سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۴۹ /یکشنبه/۱۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:53 /یکشنبه/15 مهر 1403

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

در مسیر فولاد سبز قرار گرفته‌ایم

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان یکی از بازیگران استراتژیک زنجیره فولاد کشور قلمداد می‌شود که در ماه‌ها و سال‌های اخیر در مسیر ارتقای مستمر فرایندهای تولید و بهبود شاخص‌های عملکردی گام برداشته است و امروز یکی از پیشگامان تولید آهن اسفنجی کشور در زمینه مدیریت مصرف آب و انرژی به شمار می‌آید که توانسته است رتبه نخست بهره‌وری کل عوامل تولید را در گروه فلزات اساسی کسب کند.

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان یکی از بازیگران استراتژیک زنجیره فولاد کشور قلمداد می‌شود که در ماه‌ها و سال‌های اخیر در مسیر ارتقای مستمر فرایندهای تولید و بهبود شاخص‌های عملکردی گام برداشته است و امروز یکی از پیشگامان تولید آهن اسفنجی کشور در زمینه مدیریت مصرف آب و انرژی به شمار می‌آید که توانسته است رتبه نخست بهره‌وری کل عوامل تولید را در گروه فلزات اساسی کسب کند. این شرکت علاوه بر برنامه‌ریزی برای بهبود کمی و کیفی محصولات خود، طرح‌های توسعه‌ای متعددی را نیز در دستور کار قرار داده است. پروژه افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی و پروژه چهار میلیون تنی گندله‌سازی بهاباد، از جمله مهم‌ترین طرح‌های توسعه این شرکت در مسیر رشد تولید و تکمیل زنجیره ارزش محسوب می‌شوند. پروژه گندله‌سازی بهاباد نخستین واحد تولید گندله سبز در کشور قلمداد می‌شود و این مسئله جایگاه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را در میان پیشتازان ارتقای شاخص‌های بهره‌وری و زیست‌محیطی برجسته‌تر می‌کند. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» گفت‌وگویی را با احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص رویکرد شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در راستای تحقق صنعت سبز توضیحاتی ارائه بفرمایید.

بهره‌مندی توامان ایران از مزیت‌های ذخایر معدنی سنگ‌آهن و منابع گاز موجب شد تا برنامه‌ریزی توسعه زنجیره فولاد در ایران برخلاف اغلب کشورها از مسیر احیای مستقیم آهن و تولید فولاد به روش قوس الکتریکی انجام و اجرایی شود؛ مسیری که البته سایر بازیگران صنعت فولاد جهان نیز با توجه به الزام به کاهش انتشار کربن و تولید فولاد سبز به سمت آن در حرکت هستند. در این زنجیره، فرایند احیای مستقیم آهن یک حلقه واسطه اما استراتژیک به شمار می‌آید که مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فولادسازی را تامین می‌کند که به همین جهت تامین پایدار و باکیفیت آن می‌تواند متضمن رشد تولید و خروجی صنعت فولاد باشد. در این بین، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان یکی از بازیگران تولید آهن اسفنجی در کشور در سال‌های اخیر همواره تلاش داشته است تا ضمن حرکت در مسیر رشد تولید، تکمیل زنجیره ارزش و توسعه فعالیت‌های تولیدی و پیشگام شدن در توسعه صنعت سبز را در دستور کار خود قرار دهد. رسیدن به دستاوردهایی مانند سطوح بالای کیفیت محصولات، قرارگیری شاخص‌های مصرف انرژی و آب کمتر از استانداردهای تعیین‌ شده و در نهایت کسب رتبه اول بهره‌وری کل عوامل تولید در گروه فلزات اساسی، خود مهر تاییدی بر راهبرد شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در مسیر توسعه همه‌جانبه و رشد کمی‌ و کیفی تولید است.

