گسترش و اجرای قوانین تجاری، جایگزینی برخی تعرفههای واردات کالاها و انجام اقدامات حمایتی در راستای منافع ملی آمریکا، از جمله برخی موضوعات مورد بحث در جریان مناظره ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بود که از سوی کامالا هریس و دونالد ترامپ به عنوان نامزدهای انتخاباتی این کشور در روز سهشنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ مطرح شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، در جریان مناظرههای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا هیچ یک از نامزدها از تعرفههای تجاری خاصی نام نبردند اما هر یک از جایگزینی برخی از تعرفههای تجاری فعلی با برخی از تعرفههای جدید صحبت به میان آوردند.
ترامپ از تعرفههایی که در زمان ریاست جمهوری وی وضع شد، دفاع کرد و هریس نیز از اظهارنظر در مورد ادامه اجرای تعرفههای تجاری فعلی که در زمان ریاست جمهوری ترامپ وضع شده است و در زمان دولت جو بایدن همچنان اجرا میشود، خودداری کرد.
در همین راستا، فعالان بازار فولاد نگرانیهایی را در رابطه با اجرای تعرفههای واردات این فلز به آمریکا مربوط به بخش «۲۳۲» قانون گسترش تجارت آمریکا مطرح کردند که در سال ۲۰۱۸ توسط دولت ترامپ اجرایی شد. بر اساس مفاد مطرح شده در این بخش از قانون، به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا وضع شد.
ناگفته نماند که دولت بایدن همچنان بیشتر تعرفههای وارداتیای که در دولت ترامپ وضع شد را اجرا میکند؛ حتی اخیرا دولت وقت آمریکا در ماه می ۲۰۲۴، تعرفههای وضع شده بر واردات کالاهای تولید چین از جمله فولاد، آلومینیوم و خودروهای الکتریکی (EVs) را افزایش داد.
دونالد ترامپ در جریان مناظرههای انتخاباتی خود بیان کرد: به دلیل حجم درآمد بالایی که اجرای این تعرفهها برای دولت آمریکا به ارمغان آورده، دولت بایدن از توقف اجرای تعرفههای مذکور خودداری کرده است.
وی در ادامه افزود: با ادامه اجرای این تعرفهها، میلیاردها دلار از واردات کالاهای تولید چین و دیگر کشورها به خرانه دولتی واریز شده است.
دن اوجزو، مشاور ارشد بخش تجارت بینالملل و حملونقل در شرکت «Thompson Hine»، روز سهشنبه در گفتوگوی خود با موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: ادامه سیاست اجرای تعرفههایی که در زمان ریاست جمهوری ترامپ وضع شده است، با روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۰ دور از انتظار نبود.
وی ابراز کرد: انتظار میرفت چرخشی ۱۸۰ درجهای در اجرای تعرفههای تجاری که در زمان ترامپ وضع شد، با آغاز به کار دولت بایدن صورت نپذیرد. همچنین اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجلس نمایندگان حذب دموکرات آمریکا نیز با ادامه اجرای تعرفههای تجاری وضع شده در دولت ترامپ موافق بودند و آن را حمایت از تولید داخلی در نظر میگرفتند.
بر همین اساس، اخیرا دولت بایدن تعرفههای جدیدی را بر کالاهای چینی وارد شده به آمریکا مطابق با بخش «۳۰۱» قانون گسترش تجارت آمریکا وضع کرد و رقم آن را که در دولت ترامپ تعیین شده بود، سه برابر کرد. در همین راستا، نرخ تعرفه واردات برخی محصولات فولادی و آلومینیومی به آمریکا از حدود صفر تا ۷٫۵ درصد، به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
علاوهبراین، دولت بایدن تعرفه ۲۵ درصدی را مطابق با بخش «۲۳۲» قانون گسترش تجارت آمریکا بر فولاد و آلومینیوم صادر شده از مکزیک به آمریکا که ریختهگری و ذوب آن در خارج از قاره آمریکای شمالی انجام شده است، به عنوان الحاقیهای به توافقنامه میان ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) وضع کرد.
دونالد ترامپ در پاسخ به سوالی درباره برنامههای خود برای وضع تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر تمامی کالاهای وارداتی به آمریکا، تصریح کرد: تعرفههای واردات بر دیگر کشورها نیز وضع خواهد شد.
