سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۵۰ /یکشنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

دیدگاه ویژه شرکت صنعت فولاد شادگان به آماده‌به‌کاری تجهیزات و فرایندها/ در تکاپوی پویایی و بالندگی

آماده‌به‌کاری تجهیزات و فرایندها از مولفه‌های حیاتی و تاثیرگذار در پویایی صنایع برشمرده می‌شود و هر بنگاه صنعتی به فراخور توانایی‌ها، قابلیت‌های سازمانی و دسترسی به منابع علمی، تکنولوژیکی و...، برنامه‌‌هایی را برای ارتقای سطح آماده‌به‌کاری و به‌روزرسانی ماشین‌آلات و فرایندها تدوین می‌کند.

آماده‌به‌کاری تجهیزات و فرایندها از مولفه‌های حیاتی و تاثیرگذار در پویایی صنایع برشمرده می‌شود و هر بنگاه صنعتی به فراخور توانایی‌ها، قابلیت‌های سازمانی و دسترسی به منابع علمی، تکنولوژیکی و…، برنامه‌‌هایی را برای ارتقای سطح آماده‌به‌کاری و به‌روزرسانی ماشین‌آلات و فرایندها تدوین می‌کند. شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از فعالان نوپا در زنجیره فولاد، در مباحث فنی برنامه‌ریزی هدفمندی را برای انجام عملیات نت پیشگیرانه در دستور کار دارد و برنامه‌های متنوعی برای ارتقای آماده‌به‌کاری خطوط تولید و ارتقای کارآمدی بخش‌های مختلف سازمانی را در دستور کار قرار داده است که این مسئله به انعطاف‌پذیری و آمادگی این شرکت برای اجرای برنامه‌های تولید و فروش و تسریع در اجرای طرح‌های توسعه کمک شایانی می‌کند. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» گفت‌وگویی با حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

شرکت صنعت فولاد شادگان در سالیان اخیر چه تمهیداتی در راستای ارتقای بهره‌وری تولید خود اندیشیده است؟

صنعت فولاد به عنوان صنعتی عظیم و متکی به سطوح بالای سرمایه‌گذاری و فناوری با تکیه بر مزیت‌های رقابتی و اتخاذ سیاست‌های سازنده توسعه یافت و به یکی از پایه‌های اساسی رشد اقتصادی و توسعه صنعتی ایران تبدیل شد. با توجه به جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد کشور و نظر به پتانسیل‌های بالای ارزش‌آفرینی و اشتغال‌زایی این صنعت، استفاده حداکثری از مزیت‌‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده اهمیت بالایی دارد تا بتوان به شکل حداکثری از حجم گسترده سرمایه‌گذاری‌های صورت‌ گرفته در مسیر خلق ارزش و کمک به رشد اقتصادی کشور بهره برد. در این میان، تولیدکنندگانی موفق به تحقق ظرفیت اسمی تولید می‌شوند که بتوانند با شناسایی عوامل و پارامترهای موثر بر تولید، تمرکز بر بهره‌وری، مدیریت بهینه و تدوین برنامه‌های استراتژیک به اهداف و چشم‌اندازهای خود جامه عمل بپوشانند. شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان شرکتی پویا و نوآور در زنجیره فولاد کشور، توجه ویژه‌ای به ارتقای بهره‌وری تولید دارد و در سال‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌‎ها و راهبردهای کارآمد و اثربخش، رشد تولید با بالاترین سطح بهره‌وری را به منصه ظهور گذاشته است. باید توجه داشت یکی از مولفه‌هایی که به شکل مستقیم و گسترده بر عملکرد کمی و کیفی تولید در صنعت فولاد تاثیر دارد، ارتقای آماده‌به‌کاری تجهیزات از طریق فرایندهای نگهداری و تعمیرات بهینه، کارآمد و برنامه‌ریزی شده است و از این رو این فعال زنجیره فولاد کشور به برنامه‌ریزی برای عملیات نت، ارتقای سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و به‌روزرسانی ماشین‌آلات به عنوان یک اولویت در استراتژی‌های خود می‌نگرد. شرکت صنعت فولاد شادگان در ماه‌ها و سال‌های اخیر موفق به ثبت رکوردهای کمی و کیفی و دستاوردهای ارزشمندی در تولید، فروش و سودآوری شده که ثمره دیدگاه بلندنظرانه این شرکت به مقوله آماده‌به‌کاری خطوط تولید و بهبود کارآمدی در همه ابعاد و سطوح کسب‌وکار است.