این شرکت تا به امروز چه اقدام‌‎هایی را در زمینه مدیریت و ارتقای بهره‌وری نهاده‌های تولید انجام داده است؟

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان اقدام‌های گسترده‌ای را در زمینه مدیریت و ارتقای بهره‌وری نهاده‌های تولید در دستور کار قرار داده است. با توجه به اینکه این شرکت در ناحیه‌ای کویری واقع شده و موضوع تامین و مصرف آب برای آن از حساسیت بیشتری برخوردار است، اقدامات گسترده‌ای در خصوص به حداقل رساندن هدررفت آب و استفاده بهینه از آن توسط شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان انجام شده است که در نتیجه آن‌ها، مصرف آب کارخانه که در طراحی این مجموعه ۱٫۵ مترمکعب به ازای هر تن محصول پیش‌بینی شده بود، امروز به ۰٫۷۵ تا ۰٫۸ مترمکعب رسیده است که به معنای کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در این شرکت است؛ البته اقدام دیگر انجام شده در «فغدیر»، تعبیه مخازن فضای سبز است که آب برگشتی از فرایند در آن‌ها ذخیره و در آبیاری فضای سبز ایجاد شده در اطراف شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در این مجموعه با حذف گردش آب از سیل باکس و تراورز، حجم آب در گردش از ۴۰۰ مترمکعب به ۱۱ مترمکعب رسیده است و با حذف تیکنر از تبخیر پنج مترمکعب در ساعت جلوگیری می‌شود. همچنین در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با هدف بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی نیز اقدامات گسترده‌ای انجام شده است. برای مثال غبارگیر جدیدی در ناحیه کوره طراحی و نصب شده است که ظرفیت دو برابری نسبت به غبارگیر قبلی برخوردار است که این مسئله موجب جمع‌آوری حجم عظیمی از غبار می‌شود  و شرایط زیست‌محیطی بسیار مناسبی را در محیط کارخانه ایجاد می‌کند. همچنین بر روی بخشی از نوار نقاله‌ای که گندله مورد نیاز شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را تامین می‌کند، تاسیساتی به منظور پاشش شیرآهک بر روی گندله‌های ورودی به شرکت نصب شده است که هدف از این اقدام مرطوب‌سازی آن‌ها و به حداقل رساندن کاهش انتشار آلودگی است. از دیگر اقدامات شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در زمینه بهبود شرایط زیست‌محیطی می‌توان به تخلیه و تمیزکاری ادواری و برنامه‌ریزی‌ شده حوضچه‌های لجن، سامپ‌ها و کلاسیفایرها، برنامه‌ریزی به منظور  پیاده‌سازی طرح مدیریت تفکیک پسماند و تعیین دستورالعمل‌های مختلف، بهبود بخشیدن و توسعه فضای سبز و لاین‌کشی فاضلاب داخل شرکت و اتصال آن به تصفیه‌خانه مجتمع یاد کرد.

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به چه دستاوردهایی در حوزه بهره‌وری مصرف انرژی طی سالیان اخیر دست یافته است؟

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال گذشته به عنوان رتبه نخست بهره‌وری کل عوامل تولید در گروه فلزات اساسی انتخاب شد که یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار بر این مسئله، عملکرد برجسته این شرکت در حوزه بهره‌وری مصرف انرژی بود. آمارها نشان می‌دهد مصرف برق این شرکت به ازای هر تن محصول در پنج سال گذشته، حدود ۸٫۵ درصد کاهش یافته و به ۱۰۷ کیلووات ساعت بر تن محصول رسیده است. مصرف گاز این شرکت نیز به ازای هرتن محصول در همین بازه زمانی حدود یک درصد کاهش یافته و به ۳۱۰ نرمال مترمکعب بر تن رسیده است. با توجه به شاخص‌های فوق، می‌توان به جرات شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را یکی از پیشتازان مدیریت و ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی در میان صنایع تولید آهن اسفنجی کشور قلمداد کرد. از جمله اقدامات شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در مسیر بهبود بهره‌وری مصرف انرژی می‌توان به بهینه‌سازی طرح اختلاط و ترکیب مواد اولیه و نیز استفاده از نسوزهای مناسب در کوره‌ها، داکت‌ها، لاین باستل‌ها و ریفرمرها اشاره کرد که کاهش مصرف گاز را در پی دارد. همچنین ارتقا و اصلاح تجهیزات در راستای بومی‌سازی آن‌ها و بهبود شرایط مصرف هر یک از آن‌ها بر مبنای بهبود مستمر مصرف انرژی و ارتقای سطح کیفی و استقرار استانداردها و سیستم‌های مصرف و مدیریت انرژی، از دیگر اقدام‌های شرکت‌ آهن و فولاد غدیر ایرانیان برشمرده می‌شود که این شرکت را به پیشتاز عرصه مدیریت مصرف انرژی در صنایع تولید آهن اسفنجی کشور بدل ساخته است.

