سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۱ /دوشنبه/۲۳ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:43 /دوشنبه/23 مهر 1403

نگاهی به آینده فلزات غیرآهنی؛

در گردهمایی سالانه فعالان بورس فلزات لندن چه گذشت؟

شماری از فعالان بازار دیدگاه‌ها و پیش‌بینی‌های خود از وضعیت بازار مس، نیکل، روی، سرب و قلع را در گردهمایی سالانه «LME Week» که طی روزهای 30 سپتامبر تا چهارم اکتبر 2024 برگزار شد، با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

شماری از فعالان بازار دیدگاه‌ها و پیش‌بینی‌های خود از وضعیت بازار مس، نیکل، روی، سرب و قلع را در گردهمایی سالانه «LME Week» که طی روزهای ۳۰ سپتامبر تا چهارم اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شد، با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarket»، شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکداری جی پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که فرایند توسعه و راه‌اندازی معادن مس کاهش یافته و قیمت این فلز در آینده افزایش را تجربه کند.

ایمی گوور، رئیس بخش استراتژی فلزات و معادن در شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکداری جی پی مورگان معتقد است که بیشترین حجم تقاضای درخواست شده برای فلز مس طی ۱۵ سال گذشته به چین اختصاص دارد.

به گفته وی، رشد تقاضا برای مس در صنایع تولیدی چین توانسته است روند نزولی برای فلز سرخ در بخش املاک این کشور را جبران کند.

گوور پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای مس در چین ۲ تا ۳ درصد در سال رشد داشته باشد که اندکی کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود. همچنین رشد عرضه مس از معادن چین تا پایان سال ۲۰۳۰ حدود ۱٫۷ درصد پیش‌بینی شده که ۲٫۷ درصد در سال در مقایسه با رقم ارائه شده در سال ۲۰۱۰ کمتر است.

طبق پیش‌بینی شرکت مذکور، سرعت رشد آهسته‌ عرضه مس از معادن، فعالان بازار را به سمت تامین مواد اولیه خود در بخش قراضه و مس ثانویه سوق خواهد داد.

این فعال بخش معدن و صنایع فلزی معتقد است که قیمت مس در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ و همچنین کل سال ۲۰۲۵ روندی صعودی را در پیش بگیرد و قیمت این فلز در محدوده ۹ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن در نوسان باشد.

به علاوه انتظار می‌رود دسترسی به فلز مس در بازه زمانی ذکر شده همچنان ادامه پبدا کند. گفتنی است که کمبود منابع تامین از معادن و افزایش حجم سرمایه‌گذاری در ظرفیت تولید واحدهای ذوب، منجر به افت تعرفه‌های ذوب (TCs) در بخش کنسانتره مس شده است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarket» شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی منطقه آسیا و اقیانوسیه را رقمی حدود دو دلار در هر تن در روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که در مقایسه با تعرفه ذوب ۸۷٫۷ دلار در هر تن تعیین شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش را به ثبت رساند. لازم به یادآوری است که تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس برای سال ۲۰۲۴، رقم ۸۰ دلار در هر تن تعیین شده بود.

گوور اظهار داشت: اگرچه بازار وضعیت مازاد ظرفیت عرضه را تجربه کرده اما این مسئله در رابطه با مس تامین شده از معادن صادق نیست؛ از این رو انتظار می‌رود تعرفه ذوب مبنای ۳۰ دلار در هر تن برای کنسانتره مس در سال ۲۰۲۵ تعیین شود.

تسلط چین و اندونزی بر روند عرضه و تقاضای جهانی نیکل

جیم لنون، ​​تحلیلگر فعال در بانک «Macquarie» اظهار داشت: چین و اندونزی حدود ۷۵ درصد از حجم عرضه و تقاضای نیکل در بازار جهانی را در اختیار دارند.

وی مطرح کرد: حدود ۶۰ درصد نیکل از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون در اندونزی تولید شده است و انتظار می‌رود که رقم ارائه شده طی پنج سال آینده به ۷۵ درصد از تولید جهانی افزایش پیدا کند.

از آنجایی که حدود دو سوم نیکل جهان در تولید فولاد زنگ‌نزن به کار می‌رود، ​​تحلیلگر فعال در بانک «Macquarie» پیش‌بینی می‌کند که در بلندمدت، حجم استفاده از این ماده معدنی در بخش تولید فولاد زنگ‌نزن حدود ۵ درصد رشد را تجربه کند.