در خصوص اهمیت ارتقای سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و به‌روزرسانی ماشین‌آلات در شرکت صنعت فولاد شادگان توضیحاتی ارائه بفرمایید.

فعالیت شرکت صنعت فولاد شادگان بر اساس تکنولوژی ایرانی پرد «PERED» که نسخه بهبودیافته و به‌روزرسانی‌ شده میدرکس به شمار می‌آید، توسعه یافت و این یعنی تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت به منظور ارتقای بهره‌وری تولید و رفع عیوب تکنولوژی قبلی بهبود یافته‌اند. همین مسئله یکی از مزیت‌های اساسی رقابتی این شرکت نسبت به سایر تولیدکنندگان آهن ‎اسفنجی کشور محسوب می‌شود که رشد تولید آن را به دنبال داشته، به طوری که تولید سالانه آهن‌اسفنجی این شرکت در دو سال اخیر از ظرفیت اسمی کارخانه ۸۰۰ هزار تن در سال عبور کرده است. یکی از مهمترین عوامل تحقق رشد تولید بیش از ظرفیت اسمی در شرکت صنعت فولاد شادگان، انجام عملیات نگهداری و تعمیرات به صورت سالانه است. فرایند نت سالانه عضو جدایی‌ناپذیر در فرایند تولید محصولات صنعتی است و نقش بسزایی در بهبود عملکرد تجهیزات، ارتقای سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و روند تولید پایدار ایفا می‎‌کند. در شرکت صنعت فولاد شادگان نگهداری و تعمیرات به صورت برنامه‌‎ریزی‌ شده، در بهینه‌ترین زمان ممکن و توسط متخصصان در قالب برنامه نت پیشگیرانه جامع انجام می‌شود. در شرایط تعمیر و نگهداری اضطراری نیز رویکرد شرکت صنعت فولاد شادگان انجام تعمیرات و بررسی اشکالات فنی در تمامی بخش‌ها و حتی موکول کردن برنامه نت جامع به زمان توقف اضطراری است.

در حالت کلی، بازبینی و بررسی فنی ماشین‌آلات و تجهیزات می‌تواند در برنامه‌ریزی و انجام نت پیشگیرانه جامع در شرکت صنعت فولاد شادگان موثر واقع شود زیرا از این طریق سفارش‌گذاری‌‎های لازم برای خرید قطعه و یا تجهیز، قبل از خرابی کامل انجام می‌شود و به این ترتیب زمان توقفات تولید به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. انجام تعمیرات اساسی در فروردین‌ ماه به جای خرداد ماه در سال گذشته، به دلیل بروز مشکل در یکی از قطعات طراحی‌ شده واحد احیا، نمونه‌ای از استراتژی‌های این شرکت برای جلوگیری از توقفات چندباره در کارخانه است. گفتنی است هزینه‌های تعمیر و نگهداری شرکت صنعت فولاد شادگان به واسطه انجام نت پیشگیرانه جامع در ابتدای سال گذشته، به بیش از سه هزار میلیارد ریال رسید و سهم ۴٫۳ درصدی از بهای تمام‌ شده محصول را به خود اختصاص داد. شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان شرکتی جوان، همواره دیدگاه ویژه‌ای به جایگاه مدیریت نت در ارتقای بهره‌وری و سطح عملکرد تجهیزات دارد. همین مسئله منجر به تولید ۸۰ هزار و ۴۱۷ تن آهن‌ اسفنجی در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۳ و ثبت رکورد ماهانه جدیدی برای تولید این محصول شد.

