سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۵ /دوشنبه/۵ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:31 /دوشنبه/5 شهریور 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌‌کند:

راهبردهای سازنده شرکت فولاد مبارکه برای توسعه سودآوری

شرکت فولاد مبارکه پیشران صنعت فولاد در ایران برشمرده می‌شود. این شرکت در سال‌های گذشته همواره توانسته است با تکیه بر پتانسیل‌ها و توان متخصصان داخلی، راهبردها و رویکردهایی استراتژیک‌ را برای رشد کمی و کیفی تولیدات خود، توسعه سبد محصولات و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی دنبال کند که ماحصل این موضوع ایفای نقش استراتژیک در اقتصاد و صادرات کشور و کسب منافع حداکثری برای سهام‌داران این شرکت است.

شرکت فولاد مبارکه پیشران صنعت فولاد در ایران برشمرده می‌شود. این شرکت در سال‌های گذشته همواره توانسته است با تکیه بر پتانسیل‌ها و توان متخصصان داخلی، راهبردها و رویکردهایی استراتژیک‌ را برای رشد کمی و کیفی تولیدات خود، توسعه سبد محصولات و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی دنبال کند که ماحصل این موضوع ایفای نقش استراتژیک در اقتصاد و صادرات کشور و کسب منافع حداکثری برای سهام‌داران این شرکت است. افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای عملیاتی و رشد ۲۴ درصدی سود خالص شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲، خود مهر تاییدی بر روند سریع رشد پایدار این شرکت و حرکت آن در مسیر ارزش آفرینی و تعالی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، اساسا صنعت فولاد یکی از پایه‌های حیاتی و مهم پیشرفت اقتصادی و توسعه صنعتی کشورها و به عنوان موتور محرک توسعه صنایع پایین‌دستی و وابسته شناخته می‌شود. در ایران نیز فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک، جایگاه ویژه‌ای در توسعه صنعتی و رشد اقتصادی داشته است. در شرایط تشدید تحریم‌های بین‌المللی که وابستگی به درآمدهای نفتی، اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر کرده بود، عملکرد درخشان صنعت فولاد از طریق به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعت، ارزش‌آفرینی، اشتغال‌زایی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا موجب شد که این صنعت نقش پیشران اقتصاد کشور را ایفا کند. صنعت فولاد با کسب درآمد صادراتی ۵٫۵ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۲، همچنان یکی از صنایع ارزآور و مهم در اقتصاد کشور به شمار می‌آید. در این میان، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین نقش‌آفرین صنعت فولاد کشور نقش بسزایی در پیشرفت‌های چشمگیر این صنعت داشته است. در این شرکت متناسب با ایجاد ظرفیت‌های جدید، سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها و تامین نهاده‌های تولید انجام می‌شود و این توجه به توسعه یکپارچه و منسجم باعث شده است تا شرکت فولاد مبارکه بتواند با حفظ تولید پایدار و رشد فروش، یکی از سودآورترین بنگاه‌های صنعتی کشور باشد. آنچه تاکنون باعث شده است شرکت فولاد مبارکه بتواند به چنین جایگاهی در صنعت فولاد کشور دست یابد، اتخاذ راهبردهای بلندمدت، استراتژی‌های‌ سودآوری و انعطاف‌پذیری بالا در تولید و فروش، متنوع‌سازی سبد محصولات، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و مدیریت بهینه منابع بوده است.

