عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت ایران گفت: عدم تخصیص ارز و برخی محدودیتهای غیرکارشناسی در ثبت سفارش قطعات و مواد اولیه، ازجمله موانع داخلیسازی تجهیزات صنعتی است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، محمود تبریزی با بیان اینکه هر روزه تعداد قطعات وارداتی که به ساخت داخلی تبدیل شده بیشتر میشود، اظهار داشت: عموما مواضع مسئولین با مواضع بخش خصوصی متفاوت است و آنها مشکلات و گرفتاریهای تولیدکنندگان را نمیدانند؛ بنابراین تصمیمات آنها در موارد زیادی عملی نیست. برای مثال طرح رفع موانع تولید ایجاد میشود اما هیچ تاثیری بر تولید ندارد.
وی افـــزود: در حـــال حاضـــر وضعیـــت تولیدکنندگان این حوزه سختتر شده است؛ چراکه در گذشته قطعات ماشینآلات بدون انتقال ارز و با پرداخت پول به صراف واردات انجام میشد اما در حال حاضر امکان این کار وجود ندارد و تخصیص ارز هم در سال جدید صورت نگرفته است؛ بنابراین کارخانه با از بین رفتن یک قطعهای که مشابه داخل آن وجود ندارد، متوقف میشود.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با بیان اینکه بهترین کارخانههای صنعتی ایران هم بیــن ۲۰ تا ۵۰ درصــد واردات دارند، گفـت: دولــت میتوانـــد برای کارخانــههای تولیدی که لیست بیمه هم دارند سقفی برای واردات بـــدون انتقـــال ارز در نظـــر بگیـــرد تا مشکلات جاری آنها حل شود. البته در حوزه تجهیزات صنعتی معمولا قطعات کوچک و برخی مواد اولیه وارداتی است و موجب تورم خیلی زیاد نمیشود.
وی مشکل دیگر واحدهای سازنده تجهیزات صنعتی را در حوزه ثبت سفارش عنوان و تاکید کرد: ثبت سفارش برخی از قطعات وارداتی به دلیل تولید داخل ممنوع و در مواردی تولید آنها کمتر از نیاز کشور است. این مشکل در مورد بسیاری از قطعات و مواد اولیه وارداتی و حتی در مورد برخی فولادهای خاص وجود دارد. حتی ممکن است کیفیت قطعه داخلی مناسب نباشد.
در مواردی هم مهلت تحویل قطعه داخلی طولانی است که برای واحد تولیدی مشکلساز میشود. این شرایط باعث شده برخی خطهای تولیدی تعطیل شود.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت ایران افزود: در شرایطی که مشکلات ارزی برای دولـــت وجــود دارد، برای رشـــد تولیــد باید تولیدکننده مجاز باشد از راههای مختلف مواد اولیه خود را تامین کند. به ویژه در بخش تجهیزات صنعتی که شاید ۱۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز آنها دچار مشکل تخصیص ارز باشد که تاثیر زیادی در قیمت تمام شده ندارد.
تبریزی در پایان توصیه کرد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) که عموما هم افراد جوان هستند و شاید تجربه کمتری داشته باشند، حداقل هر ماه جلسهای با صنعتگران شاخههای متفاوت داشته باشند و مشکلات آنهـــا را بشنونـــد و حل مشکلات کلانتـــر کـــه مربـــوط به تعــداد بیشتــری از بخشهای تولید مربوط میشود را در اولویت قرار دهند.
بر اساس گزارشی از ایسنا، تعمیق ساخت داخل که یکی از مهمترین اتفاقات سال ۱۳۹۸ در بخش تولید و صنعت بود، در نهایت به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی منجر شد. همچنین اولین محور برنامههای وزارت صمت در سال جاری توسعه و تعمیق ساخـــت داخــل اســت کــه در آن جایگزینــی ۳.۲۸میلیـــارد دلار تولیـــد بـــه جـــای واردات هدفگذاری شده است.