سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۴۶ /دوشنبه/۸ بهمن ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۵ /جمعه/۱۸ خرداد ۱۴۰۳

صعود شاخص بالتیک پانامکس

رشد نرخ کشتیرانی به کمک تجارت سنگ‌آهن

شاخص کشتیرانی بالتیک پانامکس طی دو ماه اخیر روند رو به رشدی را طی کرده و محرک اصلی این رشد، تقاضای انبوه برای سنگ آهن بوده است. در حالی که هم‌اکنون قیمت سنگ آهن از 100 دلار بر هر تن عبور کرده است، با توجه به حجم بالای تقاضا در چین، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت نرخ کشتیرانی همچنان رشد داشته باشد.

شاخص کشتیرانی بالتیک پانامکس طی دو ماه اخیر روند رو به رشدی را طی کرده و محرک اصلی این رشد، تقاضای انبوه برای سنگ آهن بوده است. در حالی که هم‌اکنون قیمت سنگ آهن از ۱۰۰ دلار بر هر تن عبور کرده است، با توجه به حجم بالای تقاضا در چین، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت نرخ کشتیرانی همچنان رشد داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، شاخص کشتیرانی بالتیک هندی‌سایز (Handysize) طی دو ماه اخیر نزدیک به ۱۳ درصد کاهش داشته است؛ این در حالی است که تغییرات شاخص پانامکس (Panamax) طی همین مدت حدود ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شاخص‌های کالای خشک بالتیک شاخص‌های اقتصادی حمل‌و‌نقــــــــل دریایی هستنـــــد که می‌توانند نشان‌دهنده تقابل میزان تقاضا برای ظرفیت کشتی‌های بازار کالای خشک یا کامودیتی نظیر (سنگ آهن، گندم، زغال‌سنگ و غیره) و میزان عرضه در همین بازار می‌باشند. شاخص هندی‌ سایز، مخصوص کشتی‌های با ظرفیت حمل وزن بین ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تن است و شاخص پانامکس برای کشتی‌ها با ظرفیت اسمی حمل بار تا ۷۵ هزار تن محاسبه می‌شود. نمودار شماره ۱ تغییرات شاخص‌های باتیک برای دو نوع کشتی‌های Hanysize و Panamax طی دو ماه اخیر را نشان می‌دهد.

با توجه به روند این تغییرات در هزینه‌های حمل‌و‌نقل در ماه‌های اخیر می‌توان گفت رشد تقاضا برای جابه‌جایی انبوه کالاها توسط کشتی‌های بزرگتر (Panamx در مقایسه با Hanysize) ادامه دارد. در واقع بازار تجارت بین‌المللی کامودیتی‌ها با تقاضای جدی در مورد کالاهای پرمصرف صنایع نظیر سنگ آهن مواجه شده است.

در حال حاضر محرک عمده رشد شاخص بالتیک پانامکس در بازار، تقاضای بالای مجتمع‌های فولادی در چین است که علاوه بر رشد بالای قیمت سنگ آهن و رسیدن به بالای ۱۰۰ دلار در هر تن، منجر به بهبود تجارت بین‌المللی و حمل و نقل این ماده معدنی از مسیر دریا شده است. بسته‌های تشویقی دولت چین برای ساخت‌و‌ساز، همچنان یک عامل محرک اصلی برای تقاضای بالا در بخش فولاد محسوب می‌شــــود و از ایــــــــن رو، مجتمع‌های فولادی در این کشور تقاضای بالای سنگ آهن دارند.

اخیرا اخباری منتشر شده که ذخایر این ماده معدنی در بنادر چین به شدت کاهش یافته است که این امر تقاضا برای حمل و نقل دریایی این ماده و متعاقبا هزینه حمل‌و‌نقل را افزایش خواهد داد. در نتیجه احتمالا در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود شاخص پانامکس بالتیک باز هم افزایش یابد. البته ناگفته نماند که اعمال محدودیت عبور کشتی‌ها از کانال پاناما که از اواسط ژوئن آغاز می‌شود نیز در رشد شاخص بالتیک پانامکس تأثیرگذار بوده است. افت بارش‌ها و پایین آمدن سطح آب سبب شده تا برای عبور کشتی‌ها از این مسیر محدودیت‌های تناژ حمل بار اعمال کنند.

