در سالیان گذشته صرف داشتن کیفیت و قیمت مناسب برای دست آوردن بازارهای جهانی کافی بود. اما در حال حاضر با افزایش تعداد تولیدکنندگان، رقابت برای بهدست آوردن بازارها هر روز بیشتر و عرصه تنگتر شده است. بازار محصولات فولادی نیز از این امر مستثنی نیست و اکنون فضای رقابتی چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای بینالمللی حاکم است. امروزه در فضای تجارت جهانی دیگر مزیتهای نسبی کافی نیستند و مزیتهای رقابتی مهم شدهاند. توجه به این مزیتهای رقابتی سود بلندمدت تولیدکنندگان را به همراه خواهد داشت.
در دنیای امروز، توسعه صنعت فولاد و بهدست آوردن بازارهای داخلی و بینالمللی دیگر تنها در گرو داشتن محصول با کیفیت و با قیمت مناسب نیست. در بازارهایی رقابتی دنیا که در بسیاری مواقع وارد گیرودار رکود نیز میشوند، تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب شرطهای لازم برای کسب بازار هستند، اما شرط کافی نیستند.
بنابراین تولیدکنندگان فولاد دنیا در شرایط فعلی در حال افزایش مزیتهای رقابتی خود بهمنظور بهدست آوردن سهم بیشتری از بازارهای دنیا هستند. توجه به مواردی نظیر استفاده از تکنولوژیهای روز، دقت در کیفیت بالای محصولات، تولید محصولات متنوع، تحویل بهموقع محصولات به مشتریان، داشتن برند، فروش اعتباری و… میتوانند موجب کسب بازارهای دنیا شوند.
اهمیت حضور برند در صنایع فولاد کشور
تجارت در عرصههای بینالمللی دورههای مختلفی را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر نیز تجارت در عصر چهارم خود قرار دارد. در این عصر فروش کالا کمرنگ شده و اغلب بهجای خرید و فروش کالا، برندها خرید و فروش میشوند. با وجود آنکه سالهاست مفهوم فروش برند در بسیاری از کشورها نهادینه شده است، اما همچنان در ایران خرید و فروش کالا اولویت بیشتری نسبت به برند دارد.
حوزه صنایع فلزی، معدنی و فولادی کشور وجود دارد. گفتنی است که اغلب صادرکنندگان با نام شرکت خود و نه برند خود در بازارهای دنیا حاضر میشوند. ضمن اینکه هر چه فضای رقابت تنگتر شود، حضور برندها نیز از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. در چنین شرایطی فروشندگان بدون شناسنامه و هویت جایی برای حضور نخواهند داشت.
در سالهای گذشته تولیدکنندگان محصولات فولادی کشور به لحاظ کیفیت پیشرفتهای خوبی داشتهاند. اما همچنان محصول خود را بدون شناسنامه مشخص صادر میکنند. حتی در مواردی دیده میشود که لوگوی مشخصی نیز ندارند و همین امر موجب عدم موفقیت این تولیدکنندگان در بازاریابی میشود.
در واقع برند موجبات جذب اعتماد مشتری را فراهم میکند. پس لازم است که تولیدکنندگان داخلی برای موفقیت هر چه بیشتر در تجارت جهانی، هر چه سریعتر در این زمینه اقدام کنند. قدم اول نیز این است که شرکتهای داخلی بپذیرند در عصر چهارم تجارت مشغول به فعالیت هستند و در این عصر برند خرید و فروش میشود و نه کالا، در گام دوم باید از متخصصان این حوزه برای ایجاد مقدمات، پایههای معماری این مفهوم یاد شده، رنگ، شعار و… استفاده کنند.