رشد چشمگیر شاخص‌های سودآوری

استفاده حداکثری از ظرفیت تولید و تمرکز بر تولید محصولات ویژه و با ارزش افزوده بالاتر، از مهم‌ترین اهداف و راهبردهای شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آید. همین مسئله موجب شده است تا این شرکت بتواند با عرضه انواع محصولات و گریدهای متنوع فولادی، یکی از نقش‌آفرینان مطرح در بازارهای داخلی و بین‌المللی باشد. نگاهی به کارنامه عملکرد مالی شرکت فولاد مبارکه نشان می‌دهد که این شرکت همواره در مسیر سودآوری پایدار گام برداشته و رشد چشمگیر شاخص‌های سودآوری این شرکت در سال‌های اخیر گواهی بر این مدعا است. سود ناخالص شرکت فولاد مبارکه در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲، نزدیک به هفت برابر افزایش یافت؛ به طوری که سود ناخالص این شرکت از ۱۰۹ هزار و ۹۵۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷، به ۸۷۰ هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید. مقایسه سود ناخالص حاصل از فروش داخلی محصولات شرکت فولاد مبارکه طی دو سال اخیر نیز نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۵۳ درصدی را تجربه کرده است. از مجموع سود ناخالص این شرکت در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۱۵ هزار و ۹۵۲ میلیارد ریال از فروش داخلی محصولات حاصل شده است و در این میان ورق گرم با سهم ۵۳ درصدی از مجموع سود ناخالص این شرکت، بیشترین میزان فروش را در بازار داخلی نسبت به سایر محصولات به خود اختصاص می‌دهد.

با توجه به رشد چشمگیر درآمدها و راهبردهای فروش محصولات در سال‌های اخیر، سود عملیاتی شرکت فولاد مبارکه در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ نیز تقریبا ۵٫۵ برابر افزایش یافته و در نهایت در سال ۱۴۰۲، به ۷۸۵ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال رسیده است. گفتنی است سود عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین عوامل رشد سودآوری در شرکت فولاد مبارکه را می‌‎توان استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولید، شناسایی مستمر تحولات بازار و تمرکز بر نیاز مشتریان داخلی و خارجی قلمداد کرد. این شرکت ظرفیت بالای تولید انواع فولادهای گرم و سرد را دارد و با توجه به تحولات بازار مصرف و تغییرات نیاز مصرف‌کنندگان، شرکت فولاد مبارکه با انجام مطالعات میدانی و شناسایی این تحولات و عرضه محصولات با بالاترین سطح کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی را در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان داخلی و خارجی در اولویت قرار می‌دهد. نگاهی به آمار فروش این شرکت نشان می‌دهد که از مجموع هشت میلیون و ۷۹۵ هزار تن فروش محصولات آن در سال گذشته، هفت میلیون و ۳۹۴ هزار تن محصول در بازار داخلی عرضه شده است. ورق‌ گرم فولادی بیشترین تناژ فروش را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داد و سود ناخالص ۴۶۱ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریالی را برای این شرکت به همراه داشت. علاوه‌براین، نقش‌آفرینی شرکت فولاد مبارکه در بازارهای بین‌المللی با فروش صادراتی یک میلیون و ۴۰۱ هزار تن فولاد، سود ناخالص ۵۴ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریالی از درگاه‌های صادراتی را برای این شرکت به ارمغان آورد. باید یادآور شد که گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲، در رتبه دوم صادرکنندگان برتر نفتی و غیرنفتی کشور قرار گرفت.

با توجه به رشد تناژ و درآمد فروش داخلی و صادراتی، شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ موفق شد به سود خالص ۸۴۸ هزار و ۷۴ میلیارد ریال دست یابد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشت. با این حال، به رغم رشد چشمگیر سود خالص این شرکت در سال گذشته، مقایسه حاشیه سود خالص شرکت فولاد مبارکه طی چند سال اخیر افت نسبی را نشان می‌دهد. حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۵ درصد بود؛ در حالی که این حاشیه سود در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۲ درصد بوده است. دلیل این کاهش حاشیه سود را می‌توان از دو جنبه درآمد و هزینه مورد بحث و بررسی قرار داد. از آنجایی که سطح درآمد عملیاتی شرکت فولاد مبارکه در چند سال اخیر همواره روند روبه‌رشدی داشته و در سال ۱۴۰۲ نیز این روند روبه‌رشد ادامه‌دار بوده است، بنابراین افزایش هزینه‌های تولید را می‌توان علت اصلی این کاهش حاشیه سود تلقی کرد.