از طرفی شاخص هندی‌سایز، طی دو ماه اخیر روند نزولی طی کرده است. کاهش سفارش‌های مقطعی و در مقیاس کوچک در بازار کامودیتی‌ها عامل اصلی این روند در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر عمده تقاضا در بازار آسیا و از سوی چین است که با سفارشات انبوه زغال‌سنگ و سنگ آهن برای بالا بردن سطح تولید خود تلاش می‌کنند.

یکی از عوامل تاثیرگذار در حال حاضر در زمینه تجارت بین‌المللی کالاهای خشک و کامودیتی‌ها، تنش‌های تجاری چین و آمریکا است. علی‌رغم شدت گرفتن تنش‌ها در یک ماه اخیر در خصوص روابط تجاری پکن و واشنگتن که می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر تجارت دنیا بگذارد، این عامل هنوز تاثیر جدی خود را در تجارت بین‌المللی کامودیتی‌ها نشان نداده است. تصور می‌شود همچنان احتمال رسیدن به یک توافق وجود داشته باشد، از این رو، اگرچه رشد شاخص بالتیک پانامکس طی یک ماه اخیر متوقف شد، اما هنوز به مانند ابتدای سال ۲۰۱۹، روند نزولی طی نکرده است.

به همت کارکنان شرکت لکوموتیو ریل اروند حاصل شد؛

۱۴:۱۳ /دوشنبه/۱ بهمن ۱۴۰۳

با راهبری ایمیدرو حاصل شد؛

۱۲:۰۰ /یکشنبه/۱۶ دی ۱۴۰۳

مدیر زیرساخت ایمیدرو عنوان کرد:

۱۳:۵۵ /یکشنبه/۹ دی ۱۴۰۳

مدیرعامل هیمکو عنوان کرد:

۹:۲۶ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳

مدیر زیرساخت ایمیدرو عنوان کرد:

۸:۳۵ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۱:۲۸ /یکشنبه/۱۸ آذر ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۱۳ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۵:۲۰ /شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۲

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۸:۵۵ /شنبه/۲۶ آذر ۱۴۰۱

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۹:۵۳ /چهارشنبه/۲ آذر ۱۴۰۱

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۷:۰۳ /چهارشنبه/۱۸ آبان ۱۴۰۱

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۱۲:۰۶ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳

طی سال‌های 23-2011 صورت پذیرفت؛

۵:۳۲ /سه شنبه/۲ بهمن ۱۴۰۳

رشد 100 درصدی شاخص بالتیک در 3 ماهه دوم 2019؛

۵:۳۱ /شنبه/۲۲ تیر ۱۳۹۸

بهبود نرخ کشتیرانی در 2 ماه اخیر

۱۴:۵۰ /شنبه/۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

وضع قوانین زیست‌محیطی جدید در دریاها؛ محرک هزینه‌های حمل

۹:۰۸ /شنبه/۲۲ دی ۱۳۹۷
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/11/7

247286

فلزات آنلاین

1403/11/7

673106

فلزات آنلاین

1403/11/7

1093960

فلزات آنلاین

1403/11/7

3548585

فلزات آنلاین

1403/11/7

25482

فلزات آنلاین

1403/11/7

14081

فلزات آنلاین

1403/11/7

41419

فلزات آنلاین

1403/11/7

48908

فلزات آنلاین

1403/11/7

44202

فلزات آنلاین

1403/11/7

42859

فلزات آنلاین

1403/11/7

32564

فلزات آنلاین

1403/11/7

30883

فلزات آنلاین

1403/11/7

29892

فلزات آنلاین

1403/11/7

39506

فلزات آنلاین

1403/11/7

38125

فلزات آنلاین

1403/11/7

61457

فلزات آنلاین

1403/11/7

29112

فلزات آنلاین

1403/11/7

43647

فلزات آنلاین

1403/11/7

48760

فلزات آنلاین

1403/11/7

5558600