مدیر مجتمع فولاد سبا گفت: در راستای اهداف توسعه سبد محصولات شرکت فولاد مبارکه، کارکنان با دانش و توانمند مجتمع فولاد سبا در آخرین هفته شهریور ماه ۱۴۰۳ موفق به تولید چهار گرید جدید فولادی شدند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، قاسم خوشدلپور بیان کرد: کلافهای ورق فولاد زنگنزن «مارتنزیتی ۴۲۰»، فولاد «HE490D»، کلاف فولادی «S500MC» و «SPFH590» در محدوده ضخامتهای دو تا ۶ میلیمتر تولید شد.
وی افزود: نیازی دیگر از صنایع خودروسازی با تولید ورق گرم فولاد «HE490D» به ویژه در ضخامتهای پایین دو و ۲٫۵ با همت و تلاش همکاران در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور رفع شد. این کیفیت فولادی در ساخت شاسی خودروهای سبک و سنگین و قطعات تقویتی اتومبیلها کاربرد دارد.
بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا نیز در این خصوص عنوان کرد: کارکنان غیور و با درایت مجتمع فولاد سبا بار دیگر با افتخارآفرینی، یکی از نیازهای اصلی صنایع داخلی و به ویژه صنعت خودروسازی را پاسخ گفتند و توانستند چهار گرید جدید دیگر در این مجتمع تولید کنند. این برای نخستین بار است که کلاف فولادی گرید «HE490D» در این مجتمع بزرگ صنعتی تولید شده است. این نوع فولاد از خانواده فولادهای کمآلیاژ استحکام بالاست.
وی تصریح کرد: ضخامت کلافهای تولیدی دو و ۲٫۵ میلیمتر بوده و در ساخت شاسی خودروهای سبک و سنگین و قطعات تقویتی اتومبیلها کاربرد دارد. راهبرد مجتمع فولاد سبا توسعه سبد محصولات با تولید کمی و کیفی حداکثری، خلق ارزش پایدار و ایستادن در جایگاه ممتاز در صنعت فولاد کشور عزیزمان ایران است.
آرش حاجیپور، رئیس برنامهریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: با توجه به دانش و مهارت کارکنان مجتمع فولاد سبا و همچنین احاطه آنها بر تکنولوژی خطوط «CSP» به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژیهای فولادسازی روز دنیا، استراتژی این مجتمع در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید گریدهایی است که در کشور تولید نشده و یا تولید آنها با چالشهای جدی همراه است.
وی اضافه کرد: در این میان، صنایع خودروسازی با توجه به اهمیتی که در اقتصاد کشور، رفاه مردم و مسائل زیستمحیطی دارند، همواره از پر اهمیتترین مشتریان صنعت فولاد بودهاند و نیاز آنها استفاده از فولادهای پر استحکام جهت کاهش وزن خودرو و افزایش ایمنی سرنشینان است.
حاجیپور خاطرنشان کرد: گرید «HE490D» که جزو گریدهای پراستحکام خودرویی است و در خودروهای روز دنیا کاربرد دارد، علیرغم اعلام نیاز صنایع خودروسازی، با توجه به پیچیدگیهای تولید آن تاکنون در کشور تولید نشده بود. بنابراین در اولویت تولید مجتمع فولاد سبا قرار گرفت که طراحی، برنامهریزی و تولید آن به همت کارکنان فرهیخته و زحمتکش مجتمع فولاد سبا و بدون هیچگونه کمک خارجی انجام شد.
سیروس اسدی، رئیس فولادسازی مجتمع فولاد سبا در این راستا خاطرنشان کرد: در واحد فولادسازی برای تولید ذوب گرید «HE490D»، پس از تشکیل جلسات کارشناسی در خصوص دما و آنالیز ارسالی به ریختهگری، تمهیدات لازم برای ساخت این ذوب در متالورژی ثانویه، عملیات تصفیه و کاهش ناخالصیها و گوگرد و رسیدن به دما و آنالیز نهایی صورت گرفت.
مهدی ناظم الرعایا، رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: در راستای افزایش رضایت مشتریان و خلق ارزش افزوده بیشتر در مجتمع فولاد سبا و جلوگیری از واردات محصولات مورد نیاز بازار، کارگروههای تخصصی از واحدهای تولیدی و پشتیبانی تشکیل میشود و نیازها و چالشهای مربوطه مورد بررسی و آنالیزهای متعددی قرار میگیرد. پس از محاسبات دقیق و شبیهسازیها و آمادهسازی شرایط، برای اولین بار این محصول مهم در مجتمع فولاد سبا در ضخامتهای دو ، ۲٫۵ و سه میلیمتر با موفقیت انجام شد.
وی ابراز کرد: از پارامترهای مهم این محصول آنالیز شیمیایی و استحکام این ورقهاست که به شکرانه خداوند، تمامی استانداردهای آزمایشگاهی مورد تایید قرار گرفتند. خلق این ارزش مهم و استراتژیک مرهون تخصص، تجربه و بهبودهای مستمر در این مجموعه عظیم است.