لنون خاطرنشان کرد: اگرچه صنعت فولاد بیشترین حجم تقاضا برای نیکل را به خود اختصاص داده است اما با این حال، به نظر می‌رسد صنعت باتری در سال‌های آینده این جایگاه را تصاحب خواهد کرد.

وی وضعیت بازار نیکل با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر (نیکل کلاس یک) را مازاد عرضه و شرایط بازار نیکل با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد (نیکل کلاس دو) را کسری در تولید دانست و یادآور شد: قیمت نیکل در سال ۲۰۲۵ احتمالا روندی نزولی را در پیش خواهد گرفت.

بازیابی متوسط در حجم تقاضای فلز روی در سال ۲۰۲۵

به گفته ناتالی اسکات گری، تحلیلگر ارشد بخش فلزات در شرکت «StoneX»، حجم تقاضا برای روی از حجم عرضه آن در سال ۲۰۲۵ پیشی خواهد گرفت.

تقاضای جهانی برای فلز روی در سال جاری میلادی، در بحبوحه مشکلات بخش ساخت‌وساز در اروپا و آسیا کاهش یافته است.

گری با بیان اینکه تقاضا برای روی در سال ۲۰۲۵ بهبودی نسبی را به ثبت خواهد رساند، افزود: حتی با ارائه بسته‌های حمایتی از سوی دولت چین و کاهش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو، حجم تقاضا برای روی تا نیمه دوم سال ۲۰۲۵ روندی صعودی را به خود نخواهد دید.

وی مطرح کرد: پس از آنکه چندین معدن بزرگ روی در کشورهای تولیدکننده کلیدی ظرفیت خود را در سال ۲۰۲۳ کاهش دادند، تولید روی در معادن به پایین‌ترین حد طی سه سال اخیر کاهش یافته که بخشی از آن به دلیل افت قیمت روی و افزایش هزینه‌های انرژی بوده است.

این شرایط باعث شده است تعرفه ذوب کنسانتره روی کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کند، از این رو، بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار نگرانند که محدودیت دسترسی به بازار کنسانتره روی به بازار روی تصفیه شده سرایت کند.

در همین راستا و بر اساس ارزیابی دو بار در یک ماه انجام شده توسط موسسه «Fastmarket»، تعرفه ذوب کنسانتره روی با شرط تحویل محموله در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۲۰ تا ۵۰ دلار در هر تن در روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شد.

تحلیلگر ارشد بخش فلزات در شرکت «StoneX» پیش‌بینی می‌کند که تولید روی تصفیه شده در سال ۲۰۲۴ حدود ۱٫۳ درصد کاهش یابد اما این میزان در سال ۲۰۲۵، حدود ۳٫۳ درصد رشد خواهد داشت.

گری با اشاره به اینکه احتمال می‌رود قیمت‌ روی در بورس فلزات لندن افزایش پیدا کند، تاکید کرد: انتظار می‌رود تقاضا برای فلز روی در چین به دلیل بسته حمایتی ارائه شده از سوی دولت این کشور روند صعودی را تجربه کند؛ همچنین به نظر می‌رسد تولید ماده معدنی نامبرده در معادن روند صعودی به خود گرفته و مشکلات فعلی در سمت عرضه کاهش یابد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود محدودیت دسترسی به بازار روی تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند که این اتفاق، منجر به افزایش قیمت این ماده معدنی در بازار خواهد شد.

رشد ظرفیت تولید از معادن و حجم تقاضا برای سرب در سال ۲۰۲۵

تحلیلگر ارشد بخش فلزات در شرکت «StoneX» عنوان کرد: کاهش تولید سرب از معادن، افت حجم تقاضا، روند نزولی قیمت و کاهش تعرفه‌های ذوب از جمله مواردی به شمار می‌آیند که همچنان بر وضعیت بازار این ماده معدنی تاثیر می‌گذارند.

مطابق با ارزیابی انجام شده از سوی موسسه «Fastmarket»، تعرفه ذوب کنسانتره سرب با شرط تحویل محموله در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۲۰ تا ۴۰ دلار در هر تن در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ گزارش شده است که در مقایسه با تعرفه ذوب صفر تا ۳۰ دلار در هر تنی اعلام شده در ماه ژانویه سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند.

گری با بیان اینکه در سال ۲۰۲۴، چین از یک صادرکننده محض به یک واردکننده سرب تصفیه شده تبدیل شده است، اضافه کرد: ظرفیت تولید و حجم تقاضا برای سرب از معادن در سال ۲۰۲۵ روندی صعودی را تجربه می‌کند.

