چین از بزرگترین تولیدکنندگان باتریهای لیتیومیون در سطح جهان به شمار میآید. تولید باتری این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۲۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون واحد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۰۰ میلیون واحد افزایش یافت. این حجم، بیشترین حجم تولید کشور چین طی ۹ سال گذشته برای ساخت باتریهای لیتیومیون بوده است. با افزایش تولیدات باتری چین، تقاضای مواد اولیه مصرفی نیز افزایش مییابد و از این رو برای جبران و اغنای این تقاضا، تولید مواد اولیه و یا واردات باید رشد پیدا کند. بر همین اساس، تجارت بین کشورهای صادرکننده اکسید لیتیوم و اکسید کبالت به چین و همچنین صادرات چین از این دو محصول امری مهم تلقی میشود. در سال ۲۰۲۳، حجم واردات این دو ماده به چین بالغ بر چهار هزار تن بود و صادرات آنها نیز به ۵۷۵ هزار تن رسید.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، اولین باتری قابل شارژ در قرن ۱۹ میلادی اختراع شد تا با استفاده از الکترودهای شیمیایی، به جریان الکتریکی دست یابند. امروزه، باتریها یکی از پرکاربردترین منابع انرژی در زندگی روزمره انسانها محسوب میشود. در اشاره به برخی از کاربردهای باتریها میتوان صنعت الکترونیک، تلفن همراه، خودروهای برقی، پزشکی و دیگر صنایع را نام برد. باتریهای قابل شارژ شامل انواع مختلفی همچون نیکل کادمیوم، نیکل هیدرید فلز، لیتیومیون و لیتیوم پلیمر است. امروزه، باتریهای لیتیومیون نسبت به دیگر باتریها دارای مزایایی همانند چگالی انرژی بالا، وزن و حجم کمتر، طول عمر بیشتر و کاربردهای گستردهتر است.
چین، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری لیتیومیون در جهان محسوب میشود. نمودار یک، نشانگر میزان تولید باتریهای لیتیومیون چین در ۹ سال اخیر است. در سال ۲۰۲۳، چین بالغ بر ۲۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون واحد باتری تولید کرد. روند تولید و ساخت باتری طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ صعودی بوده است. با توجه به بررسیهای آتورپات، شیب رشد تولید باتری این کشور در سه سال اخیر نسبت به سالهای قبل از آن کمتر است. بیشترین حجم تولید باتری چین در سال ۲۰۲۳ ثبت شد که نسبت به سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۶۰۰ میلیون واحد افزایش یافت. بر اساس اطلاعات منتشر شده از اداره ملی آمار چین، نرخ رشد مرکب تولید باتری این کشور از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، حدود ۱۷.۸ درصد محاسبه شده است؛ به عبارت دیگر، تولید باتری کشور چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۴.۳ برابر شده است.
اصلیترین مواد مصرفی مورد نیاز برای تولید باتریهای لیتیومیون شامل اکسید لیتیوم، اکسید کبالت برای کاتد و گرافیت برای آند مصرف میشود. با افزایش تولید باتریهای لیتیومیون، تقاضای مصرف اکسید لیتیوم و کبالت و دیگر مواد افزایش مییابد. در همین راستا و به منظور اغنای تقاضای اکسید لیتیوم و اکسید کبالت، تولید یا واردات باید افزایش پیدا کند.
بررسی تجارت مواد مصرفی باتریهای لیتیومیون چین
در سال ۲۰۲۳، بر اساس اطلاعات گمرکی کشور چین برای واردات اکسید لیتیوم، کشور شیلی در صدر کشورهای صادرکننده این محصول به چین بود و در این سال، حجم صادرات اکسید لیتیوم شیلی به چین، بالغ بر دو هزار تن گزارش شد. ایالات متحده آمریکا نیز بعد از شیلی قرار داشت که ۸۲۴ هزار تن در سال ۲۰۲۳ به چین صادر کرد. در واردات اکسید کبالت چین، کشورهای بلژیک، فنلاند و کرهجنوبی به ترتیب از بزرگترین صادرکنندههای این محصول هستند. بلژیک حدود ۴۵۱ تن، فنلاند حدود ۳۴۹ تن و کرهجنوبی بالغ بر ۲۶۴ تن اکسید کبالت در سال ۲۰۲۳ به چین صادر کردند. بر اساس ارزیابیهای آتورپات، حجم واردات اکسید لیتیوم و اکسید کبالت به چین در سال ۲۰۲۳، به ترتیب معادل با چهار هزار تن و ۹۷ تن بود. واردات اکسید لیتیوم نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۷۴۶ تن بیشتر بود اما اکسید کبالت ۷۷ تن کاهش یافت. روند واردات اکسید لیتیوم به چین در ۹ سال گذشته، صعودی و برای اکسید کبالت نوسانی بوده است؛ از این رو میانگین واردات کبالت در هر سال ۸۸۵ تن برآورد شد. نرخ رشد واردات اکسید کبالت نیز در طول دوره مورد بررسی برابر با ۳۵.۱ درصد محاسبه شده است. این افزایش واردات میتواند گویای افزایش تقاضا و مصرف این ماده باشد.