باید در نظر داشت که بخشی از آماده‌به‌کاری تجهیزات و فرایندها در واحدهای صنعتی و تولیدی، به میزان دانش فنی منابع انسانی و مهارت آن‌ها برای تحلیل و بررسی اطلاعات بستگی دارد. بر همین اساس یکی از استراتژی‌های شرکت صنعت فولاد شادگان برای افزایش سطح آماده‌به‌کاری، برنامه‌ریزی اصولی و بهبودی برای تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف در حوزه دانش منابع انسانی است و برنامه‌های آموزش مقدماتی و پیشرفته برای آمادگی پذیرش تحولات ساختاری و تکنولوژیکی در این شرکت انجام می‌شود. با افزایش آمادگی منابع انسانی برای پذیرش تحولات درون‌سازمانی، می‌توان انتظار داشت که سطح دانش فنی در شرکت صنعت فولاد شادگان افزایش می‌یابد و به واسطه این امر بستر مناسب برای شکل‌گیری فرهنگ بومی‌سازی و تلاش مضاعف برای رسیدن به سطح جدیدی از آماده‌به‌کاری در واحدهای تولید ایجاد می‌شود. لازم به یادآوری است که احداث و بهره‌برداری واحد تولید بیلت شرکت صنعت فولاد شادگان نیز به وسیله متخصصان و کارشناسان ایرانی انجام شد. بنابراین همان‌طور که پیش از این، فناوری تولید آهن‌ اسفنجی در کشور بومی‌سازی شد، می‌توانیم در آینده نیز شاهد سطح جدیدی از تحولات نوآورانه در صنعت فولاد کشور باشیم.

در حال حاضر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت صنعت فولاد شادگان در چه وضعیتی قرار دارند؟

باید در نظر داشت که شرکت صنعت فولاد شادگان طرح‌های توسعه متعددی در خصوص افزایش ظرفیت تولید آهن‌ اسفنجی و تکمیل زنجیره ارزش از طریق احداث واحدهای فولادسازی در دستور کار دارد. پروژه احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن بیلت، اولین پروژه این شرکت به شمار می‌آید که اولین آرک و ذوب تست گرم پروژه آن در سال گذشته انجام شد و کلیه تجهیزات مکانیکی، برقی، ابزار دقیق این واحد در مدار قرار گرفتند. علاوه‌براین، پروژه‌های احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اسلب عریض، افزایش ظرفیت تولید واحد احیا مستقیم به یک میلیون تن آهن‌ اسفنجی در سال و احداث واحد تولید آهن‌ اسفنجی جدید با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن در دست اقدام قرار دارند. پروژ‌ه‌های مذکور چنین ایجاب می‌کنند که شرکت صنعت فولاد شادگان برنامه‌ریزی دقیقی برای عملیات نگهداری و تعمیرات و ارتقای سطح آماده‌به‌کاری سازمانی ترسیم کند تا پس از به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های مذکور، این شرکت از دانش فنی و توانایی لازم برای حفظ تولید پایدار و دستیابی به ظرفیت تولید برخوردار باشد. باید یادآور شد که طرح‌های توسعه شرکت صنعت فولاد شادگان در راستای تحقق اهداف گروه فولاد خوزستان در دستور کار قرار گرفته‌اند و پس از احداث و راه‌اندازی پروژه‌های مذکور، این شرکت اهداف صادراتی گروه را دنبال می‌کند؛ به این معنا که محصولات این شرکت باید مطابق با استانداردهای جهانی در بازارهای بین‌المللی عرضه شوند و این مسئله بیش از پیش اهمیت آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات با بالاترین سطح عملکرد و با کمترین توقفات پیش‌بینی‌ نشده را به تصویر می‌کشد. استراتژی شرکت صنعت فولاد شادگان در این خصوص، تمرکز بر تقویت فرهنگ بومی‌سازی و ارتقای سطح دانش فنی منابع انسانی است که بدون‌شک پویایی مضاعفی را برای این شرکت به ارمغان می‌آورد.

