معاون بهرهبرداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با افغانستان مقرر شد محمولهای از ریل را به این کشور صادر کنیم که به رغم دریافت وجه آن، به دلیل دخالتهای آمریکا، موفق به ارسال این محموله نشدیم.
به گزارش «فلزات آنلاین»، مهرداد تولاییان اظهار داشت: نخستین قرارداد صادرات ریل به افغانستان به ارزش چهار میلیون و ۳۳۲ هزار دلار به ثبت رسید.
وی خاطرنشان کرد: با این قرارداد امکان اتصال افغانستان از طریق ایران به دریای عمان و خلیج فارس و از سمت غرب به اروپا نهایی میشود.
معاون بهرهبرداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: از این طریق شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری و ترانزیتی به افغانستان و ارتقا سطح مراودات تجاری ایران با این کشور میشدیم، اما با رسانهای شدن ماجرا، اجازه ورود محموله ما به افغانستان داده نشد.
تولاییان همچنین افزود: حجـــم توسعه ریلــــی در کشــــور زیــــاد اســـت و هــماکنـــون تقاضاهای فراوانی برای احداث راهآهن در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تامین ریل داخل کشور اولویت ما است و پس از آن به تعهدات خود در خارج از کشور عمل خواهیم کرد، ادامه داد: درخواستهای متعددی از کشورهای منطقه برای تولید و صادرات ریل مورد نیاز آنها دریافت کردهایم.
ذوب آهن اصفهان به صنایع نظامی خدمات نمیدهد
معاون بهرهبرداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان گفت: در دوران جنگ و متناسب با تقاضا آن زمان ناظر به تعداد اندک تولیدکنندگان فولاد در کشور، ذوب آهن در ساخت برخی از قطعات و محصولات نظامی مشارکت داشت اما امروزه دیگر خدمات ویژهای به صنایع نظامی نمیدهد و تمام توان و تمرکز خود را روی تولید محصولات ریلی گذاشته است.
تولاییان اظهار کرد: در این مسیر، نیاز بازار را مطالعه و اقدام به تولید ریل برای داخل کردیم و برای کشورهای خاورمیانه هم ظرفیت تولید ریل داریم.
معاون بهرهبرداری ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: بیشتر خریداران محصولات ذوب آهن در بازار بورس، بازرگانان بزرگی هستند که شبکه توزیع فولاد در دست آنهاست و بین آهن فروشان و مصرف کننده نهایی معامله می کنند.
فزونی تقاضا برای تولید تیرآهن ۳۰ به بالا
وی با بیان اینکه ذوب آهن توان تامین و تولید میلگرد و تیرآهن برای ساخت یک میلیون مسکن را در کشور دارد، افزود: امروزه ساختمانها با روش بتُنی و اسکلت فلزی ساخته میشود و در این زمینه ما قادر به رفع هرگونه تقاضا هستیم.
تولاییان در پاسخ به این سوال که تولید تیرآهنهای شماره ۳۰ و ۵۰ عامل برجسازی در کشور شده است و چرا اقدام به تولید تیرآهنهای سبکتر نمیکنید تا مهاجرت معکوس از کلانشهرها رخ دهد، گفت: ذوب آهن یک بنگاه اقتصادی است و بر اساس سفارش بازار اقدام به تولید میکند و در زمان حاضر نیز بازار خرید و فروش میلگرد و تیرآهن راکد است.
وی با اشاره به دوران رکود این شرکت در سالهای ۹۲ و ۹۳ یادآور شد: در سالهای اخیر اجرای پروژه عمرانی بزرگی را در کشور شاهد نبودیم و بطور طبیعی بعد از چهار سال، اگر طرح ساخت یک میلیون مسکن در کشـــور شکل بگیــرد، ذوب آهـــن نیز از حالت رکود خارج خواهد شد.
عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در دوران رکود، بیشترین تمرکز ما روی صادرات بود، گفت: در سالهای گذشته، محصولات زیادی در انبار ذوب آهن ذخیره بود اما بازار به سمتی پیش رفت که اکنون ما بر اساس سفارشات اقدام به تولید محصول میکنیم.
وی افزود: با وجودی داشتن کارگاه تولید میلگرد، اکنون از تولید آن کاستهایم تا بتوانیم زیان انباشت شده از اوایل دهه ۹۰ را جبران کنیم، به همین دلیل به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مثل تولید ریل رفتهایم.
بر اساس گزارشی از ایرنا، شروع پروژه خط تولید ریل ملی با اعتبار ۲۸.۲ میلیون یورو و ۵۷۰میلیارد ریال از شهریور سال ۹۳ آغاز شد و در شهریور سال ۹۵ به بهرهبرداری رسید.
این خط تولید که ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن انواع ریل در سال را دارد، بخشی از ریل مورد نیاز راهآهن جمهوری اسلامی ایران و قطار شهری را تولید میکند.
ذوب آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است که با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید میکند.
کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۵۰ به بهرهبرداری رسید، این کارخانه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.