در بخش صادرات چین، کشورهای مقصد برای اکسید لیتیوم به ترتیب کرهجنوبی، ژاپن و سوئد بودند. در سال ۲۰۲۳، چین بالغ بر ۵۷۰ هزار تن اکسید لیتیوم صادر کرد که ۲۲.۸ درصد از کل حجم صادرات این محصول به کرهجنوبی و ۱۶.۴ درصد این صادرات به کشور ژاپن بود. در سال گذشته، حجم صادرات اکسید کبالت معادل با هشت هزار تن بود که ۵۰ درصد از این حجم صادرات به کشور کرهجنوبی، حدود ۲۷.۹ درصد به کشور بلژیک و مابقی به سایر مقاصد تجاری بود. بر اساس اطلاعات گمرکی چین در سال ۲۰۲۲، حجم صادرات اکسید لیتیوم به کرهجنوبی و ژاپن به ترتیب به ۳۲.۸ و ۲۹ درصد رسید که بیشینه حجم صادرات اکسید لیتیوم در طول دوره مورد بررسی بود. به عبارت دیگر، حجم صادرات این محصول به کشورهای کرهجنوبی و ژاپن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۳، به ترتیب ۲.۴ و ۳ برابر شد. بنابراین مجموع صادرات این دو محصول در سال ۲۰۲۳ برابر با ۵۷۵ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۴۰.۲ درصد کاهش یافت. واردات این دو محصول به کشور چین نیز در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۰.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲، به چهار هزار تن رسید.
تولید اکسید کبالت و لیتیوم برای صنعت باتری لیتیومیون
نمودار ۲، بیانگر نهایت میزان تولید اکسید لیتیوم و اکسید کبالت مورد نیاز برای صنعت باتریهای لیتیومیون است. سهم صادرات اکسید لیتیوم چین از تولید این ماده در سال ۲۰۲۳، برابر با ۷۰.۷ درصد برآورد شد که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۹.۸ واحد درصد کاهش یافت. سهم صادرات اکسید کبالت نیز از تولید این ماده، بالغ بر ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۳ بود. سهم این محصول نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۰.۸ واحد درصد کمتر شد. سهم واردات اکسید لیتیوم و اکسید کبالت از تولید، به ترتیب معادل با ۰.۵ درصد و ۰.۱ درصد محاسبه شد. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که سهم واردات اکسیدهای مورد نیاز برای ساخت باتری در چین ناچیز است. همان طور که اشاره شد، با افزایش ساخت و تولید باتری لیتیوم یون، تقاضای مواد اولیه تولید باتریها افزایش مییابد. از این رو، در نمودار ۲ به وضوح میتوان دید که روند تولید اکسید کبالت و لیتیوم طی ۹ سال گذشته همگام با روند تولید باتریها در نمودار یک، صعودی بوده است. گفتنی است که نرخ رشد مرکب اکسید لیتیوم در چین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، برابر با ۱۵.۷ درصد و اکسید کبالت نیز ۱۶.۶ درصد برآورد شد.
در سال ۲۰۲۳، حجم تولید اکسید لیتیوم ۸۰۷ هزار تن و اکسید کبالت ۲۴۵ هزار تن بود و بیشینه تولید برآورد شده در سال ۲۰۲۲ ثبت شد. تولید اکسید لیتیوم در این سال به یک میلیون و ۱۹۰ هزار تن و حجم اکسید کبالت به ۲۴۰ هزار تن رسید. گفتنی است که در سال ۲۰۲۲، افزایش ناگهانی تولید اکسید لیتیوم به سبب افزایش حجم صادراتی این محصول بوده است. بررسیهای آتورپات این احتمال را میدهد که عدم رشد مصرف این اکسید در صنایع مصرفکننده، منجر به افزایش سهم صادراتی آن به ۸۰.۵ درصد بوده است.
به طور میانگین ۹۹.۱ درصد از اکسید لیتیوم و ۹۹.۲ درصد از اکسید کبالت مورد نیاز صنعت باتریسازی چین، از بازار داخلی این کشور تامین شده است. در دوره مورد بررسی، سهم بازار داخلی چین در تامین اکسید کبالت مورد نیاز آن افزایشی و برای اکسید لیتیوم کاهشی بوده است. سیاستهای اتخاذ شده و احتمال جهش در روند تولید باتری کشور چین، سهم بازار داخلی این کشور برای عرضه اکسید کبالت و لیتیوم مورد نیاز صنایع در سالهای آتی میتواند دستخوش تغییراتی شود. با رشد مصرف اکسید لیتیوم مورد نیاز در صنایع مربوطه همانند باتریسازی، سهم بازار داخلی چین در تامین این ماده اولیه در سالهای آینده میتواند کم و کمتر شود. برخلاف روند صعودی سهم بازار داخلی چین از نیاز اکسید کبالت طی دوره گذشته، احتمال میرود که در سالهای پیش رو این سهم کاهش یابد.
انتهای پیام//