شرکت صنعت فولاد شادگان چه تمهیداتی در راستای به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز و جدید اندیشیده است؟

آنچه که امروز شرکت صنعت فولاد شادگان را به یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان آهن‌ اسفنجی در کشور تبدیل کرده، هم‌سو شدن با تحولات نوین و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در فرایند تولید بوده است. با توجه به ورود تکنولوژی‌های نسل چهارم به صنعت فولاد، این شرکت نیز جمع‌آوری و تحلیل داده بر مبنای هوش مصنوعی را در راس برنامه‌های بهبود عملکردی قرار داده است. استفاده از فناوری‌های جدید علاوه بر اینکه سطح رقابت‌پذیری شرکت صنعت فولاد شادگان را در میان رقبا افزایش می‌دهد، به بهبود عملکرد این شرکت نیز کمک شایانی می‌کند. به عنوان مثال، ثبت داده‌ها و تحلیل مستمر آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین، از افت کیفیت آهن‌ اسفنجی جلوگیری می‌کند؛ به این صورت که پارامترهای ورودی مانند خوراک‌دهی، انرژی، کالیبراسیون دستگاه‌ها و… به صورت مستمر کنترل و داده‌‎های آن‌ها ثبت می‌شوند و از طریق تکنولوژی تحلیل داده عیوب و خطاهای سیستم در بهینه‌ترین زمان ممکن شناسایی می‌شود. بنابراین با تکیه بر تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توان مناسب‌ترین برنامه‌ریزی را برای تعمیر و نگهداری سیستم‌ها تعریف کرد. در شرکت صنعت فولاد شادگان نیز هوشمندسازی خطوط تولید در دستور کار قرار گرفته است. به علاوه، نقشه راه تحول دیجیتال مشخص شده و پروژه یادگیری ماشینی در واحد احیای مستقیم وارد فاز عملیاتی شده است.

تولید فولاد سبز در شرکت صنعت فولاد شادگان که یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه است، به کجا رسید؟

تمرکز شرکت صنعت فولاد شادگان بر ارتقای سطح دانش و تخصص منابع انسانی را می‌توان دستاوردی برای تحقق چشم‌اندازهای آینده قلمداد کرد و از آن در راستای به‌روزرسانی تکنولوژی و تحقق رویکردهای تولید فولاد سبز نیز بهره‌مند شد. در حال حاضر تکنولوژی پرد «PERED» مزیت رقابتی ارزشمندی برای تولید فولاد سبز، ارتقای سطح بهره‌وری تولید و کنترل آلایندگی‌ها به شمار می‌آید و اولین گام‌ها برای استفاده از هیدروژن خاکستری به جای گاز متان در فرایند تولید آهن‌ اسفنجی در شرکت صنعت فولاد شادگان برداشته شده است. این شرکت در این مسیر، استراتژی گسترش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را مبتنی بر ارتقای سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و فرایندها دنبال می‌کند تا با انجام فرایندهای تحقیق و توسعه، پیشرفت به مراتب چشمگیرتری را در راستای تولید فولاد سبز رقم بزند.

انتهای پیام//

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:19 /شنبه/28 مهر 1403

محمود لندی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:53 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

10:56 /یکشنبه/29 مهر 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/29

197786

فلزات آنلاین

1403/07/29

554000

فلزات آنلاین

1403/07/29

764363

فلزات آنلاین

1403/07/29

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/29

22490

فلزات آنلاین

1403/07/29

11941

فلزات آنلاین

1403/07/29

40758

فلزات آنلاین

1403/07/29

49535

فلزات آنلاین

1403/07/29

42008

فلزات آنلاین

1403/07/29

40638

فلزات آنلاین

1403/07/29

26528

فلزات آنلاین

1403/07/29

28363

فلزات آنلاین

1403/07/29

26531

فلزات آنلاین

1403/07/29

34320

فلزات آنلاین

1403/07/29

32218

فلزات آنلاین

1403/07/29

45985

فلزات آنلاین

1403/07/29

26082

فلزات آنلاین

1403/07/29

39486

فلزات آنلاین

1403/07/29

42612

فلزات آنلاین

1403/07/29

4179400