وی پیش‌بینی می‌کند که استخراج سرب در سال ۲۰۲۵ به دلیل رشد استخراج مس، روی و نقره افزایش خواهد یافت و حجم  تقاضا برای سرب در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با روند رشد ثابت گزارش شده در سال ۲۰۲۳، حدود ۲٫۲ درصد افزایش می‌یابد.

به علاوه، تحلیلگر ارشد بخش فلزات در شرکت «StoneX» بر این باور است که کاهش نرخ بهره بانکی باعث می‌شود حجم تقاضا برای فلز سرب در صنعت باتری روندی صعودی را ثبت کند؛ همچنین عوامل بازدارنده رشد اقتصادی در سطح کلان و روند رشد عرضه و تقاضای نسبی، باعث افزایش اندک قیمت سرب بورس «LME» در سال ۲۰۲۵ خواهد شد.

قیمت قلع دنباله‌رو بازار مس

تام لنگستون، تحلیلگر ارشد اطلاعاتی بازار حاضر در انجمن بین‌المللی قلع (ITA) بیان کرد: قیمت قلع همراه با نوسانات قیمت مس تغییر خواهد کرد؛ چراکه قلع و مس از جمله فلزاتی به شمار می‌آیند که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش در حجم تقاضا را تجربه خواهند کرد.

در همین راستا، قیمت سه ماهه قلع بورس «LME» رقمی حدود ۳۳ هزار و ۴۵۸ دلار در هر تن در پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۴ ارزیابی شد که نسبت به رقم ۲۵ هزار و ۱۸۴ دلار در هر تن گزارش شده در ابتدای ماه ژانویه سال جاری میلادی، حدود ۳۲٫۹ درصد افزایش را به ثبت رساند. گفتنی است فلز قلع در مقایسه با دیگر فلزات پایه، بهترین عمکلرد را در بازار از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بازار جهانی قلع همچنان با چالش‌هایی در سمت عرضه مواجه بوده است؛ به طوری که تاخیر در تحویل محموله‌های قلع از مبدا اندونزی به دلیل مسائل مربوط به صدور مجوز و ارسال محموله‌های این فلز از مبدا میانمار، حدود ۴۴ درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۲۳ تجربه کرده است.

لازم به ذکر است که حجم عرضه قلع از معادن در بحبوحه کاهش دسترسی به کنسانتره قلع به میزان ۹ درصد کاهش یافته است.

انجمن بین‌المللی قلع (ITA) کسری ۱۰ هزار تنی را برای بازار قلع در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد که بازار تا سال ۲۰۲۸ در وضعیت بازیابی نسبی خود باقی بماند.

این تحلیلگر بازار قلع در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی کسری تولید قلع، منجر به افزایش قیمت‌ این فلز در سال ۲۰۲۵ خواهد شد، خاطرنشان کرد: حجم تقاضا برای قلع در بخش‌هایی همانند خودروهای الکتریکی، انرژی خورشیدی و نیمه‌هادی‌ها روند صعودی چشمگیری را به ثبت خواهد رساند.

انتهای پیام//

به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

در دوره ۱۰ ساله منتهی به ۲۰۲۳ به وقوع پیوست؛

13:01 /سه شنبه/19 تیر 1403

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

مقاومت زغال‌سنگ کک‌شوی ایران در برابر تحریم‌ها

9:04 /دوشنبه/4 دی 1396
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/22

198893

فلزات آنلاین

1403/07/22

545667

فلزات آنلاین

1403/07/22

760363

فلزات آنلاین

1403/07/22

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/22

22463

فلزات آنلاین

1403/07/22

11885

فلزات آنلاین

1403/07/22

40561

فلزات آنلاین

1403/07/22

48948

فلزات آنلاین

1403/07/22

42611

فلزات آنلاین

1403/07/22

40646

فلزات آنلاین

1403/07/22

26567

فلزات آنلاین

1403/07/22

27870

فلزات آنلاین

1403/07/22

26453

فلزات آنلاین

1403/07/22

34212

فلزات آنلاین

1403/07/22

31889

فلزات آنلاین

1403/07/22

43691

فلزات آنلاین

1403/07/22

26191

فلزات آنلاین

1403/07/22

39304

فلزات آنلاین

1403/07/22

43727

فلزات آنلاین

1403/07/22

4036500