصل کند.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در راستای تامین زیرساخت‌ها و نهادهای تولید خود، در پروژه کلان انتقال آب خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری و مشارکت کرده و در کنار آن نسبت به احداث تصفیه‌خانه‌ها و خریداری پساب شهرها و روستاهای مجاور اقدام کرده است. کلیه اقدامات این شرکت در نهایت با تامین پایدار منابع، منجر به خلق ارزش مضاعف می‌شود. با این حال، سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به عنوان سهام‌داران شرکت ذوب‌ آهن اصفهان نیز برنامه‌های رشد تولید محصولات ارزش‌افزا را برای این شرکت تدوین کرده‌اند که تاثیرات مثبت اجرای آن‌ها در سودآوری این شرکت نمایان خواهد شد.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع طویل فولادی در خاورمیانه است و سهم بالایی از صادرات فولاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ اگرچه این شرکت دستاوردهای ارزشمندی را در صادرات حاصل کرده است اما برخی عوامل بیرونی مانند دستورالعمل‌های دولتی و اعمال محدودیت‌های صادراتی لطمه سنگینی را به صادرات این شرکت و حتی صنعت فولاد وارد می‌کند. بنابراین اگرچه شرکت ذوب‌آهن استراتژی‌های صادرات‌محور را با تولید محصولات ارزش‌افزا و جدید دنبال می‌کند اما رفع مشکلات و موانع بر سر راه تولید مقوله‌ای است که باید در سطح کلان نیز مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام//

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران،

6:44 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500