از طرفی باید در نظر داشت که تقاضای فولاد در بازارهای جهانی در سال گذشته روندی کاهشی را طی کرد و شرکت فولاد مبارکه به منظور حفظ روند روبه‌رشد سودآوری و درآمدزایی تمرکز بر تامین بازار داخلی را در اولویت قرار داد؛ به شکلی که درآمدهای عملیاتی این شرکت به بیش از دو هزار و ۴۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید که این عدد نسبت به سال قبل دو برابر شده است. باید در نظر داشت که شرکت فولاد مبارکه طی سه ماهه نخست سال جاری نیز توانسته است درآمد عملیاتی ۷۹۳ هزار و ۴۵ میلیارد ریالی را محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است. ورق‌ گرم بیشترین میزان درآمد عملیاتی را در بازار داخلی به خود اختصاص داد و تختال این شرکت پرفروش‌ترین محصول صادراتی در بازه زمانی یاد شده بوده است.

مسیری برای سود پایدار

شرکت فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای را برای توسعه حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد در سال‌های اخیر انجام داده است؛ به طوری که در این شرکت پس از تولید فولاد خام، ۲۰ خط نورد گرم، اسیدشویی، گالوانیزه، رنگی و قلع‌اندود و خطوط میانی و تکمیلی وجود دارد. در واقع تکمیل بودن زنجیره در واحدهای تولید با فراهم آوردن امکان تولید انواع گریدهای فولادی و محصولات زمینه سودآوری را برای این شرکت فراهم می‌آورد. بررسی بازده دارایی‌های این شرکت در چند سال اخیر نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه یکی از پیشتازان استفاده موثر از دارایی‌ها به جهت خلق سود تلقی می‌شود. به صورت کلی، نرخ بازده دارایی‌ها (ROA) میزان کارایی و اثربخشی فعالیت را نسبت به سرمایه و دارایی بنگاه اقتصادی نشان می‌دهد و سرعت افزایش و یا کاهش ارزش سهام یک شرکت را برای سرمایه‌گذاری از طریق این شاخص مشخص می‌شود. شرکت فولاد مبارکه که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور و پیشران کارآمدی و بهره‌وری در صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید، توانسته است به رغم همه چالش‌های ناشی از هزینه‌های بالادستی، تحریم‌ها و هزینه‌های انرژی، نرخ بازدهی دارایی‌های خود را به بیش از ۲۷ درصد برساند.

تغییر در قیمت بهای تمام‌ شده محصول، نرخ فروش محصولات و تغییر در منابع مالی، برخی از مهم‌ترین پارامترهای موثر بر شاخص‌های سودآوری هستند. در چند سال اخیر هزینه‌های تامین نهاده‌های تولید از جمله مواد اولیه و انرژی افزایش یافته که این مسئله ریسک‌های مهمی را در راستای افزایش هزینه‌های تولید و کاهش حاشیه سود به دنبال داشته است. هزینه‌های تامین انرژی شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۸۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن، به ۲۵۱ هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال رسیده و سهم این هزینه‌ها از جمع بهای تمام‌ شده از ۱۲ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته است. از طرفی باید در نظر داشت که شرکت فولاد مبارکه نیز مانند سایر تولیدکنندگان فولاد کشور با محدودیت‌های تامین پایدار انرژی در فصول گرم و سرد سال دست‌ و پنجه نرم می‌کند که این مسئله بعضا با عدم تحقق برنامه‌های تولید در زمان مناسب می‌تواند به برنامه‌های فروش و سودآوری آسیب وارد کند. باید یادآور شد که هزینه‌های تامین مواد مستقیم مصرفی این شرکت در سال ۱۴۰۲ برابر با یک هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال بود که سهم ۶۳ درصدی از مجموع بهای تمام‌ شده محصول را به خود اختصاص می‌داد؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این سهم به حدود ۷۱ درصد می‌رسید.

