معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از خط تولید ریل ملی در نورد ۶۵۰ «ذوب»، گفت: شرکت ذوب آهن اصفهان کشور را از واردات ریل بینیاز کرد که این اقدام، گامی مهم در مقابله با تحریمها و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور، علیرضا صلواتی، مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان و هیئت همراه روز سهشنبه هفتم اسفند ماه با حضور در شرکت ذوب آهن اصفهان پس از ادای احترام به شهدای گمنام در محل یادمان این اسطورههای ایثار، از خط تولید ریل ملی در نورد ۶۵۰، انبار این محصول و کوره بلند شماره ۳ بازدید کردند.
بازوند در این بازدید اظهار داشت: پروژههای مهم ریلی که در دست اقدام داریم، در حوزه کریدورها هستند. وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه حملونقل کشور، سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن ریل نیاز دارند. جا دارد خدا قوت بگوییم و تبریک عرض کنیم به خانواده بزرگ شرکت ذوب آهن اصفهان که کشور را از واردات ریل بینیاز کردند؛ این اقدام، کار بسیار بزرگی است.
وی در ادامه به پروژههای در حال اجرا اشاره کرد و افزود: راهآهن زاهدان خاش به اتمام رسیده است و در ادامه، مسیر خاش به چابهار در دست اجراست. قرار شده است که ۱۷ هزار تن ریل برای این پروژه تامین شود. همچنین، هفت هزار تن ریل نیز به پروژه راهآهن اردبیل میانه اختصاص یافته که در صورت تحویل سریعتر، این پروژه زودتر به سرانجام خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه مسئولان در دولت چهاردهم حامی این پروژهها هستند، ادامه داد: سالانه بین ۲۲ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان صرف توسعه ریل در کشور میشود. خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۳ درصد از این بودجه تخصیص یافته است و مشکل منابع مالی جهت پرداخت وجود ندارد.
بازوند با تاکید بر نقش شرکت ذوب آهن اصفهان در توسعه زیرساختهای ریلی کشور، اظهار داشت: شرکت ذوب آهن اصفهان کشور را از واردات ریل بینیاز کرد که این اقدام، گامی مهم در مقابله با تحریمها و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و دولت جدید، بر حملونقل ریلی تاکید ویژهای شده است. وزیر راه و شهرسازی نیز نگاه ویژهای به توسعه کریدورهای ریلی کشور دارد.
وی درباره اهمیت توسعه کریدورهای ریلی کشور، افزود: ۹ کریدور ریلی در کشور تعریف شده است که ۶ کریدور شمال جنوب و سه کریدور شرقی غربی هستند. در حال حاضر، اولویت نخست ما مسیر خاش به چابهار است که پنج هزار نیروی کار در ۴۸۰ کیلومتر از این مسیر مشغول فعالیت هستند. شرکت ذوب آهن اصفهان با تامین ریل، نقش کلیدی در این پروژه دارد. همچنین، پروژه راهآهن رشت به آستارا در دستور کار است و هفته آینده پیشرفت آن تسریع میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به دیگر پروژههای اولویتدار اشاره کرد و یادآور شد: پروژه اردبیل به میانه، کرمانشاه به مرزخسروی و شیراز به بوشهر نیز از جمله مسیرهای مهمی هستند که تامین ریل برای آنها ضروری است. برای مثال، راهآهن کرمانشاه خسروی به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه، عملیات ریلگذاری کرمانشاه تا اسلامآباد آغاز شود.
بازوند تصریح کرد: یکی از کریدورهای مهم کشور، مسیر مرز خسروی به سرخس است که با تکمیل آن، ارتباطات تجاری ایران با عراق و دیگر کشورهای منطقه توسعه خواهد یافت. همچنین، تامین مالی این پروژهها عمدتا از محل استجازه از مقام معظم رهبری و درآمدهای نفتی تامین شده است.
وی در پایان خطاب به مدیران و کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان، خاطرنشان کرد: نگرانی درباره تامین منابع مالی برای خرید ریل نداریم و امیدواریم با همکاری شما، روند توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی کشور سرعت بیشتری بگیرد و سال ۱۴۰۴ سال شکوفایی کریدورهای ریلی کشور باشد.
مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکتکنندگان در این بازدید، در ابتدا با حضور در محل یادمان شهدای گمنام در شرکت ذوب آهن اصفهان به این اسطورههای ایثار ادای احترام کردند.
انتهای پیام//