لازم به ذکر است که ترامپ موضوع وضع تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر همه کالاهای وارداتی به آمریکا را در جریان کمپین انتخاباتی خود در ایالت کارولینای شمالی در روز ۱۴ آگوست ۲۰۲۴ زمانی که وی در رابطه با فشاری که بر روی مصرفکنندگان طبقه متوسط آمریکا وجود دارد صبحت میکرد، مطرح کرد.
وی در کمپین انتخاباتی مذکور تاکید کرد که کشورها در طول این سالها از آمریکا سوءاستفاده کردهاند و به همین دلیل برای جلوگیری از این وضعیت باید تعرفه واردات ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر روی تمامی کالاهای صادراتی به آمریکا اعمال شود.
دیوید مویر، مجری برگزاری مناظرات انتخاباتی در همین رابطه اظهار داشت: اجرای چنین سیاست تعرفهای، قیمتها را برای مصرفکنندگان در آمریکا افزایش میدهد و در واقع مصرفکننده بهای افزایش تعرفههای واردات را میپردازد.
مرکز ترقی آمریکا (CAP)، یک اندیشکده وابسته به جناح سیاسی چپ، در گزارشی در ماه آگوست ۲۰۲۴ تخمین زد که تعرفههای پیشنهادی ترامپ، هزینههای مصرفکننده را سالانه نزدیک به چهار هزار دلار افزایش خواهد داد.
کامالا هریس در جریان برگزاری یکی از کمپینهای انتخابی خود، تعرفههای پیشنهادی رئیس جمهور سابق آمریکا را مالیات بر فروش ترامپ خواند و با این کار وی را خشمگین کرد.
وی در ادامه سخنرانی خود با خطاب قرار دادن ترامپ، خاطرنشان کرد: تعرفههای پیشنهادی ترامپ به معنای افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت همه کالاهایی خواهد بود که مردم آمریکا روزانه آن را تهیه میکنند.
شماری از اقتصاددانان در همین رابطه بیان کردند: تعرفههای پیشنهادی ترامپ علیرغم ادعای وی مبنی بر کاهش مالیات قشر متوسط آمریکا، حدود چهار هزار دلار در سال هزینهکرد خانوار طبقه متوسط این کشور را افزایش خواهد داد.
ترامپ همچنین در طول مناظرات انتخاباتی خود، ادعاهایی مبنی بر اینکه شرکتهای چینی در حال ساخت کارخانههای خودروسازی بزرگ در مکزیک برای فروش خودرو در ایالات متحده آمریکا هستند را مطرح کرد.
دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) در ماه جولای ۲۰۲۴ به تاثیر مثبت توافقنامه ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) بر صنعت خودروسازی آمریکای شمالی اشاره کرد. طبق گزارش این سازمان، خودروسازان در آمریکا به طور فزایندهای سرمایهگذاری در تولید خودروهای بدون آلایندگی و خودروهای هیبریدی را افزایش دادهاند.
مطابق با قانون مطرح شده در توافقنامه ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA)، تولیدکنندگان خودرو در این سه کشور در صورت تامین حدود ۷۰ درصد از فولاد و آلومینیوم مورد نیاز خود در روند تولید از کشورهای قاره آمریکای شمالی، واجد شرایط استفاده از امتیاز معافیت پرداخت تعرفههای گمرکی خواهند بود.
بدین منظور، آن دسته از تولیدکنندگان فولاد در ایالات متحده آمریکا، به ویژه آنهایی که در نزدیکی مرزهای مکزیک مستقر هستند، از مزایای این توافقنامه در راستای افزایش حجم تقاضای فولاد از سوی صنعت خودرو مکزیک بهرهمند میشوند.
به عنوان مثال، تاسیسات تولید نورد تخت فولادی شرکت «Steel Dynamics Inc» واقع در شهر سینتون، ایالت تگزاس، تمرکز خود را بر بازار در حال رشد مکزیک قرار داده است و قصد دارد محصولات با مقاومت بالا را در بازار این کشور عرضه کند.
لازم به یادآوری است که توافقنامه ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) در روز ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ (دولت ترامپ) به امضا رسید و در تاریخ اول جولای سال ۲۰۲۰ فرایند اجرای آن آغاز شد.
انتهای پیام//