امروزه بازار فولاد متاثر از تحولات بازار مصرف و گسترش تنوع کاربردهای آن در صنایع و زیرساختها، فضای رقابتی خاصی را پیدا کرده است. طبیعتا در چنین شرایطی شرط رقابتپذیری و رشد صنایع فولادی، شناخت بازار مصرف و عرضه محصولاتی ارزشافزا و متناسب با نیاز بازارها است. در همین راستا شرکت ذوبآهن اصفهان که لقب مادر صنعت فولاد کشور را به دوش میکشد، با برنامهریزی برای تولید محصولات نوآورانه پاسخگویی به نیاز بازار توانسته است علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازارهای صادراتی خود را در بیش از ۲۰ کشور جهان توسعه دهد و به این ترتیب رشد درآمد قابل توجهی را تجربه کند. از سوی دیگر، این شرکت با متمرکز شدن بر تامین پایدار و به صرفه نهادههای تولید مانند زغالسنگ و سنگآهن و تکیه و اعتماد بر تولیدکنندگان داخلی در مسیر مدیریت هزینههای تولید حرکت میکند که ماحصل این راهبردها و استراتژیها بهبود عملکرد مالی این شرکت بوده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، سودآوری پایدار، انتفاع مالی از کسبوکار و افزایش ثروت سهامداران در بلندمدت، مهمترین هدف هر بنگاه اقتصادی و صنعتی به شمار میآید. با توجه به تعدد عوامل موثر و دامنه گسترده تاثیرگذاری آنها، تحقق این مهم مستلزم وجود یک نگاه فراگیر در رهبری بنگاه اقتصادی است تا کلیه فرایندهای سازمانی در همه عرصهها به شکلی موثر و بهرهور سازماندهی شوند و ارتقا یابند. در واقع در دنیای امروز و با توجه به محیط پیچیده و پرریسک کسبوکارهای امروزی، دیگر تمرکز صرف بر ارتقای شاخصهای کمی عملکردی، به تنهایی راهکار موثری برای رشد سودآوری نیست و هر بنگاه اقتصادی برای کسب سود و حفظ صرفه اقتصادی فعالیتها باید با اتخاذ راهبردهای سازنده و بررسی و تحلیل تاثیر عوامل مختلف از جمله فرایند تامین، توسعه محصول، مدیریت منابع، بهینهسازی فرایندهای تولید، ایجاد کانالهای جدید توزیع و مدیریت و بهینهسازی هزینهها در مسیر ارتقای حداکثری عملکرد مالی و سودآوری و در نهایت رشد ثروت سهامداران خود حرکت کند.
به عبارت دیگر، رشد و پیشرفت بنگاههای اقتصادی در محیط کسبوکار از طریق افزایش درآمد و سود قابل بررسی است و پیشرفت در این دو حوزه به اتخاذ استراتژی درست و کارآمد نیاز دارد. شرکت ذوب آهن اصفهان نیز با در نظر داشتن اهمیت این مسئله، راهبردهای سازندهای را برای ارتقای عملکرد مالی خود در دستور کار قرار داده است. در واقع این شرکت با ایجاد تحول در راهبردهای کلان و استراتژیهای خود موفق شد سطح درآمدهای عملیاتی و سودآوری خود را در سال ۱۴۰۲ ارتقا دهد و با حرکت در مسیر بهبود و پیشرفت، سود ناخالص مثبت را در این سال به ثبت برساند.
صادرات، محور سودآوری پایدار
تحولات بازار مصرف فولاد و تنوع روزافزون کاربردهای این فلز در صنایع و زیرساختها موجب شده است که موضوع توسعه سبد محصول و عرضه محصولات نوآورانه متناسب با نیاز بازار، یکی از الزامات رقابتپذیری صنایع فولادی در جهان و در ایران تلقی شوند. در همین راستا، شرکت ذوب آهن اصفهان در سالهای اخیر گامهای مثبت و ارزندهای را در خصوص تولید محصولات ارزشافزای فولادی برداشته است تا بتواند متناسب با نیاز مشتریان، سبد محصولات خود را ارتقا دهد و در مسیر بهبود عملکرد مالی حرکت کند. وجود چنین دیدگاهی موجب شده است تا این شرکت به یکی از برجستهترین فولادسازان کشور برای تولید محصولات ارزشافزا و نوآورانه تبدیل شود و نقش استراتژیکی را در تامین محصولات فولادی مورد نیاز زیرساختها و بخش ساختمان کشور ایفا کند. در واقع توسعه سبد محصول و معطوف شدن به بازارهای صادراتی، از رویکردهای اصلی شرکت ذوب آهن اصفهان برای درآمدزایی مضاعف و بهبود عملکرد مالی بوده است.
میلگرد ساده و آجدار، کلاف، شمش فولاد، ناودانی، مفتول و نبشی بخشی از سبد محصولات شرکت ذوبآهن را تشکیل میدهند که با تغییر رویکردهای تولید قبلی، انواع تیرآهن بالپهن، بالنیمپهن موازی، ریل و آرک معدن به محصولات این شرکت اضافه شده است. این مسئله موجب شده است تا شرکت ذوب آهن اصفهان متنوعترین سبد محصول را در میان رقبای خود داشته باشد و بتواند از این طریق سهم خود را از بازار افزایش دهد. این شرکت با تمرکز بر رشد تولید محصولات ارزشافزا و نوآورانه توانست رشد درآمدهای عملیاتی و سود ناخالص را در سال ۱۴۰۲ ایجاد کند. درآمدهای عملیاتی این شرکت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نیز برابر با ۱۱۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال بود که ۸۸ درصد از آن از طریق فروش داخلی و ۱۲ درصد آن از فروش صادراتی محصولات حاصل شده است.
