رشد صادرات باتریهای ذخیرهساز انرژی (ESS) چین از رشد عرضه باتریهای خودروهای الکتریکی (EVs) در سه ماهه اول سال جاری میلادی فراتر رفت.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، بر اساس جدیدترین دادههای موسسه تحقیقاتی «GGII»، مجموع صادرات باتریهای لیتیومی چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۷۸۶ گیگاوات ساعت رسیده که نسبت به ۶۰۵ گیگاوات ساعت در همین دوره در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.
ظرفیت باتریهای ذخیرهساز انرژی صادر شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۱۶ گیگاوات ساعت رسید که در مقایسه با ۱۲۷ گیگاوات ساعت در همین دوره در سال ۲۰۲۳، افزایش ۷۰ درصدی را نشان میدهد. در مقابل، صادرات باتریهای خودروهای الکتریکی در ۹ ماهه سال ۲۰۲۴ به ۵۳۳ گیگاوات ساعت رسید که نسبت به ۴۴۵ گیگاوات ساعت در همین دوره در سال ۲۰۲۳، رشد ۲۰ درصدی داشته است.
به گزارش «Fastmarkets»، تولیدکنندگان باتری در چین، ظرفیت تولید باتریهای ذخیرهساز انرژی را به دلیل کاهش هزینههای تولید باتریهای لیتیومی و برای جبران کاهش نرخ رشد خودروهای الکتریکی افزایش دادهاند.
یکی از تولیدکنندگان کاتد چین گفت: امسال شاهد افزایش تولید باتریهای ذخیرهساز انرژی در چین هستیم و انتظار داریم این نرخ رشد در آینده نیز با سرعت به حرکت خود ادامه دهد. با تلاش چین برای ایجاد سامانههای قدرت پیشرفتهتر، باتریهای ذخیرهساز انرژی به دلیل زمان تولید کوتاهتر و کاربردیتر بودن نسبت به انرژیهای بادی، خورشیدی و آبی، توجه بیشتری را به خود جلب کردهاند.
بر اساس دادههای اتحادیه ذخیرهسازی انرژی چین (CNESA)، چین دارای ۸۶ گیگاوات ظرفیت ذخیرهسازی انرژی در پایان سال ۲۰۲۳ بود که انرژی حاصل از نیروگاههای آبی پمپی بیش از ۵۹ درصد و ذخیرهسازی باتری نزدیک به ۴۰ درصد آن را تشکیل میداد.
باتریهای ذخیرهساز انرژی با ظرفیت بیشتر
تولیدکنندگان بزرگ باتری در چین از جمله «EVE»، امسال شاهد افزایش چشمگیری در تولید باتریهای ذخیرهساز انرژی بودهاند. طبق آخرین گزارش فصلی «EVE»، این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، ۱۴٫۸۰ گیگاوات ساعت باتریهای ذخیرهساز انرژی را تولید کرده است که نسبت به ۷.۵۸ گیگاوات ساعت در همین بازه زمانی در سال گذشته، افزایش ۹۵ درصدی را نشان میدهد.
در عین حال، تولید باتریهای خودروهای الکتریکی این شرکت در سه ماهه سوم به ۷.۲۰ گیگاوات ساعت رسید که تنها یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این موضوع باعث شد تا مجموع تولید باتریهای لیتیومی شرکت «EVE» در این سه ماهه با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۲۲.۰۰ گیگاوات ساعت در مقایسه با ۱۱.۰۰ گیگاوات ساعت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ برسد.
در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، مجموع تولید باتریهای این شرکت به ۵۶.۴۴ گیگاوات ساعت رسید که نسبت به سال گذشته، ۵۵ درصد افزایش داشته است. از این مقدار، این شرکت ۳۵.۷۳ گیگاوات ساعت باتریهای ذخیرهسازی انرژی را صادر کرده است که نسبت به ۱۷.۰۰ گیگاوات ساعت صادر شده در همین بازه زمانی در سال گذشته، تقریبا ۱۱۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
رشد سریع
بزرگترین تولیدکننده باتری در چین یعنی شرکت «CATL»، اعلام کرد که افزایش عرضه باتریهای ذخیرهساز انرژی در بازارهای داخلی و خارجی، سریعتر از باتریهای خودروهای الکتریکی بوده است. طبق گزارش سالانه «CATL»، این شرکت از سال ۲۰۲۱ در زمینه تولید باتریهای ذخیرهساز انرژی در سطح جهانی در رتبه اول قرار دارد و بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۳، صادرات باتریهای ذخیرهساز انرژی این شرکت با افزایش ۴۶.۸ درصدی، به ۶۹.۰۰ گیگاوات ساعت رسید که از رشد ۳۲.۶ درصدی صادرات باتریهای خودروهای الکتریکی که ۳۲۱ گیگاوات ساعت بود، پیشی گرفت.
در سه ماهه سوم امسال، حجم کل صادرات این شرکت به ۱۲۵ گیگاوات ساعت رسید که نسبت به ۱۱۰ گیگاوات ساعت در سه ماهه دوم، ۱۵ درصد افزایش را نشان میدهد. همچنین، بخش باتریهای ذخیرهساز انرژی در حال حاضر حدود ۲۴ درصد از کل ظرفیت تولید باتری در این شرکت را تشکیل میدهد.
از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، درآمد شرکت «CATL» از باتریهای ذخیرهساز انرژی از ۱۸۹ میلیون یوان (معادل ۲۷ میلیون دلار)، به نزدیک ۶۰ میلیارد یوان (معادل ۸.۶۰ میلیارد دلار) افزایش یافته است و اکنون تقریبا ۱۵ درصد از کل درآمدهای این شرکت را تشکیل میدهد.
علاوهبراین، شرکت «CATL» اعلام کرد که حاشیه سود ناخالص این شرکت از فروش باتریهای ذخیرهساز انرژی در سال ۲۰۲۳، برابر با ۲۳.۷۹ درصد بوده که ۱.۵ درصد بیشتر از حاشیه سود ناشی از فروش باتریهای خودروهای الکتریکی است.
طبق گزارشها، این شرکت اعلام کرده است که پکها و سلولهای باتری مورد نیاز کارخانه ذخیرهسازی انرژی مگاپک «Megapack» شرکت تسلا در شانگهای را تامین خواهد کرد. هدف این کارخانه، تولید ۱۰ هزار واحد مگاپک در سال با ظرفیت ذخیرهسازی مجموعا ۴۰ گیگاواتساعت است.
بازارهای نوظهور
لیو جینچنگ، مدیرعامل شرکت «EVE» در کنفرانس باتری امسال اظهار داشت: به جز مناطق اصلی مانند چین، اروپا و آمریکای شمالی، بازار ذخیرهسازی انرژی در اقتصادهای نوظهور از جمله خاورمیانه و آفریقا نیز بسیار پویا است.
بر اساس دادههای موسسه «SNE Research»، صادرات جهانی باتریهای ذخیرهساز انرژی در سال ۲۰۲۳ به ۱۸۵ گیگاوات ساعت رسید که نسبت به ۱۲۱ گیگاواتساعت در سال ۲۰۲۲، ۵۳ درصد افزایش را نشان میدهد. باتریسازان بزرگ چین همچنین به طور مداوم در حال افزایش سهم خود در بازارهای خارجی هستند که بخشی از این امر به دلیل تقاضای فزاینده و رقابت شدید در داخل چین است.
انتهای پیام//