شرکت فولاد مبارکه با توجه به نقش و جایگاه خود در صنعت فولاد، استراتژی‌های متنوعی را برای عبور از چالش‌های تولید و افزایش کارآمدی و بهره‌وری فرایندهای خود دنبال می‌کند. به عنوان مثال، این شرکت در راستای رفع چالش انرژی سرمایه‌گذاری برای احداث ظرفیت‌های نیروگاهی را در دستور کار قرار داده است. نکته حائز اهمیت در این بین، توجه به استفاده از پتانسیل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی برای تامین برق در راستای هم‌سویی با روندهای جهانی و تولید فولاد سبز است. در شرکت فولاد مبارکه مسائل جدید در حوزه صنعت به صورت مستمر پایش و بررسی شده و زیرساخت‌های لازم برای بهینه‌سازی و ارتقای سطح تکنولوژی انجام می‌شود. هوشمندسازی، اینترنت اشیا و اتوماسیون خطوط تولید از جمله مسائلی هستند که در این شرکت مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت‌های فراوانی در این راستا حاصل شده است؛ به طوری که می‌توان اذعان داشت شرکت فولاد مبارکه بر لبه فناوری حرکت می‌کند که این مسئله با ارتقای سطح بهره‌وری تولید همراه است. در واقع اقدامات و راهبردهای این شرکت در جهت بهبود و شاخص‌های تولید و سودآوری هستند اما حفظ این روند روبه‌جلو به دیدگاهی به مراتب کلان‌تر از مسائل درون‌بنگاهی دارد.

در هر صورت، تنوع بالای سبد محصولات و امکان تولید انواع ورق‌های گرم و سرد با مشخصات فنی و استانداردهای بین‌المللی در شرکت فولاد مبارکه، نقش ب‎سزایی در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای صنعت فولاد کشور دارد. این شرکت امروز به جایگاهی دست یافته است که نه‌ تنها می‌تواند نقش کلیدی در بازار داخلی و بین‌المللی داشته باشد بلکه می‌تواند توسعه‌ای به وسعت صنعت را رقم بزند. با این حال، سیاست‌گذاری‌های نامناسب مانند واردات برخی محصولات که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود دارد، آسیب جدی به تحقق اهداف شرکت فولاد مبارکه وارد می‌کند. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و سودآورترین فولادسازان کشور به شمار می‌آید که همواره حافظ منافع سهام‌داران بوده است و برای پایان سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نیز ۷۸۹ ریال سود به ازای هر سهم ساخته که نسبت به سال مالی قبل از آن، حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

نمودار ۱٫ مقایسه سود ناخالص محصولات شرکت فولاد مبارکه به تفکیک محصول در دو سال اخیر

نمودار ۲٫ سود خالص و حاشیه سود خالص شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر

نمودار ۳٫ نرخ بازده دارایی‌های شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر

نمودار ۴٫ سود پایه هر سهم شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر

انتهای پیام//

در راستای توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی،

6:22 /دوشنبه/5 شهریور 1403

در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی محقق شد؛

12:57 /شنبه/3 شهریور 1403

اینفوگرافیک مسئولیت اجتماعی فولاد اکسین؛

6:08 /شنبه/3 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

15:46 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفت،

8:39 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

اینفوگرافیک مسئولیت اجتماعی فولاد اکسین؛

6:08 /شنبه/3 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/3

156571

فلزات آنلاین

1403/06/3

542326

فلزات آنلاین

1403/06/3

707860

فلزات آنلاین

1403/06/3

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/3

22667

فلزات آنلاین

1403/06/3

13431

فلزات آنلاین

1403/06/3

45314

فلزات آنلاین

1403/06/3

49178

فلزات آنلاین

1403/06/3

44588

فلزات آنلاین

1403/06/3

41213

فلزات آنلاین

1403/06/3

27108

فلزات آنلاین

1403/06/3

28146

فلزات آنلاین

1403/06/3

26679

فلزات آنلاین

1403/06/3

35913

فلزات آنلاین

1403/06/3

33429

فلزات آنلاین

1403/06/3

42930

فلزات آنلاین

1403/06/3

26345

فلزات آنلاین

1403/06/3

40122

فلزات آنلاین

1403/06/3

43528

فلزات آنلاین

1403/06/3

3582800