شرکت ذوب آهن اصفهان در سال گذشته موفق شد که مجموع درآمدهای عملیاتی خود را به ۵۷۳ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۶ درصد افزایش داشت. از مجموع درآمدهای این شرکت ۶۲ درصد از طریق فروش داخلی و ۳۸ درصد از فروش صادراتی حاصل شده است. شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شد در سال گذشته به سود ناخالص ۱۵ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریالی دست یابد. رویکرد توجه به تولید محصولات ارزشافزا موجب شد تا این شرکت از فروش تیرآهن، ریل و نبشی و ناودانی در بازار داخلی در سال ۱۴۰۲، سود ناخالص ۱۷ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریالی را به دست آورد و در بازارهای بینالمللی نیز با فروش شمش و تیرآهن به سود ناخالص سه هزار و ۸۹۰ میلیارد ریالی دست پیدا کند. در واقع شرکت ذوب آهن اصفهان با تمرکز بر صادرات تیرآهن بالپهن که به نوعی محصولات جدیدی برای این شرکت به شمار میآید، توانسته است جهش قابلتوجهی را در عملکرد مالی خود ایجاد کند.
این شرکت در سال ۱۴۰۲ بازارهای صادراتی خود را به بیش از ۲۰ کشور توسعه داد و مقاصد صادراتی این شرکت در سال گذشته، کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه و شرقی و کشورهای اروپایی و آفریقایی بوده است. در اهداف و برنامهریزیهای صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان برای سال ۱۴۰۳ نیز افزایش صادرات به کشور عراق و کشورهای حوزه «CIS» در نظر گرفته شده است. باید یادآور شد که به لحاظ وزنی نیز ۴۱ درصد از محصولات این شرکت در بازارهای صادراتی عرضه شده است. به این ترتیب شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان دومین صادرکننده برتر سال ۱۴۰۲ در بین صنایع فولادی را به خود اختصاص داد و در رتبه دهم صادرکنندگان برتر کشور جای گرفت.
راهکار استراتژیک
شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین و باقدمتترین تولیدکنندگان فولاد کشور، مدیریت هزینههای تولید و ارتقای کیفیت محصولات را در کانون توجه خود قرار داده است تا بتواند عملکرد مالی خود را بهبود ببخشد. تکنولوژی تولید فولاد در این شرکت بر مبنای روش کوره بلند است و این مسئله یعنی تامین سنگآهن و زغالسنگ بخش عمده هزینههای تولید را به خود اختصاص میدهند. با توجه به محدودیت ذخایر زغالسنگ ککشو در کشور، بخشی از این ماده اولیه از طریق واردات تامین میشود که این مسئله تاثیر زیادی را در افزایش هزینههای این شرکت دارد. در همین راستا، شرکت ذوب آهن اصفهان به منظور کاهش ریسک مواد اولیه و کاهش هزینههای تامین آن در نظر دارد که زغالسنگ مورد نیاز خود را از ذخایر معدنی در داخل کشور تامین کند.
بررسیها نشان میدهند که توسعه صنعت زغالسنگ و فعالسازی ظرفیتهای موجود در کشور میتواند با تامین مواد اولیه این شرکت، هزینه واردات را به طور قابلتوجهی کاهش دهد که اثرات آن در بهبود و کاهش هزینههای تامین مشهود خواهد بود. به همین دلیل امروز یکی از اولویتهای اساسی شرکت ذوب آهن اصفهان همکاری با تولیدکنندگان زغالسنگ کشور است و حتی در این مسیر امتیازاتی را نیز برای این تولیدکنندگان در نظر گرفته است. این شرکت به منظور تامین سنگآهن مورد نیاز خود سرمایهگذاری برای تملک برخی از معادن سنگآهن کشور را در دستور کار دارد. این مسئله با کاهش هزینههای خرید سنگآهن و در نتیجه مدیریت بهای تمام شده محصول میتواند نقش مهمی را در بهبود عملکرد مالی این شرکت داشته باشد.
ارتقای بهرهوری، کاهش توقفات و برنامهریزی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری در بهترین زمان، از دیگر موضوعاتی است که شرکت ذوب آهن اصفهان بر آن متمرکز شده است؛ چراکه ارتقای سطح آمادهبهکاری تجهیزات و سطح بهرهوری خطوط تولید منجر به ارتقای کیفی و کمی محصولات میشود و با بهبود فرایندها و ضمن کاهش هزینههای تولید، عملکرد سودآوری بنگاه را افزایش میدهد. از سوی دیگر، شرکت ذوب آهن اصفهان تلاش دارد که با تمرکز بر این موضوع، اهداف و برنامههای خود را مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولید نیز محقق کند. در این راستا، میتوان به انجام عملیات بازسازی بخشهای مختلف کارخانه و زیرساختهای موجود اشاره کرد. همچنین میتوان از نیروگاه مرکزی شرکت ذوب آهن اصفهان نام برد که در سال ۱۳۵۰ به عنوان پیشنیاز واحد کوره بلند به بهرهبرداری رسید و با توجه به گذشتن عمر مفید آن، بازسازی دیاراتورها انجام گرفت تا به این ترتیب ریسک تامین پایدار آب در نیروگاه برق و خطوط تولید فولادسازی به حداقل برسد.
در پایان باید یادآور شد که به منظور کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، شرکت ذوب آهن اصفهان فرهنگ بومیسازی قطعات و تجهیزات را در مجموعه تثبیت کرده است. این مسئله به بهبود دانش فنی و ارتقای سطح خلاقیت و نوآوری کمک شایانی میکند که نمود آن در بهبود کمی و کیفی محصولات و افزایش رقابتپذیری شرکت ذوب آهن اصفهان در بازارهای داخلی و جهانی قابل مشاهده است.
انتهای پیام//