طرح‌های توسعه‌ای «فغدیر» در چه وضعیتی قرار دارند و این شرکت اجرای چه طرح‌هایی را در برنامه خود قرار داده است؟

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان علاوه بر بهبود کمی و کیفی تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خود، برنامه‌های گسترده‌ای را در زمینه افزایش ظرفیت، تکمیل زنجیره ارزش و فراهم آوردن زمینه مناسب برای تولید پایدار خود دنبال می‌کند. در همین راستا، از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای این شرکت می‌توان به افزایش ظرفیت کارخانه آهن اسفنجی اردکان از یک میلیون تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اشاره کرد که هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده و تاثیر مثبتی را بر عملکرد تولید این شرکت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر داشته است. علاوه‌براین، یکی از پروژه‌های توسعه‌ای استراتژیک شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را می‌توان پروژه احداث مجتمع گندله‌سازی بهاباد با ظرفیت چهار میلیون تن در سال دانست که در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار در شهرستان بهاباد استان یزد با هدف ایجاد اشتغال، تکمیل زنجیره ارزش و تامین پایدار زنجیره فولاد کشور طراحی و اجرا شده است. نکته حائز اهمیت در خصوص پروژه گندله‌سازی بهاباد این است که پروژه مذکور نخستین واحد تولید گندله سبز در کشور قلمداد می‌شود و این مسئله جایگاه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را در میان پیشتازان ارتقای شاخص‌های بهره‌وری و زیست‌محیطی  برجسته‌تر می‌کند. لازم به ذکر است که احداث و اجرای طرح پیک‌سایی در قالب پلنت LNG (ذخیره‌سازی گاز در ماه‌های مصرف پایین گاز و استفاده از آن در زمان پیک مصرف به ظرفیت ۱۲۵ تن در روز در کارخانه احیای مستقیم اردکان) و احداث نیروگاه پراکنده برای تولید برق واحد احیای مستقیم اردکان با ظرفیت ۱۸٫۸ مگاوات، از جمله دیگر طرح‌های استراتژیک شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به شمار می‌آیند که با هدف ایجاد بستر مناسب برای تولید پایدار این مجموعه در دست اقدام قرار گرفته‌اند. به جرات می‌توان گفت با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه یاد شده می‌توان انتظار داشت که عملکرد تولید، درآمدزایی  و سودآوری شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تحولات قابل‌توجهی را در ماه‌ها و سال‌های آتی تجربه کند.

انتهای پیام//

هادی عبدی، مدیر مجتمع فولاد قائنات در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:09 /شنبه/14 مهر 1403

محمدرضا کرمی شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:36 /شنبه/10 شهریور 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخوز»؛

6:00 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک محیط زیست فولاد سنگان؛

5:43 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «ارفع»؛

7:50 /شنبه/10 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/14

189643

فلزات آنلاین

1403/07/14

545667

فلزات آنلاین

1403/07/14

760363

فلزات آنلاین

1403/07/14

2669403

فلزات آنلاین

1403/07/14

22419

فلزات آنلاین

1403/07/14

11865

فلزات آنلاین

1403/07/14

42291

فلزات آنلاین

1403/07/14

49178

فلزات آنلاین

1403/07/14

44588

فلزات آنلاین

1403/07/14

40567

فلزات آنلاین

1403/07/14

26601

فلزات آنلاین

1403/07/14

27759

فلزات آنلاین

1403/07/14

26399

فلزات آنلاین

1403/07/14

34040

فلزات آنلاین

1403/07/14

31550

فلزات آنلاین

1403/07/14

42617

فلزات آنلاین

1403/07/14

26338

فلزات آنلاین

1403/07/14

40213

فلزات آنلاین

1403/07/14

42511

فلزات آنلاین

1403/07/14

4105000