علیرضا فرجی، رئیس حمل مواد مجتمع فولاد سبا در این خصوص مطرح کرد: با توجه به میزان بالای مصرف فروآلیاژ در گرید «HE490D» و نبود روتین کارگاه حمل مواد در خصوص مصارف بالای فروآلیاژ یک گرید خاص، آمادهسازی فروآلیاژها در مقادیر مورد نیاز گرید در بازه زمانی مشخص انجام شد.
وی اضافه کرد: همچنین با انجام کالیبراسیون و افزایش دقت سیستمهای توزین در کوره پاتیلی با کمترین انحراف در آنالیز در تولید این گرید، با کارکنان تولید، تعمیرات و پیمانکاران مقیم واحد مشارکت داشتهایم.
حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روشهای تولید مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: امروزه خودروسازان به دنبال ارتقای کیفیت، افزایش ایمنی و کاهش آلایندگیها هستند. این مهم جز با استفاده از فولادهای کمآلیاژ استحکام بالا که نسبت استحکام به وزن بیشتری دارند، محقق نمیشود. پس از بررسی دقیق نیاز خودروسازان، طراحی و تولید فولاد «HE490D» در واحد متالورژی و روشهای تولید سبا انجام شد.
وی عنوان کرد: این فولاد مطابق با استاندارد پژو فرانسه «PSA» «B53» «۳۳۱۶» تولید و خواص مکانیکی و ریزساختاری آن در تطابق با استاندارد است. از این گرید فولادی در ساخت قطعات تقویتی شاسی خودروهای سبک و سنگین استفاده میشود, همچنبن از شاخصهای طراحی این گرید میتوان به استفاده بهینه از عناصر میکروآلیاژی و تنظیم دقیق پارامترهای ترمومکانیکالی اشاره کرد.
قباد جمال عشینی، کارشناس فرایند تولید مجتمع فولاد سبا در این راستا خاطرنشان کرد: به دلیل پیوستگی خط تولید «CSP» و ورود مستقیم اسلب تولید شده در ریختهگری با شرایط سرعت و دمای نامشخص به نورد فینیشینگ، تولید ورق با ضخامت دو میلیمتر در نخستین آزمایش، نتیجه دانش، تجربه و تلاش همکاران فولاد سبا و شرکت ایریسا بوده است.
وی افزود: این موفقیت با بهرهگیری از دانش کسب شده، ترند کردن شرایط و پارامترها، تنظیم سیستمها و تریم لحظهای ماشینآلات نورد، پیش از شروع و در حین نورد گرید «HE490D» حاصل شده است.
کارشناس فرایند تولید مجتمع فولاد سبا مطرح کرد: در فرایند تولید این گرید، با مشاهده شرایط نورد اسلبهای میکس و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در تنظیم سیستمهای اتوماسیون، نخستین نورد در ضخامت متوسط با موفقیت انجام شد و بلافاصله اصلاح پارامترها صورت گرفت. پس از این اقدامات، تولید ورقهای با ضخامتهای سفارش داده شده از دو تا پنج میلیمتر با کیفیت مطلوب امکانپذیر شد.
اکبر غلامعلیان، شیفت فورمن تولید و تعمیرات اضطراری ریختهگری در این زمینه اظهار داشت: بار دیگر فعل خواستن توسط همکاران پرتلاش واحد ریختهگری صرف شد و توانستیم با بهرهگیری از تجربیات و مهارت کسب شده در طول سالیان گذشته و هدایت موثر مدیریت واحد، گرید «HE490D» را با موفقیت کامل ریختهگری کنیم.
وی تصریح کرد: ویژگیهای آنالیزی و دمای ریختهگری این گرید حساسیت فرایند را مضاعف میکرد اما با همکاری فعال در مجموعه و با همفکری و همدلی همکاران در بازرسی و تعمیرات و آمادهسازی ماشین و تهیه دستورالعملها و پارامترهای موثر و مرتبط با این گرید، فرایند به بهترین شکل ممکن طی شد و گام دیگری برای تامین اهداف سازمان و کشور برداشته شد.
اصغر شکراللهی، تکنسین تولید نورد گرم مجتمع فولاد سبا یادآور شد: برای تولید گرید جدید ریختهگری جلسات متعددی با کارگروه مربوطه برگزار شد و در یک جلسه سه دقیقهای نیز پیشبینیها و محاسبات لازم برای موارد اضطراری ایمنی نظیر فرایند تولید، پیچیدگی، برشکاری ورق و انتقال آنها برای کارکنان تولید نورد تشریح شد،
وی تاکید کرد: از دیگر موارد مهم تولید این گرید دبی خنککننده واتروال بود که دقت و حساسیت زیادی را طلب داشت و از قبل، برای تولید این ورق با محاسبات و دقت کافی انجام شد.
انتهای پیام//