شاخص کشتیرانی بالتیک پانامکس طی دو ماه اخیر روند رو به رشدی را طی کرده و محرک اصلی این رشد، تقاضای انبوه برای سنگ آهن بوده است. در حالی که هماکنون قیمت سنگ آهن از ۱۰۰ دلار بر هر تن عبور کرده است، با توجه به حجم بالای تقاضا در چین، انتظار میرود در کوتاهمدت نرخ کشتیرانی همچنان رشد داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، شاخص کشتیرانی بالتیک هندیسایز (Handysize) طی دو ماه اخیر نزدیک به ۱۳ درصد کاهش داشته است؛ این در حالی است که تغییرات شاخص پانامکس (Panamax) طی همین مدت حدود ۱۷ درصد افزایش را نشان میدهد.
شاخصهای کالای خشک بالتیک شاخصهای اقتصادی حملونقــــــــل دریایی هستنـــــد که میتوانند نشاندهنده تقابل میزان تقاضا برای ظرفیت کشتیهای بازار کالای خشک یا کامودیتی نظیر (سنگ آهن، گندم، زغالسنگ و غیره) و میزان عرضه در همین بازار میباشند. شاخص هندی سایز، مخصوص کشتیهای با ظرفیت حمل وزن بین ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تن است و شاخص پانامکس برای کشتیها با ظرفیت اسمی حمل بار تا ۷۵ هزار تن محاسبه میشود. نمودار شماره ۱ تغییرات شاخصهای باتیک برای دو نوع کشتیهای Hanysize و Panamax طی دو ماه اخیر را نشان میدهد.
با توجه به روند این تغییرات در هزینههای حملونقل در ماههای اخیر میتوان گفت رشد تقاضا برای جابهجایی انبوه کالاها توسط کشتیهای بزرگتر (Panamx در مقایسه با Hanysize) ادامه دارد. در واقع بازار تجارت بینالمللی کامودیتیها با تقاضای جدی در مورد کالاهای پرمصرف صنایع نظیر سنگ آهن مواجه شده است.
در حال حاضر محرک عمده رشد شاخص بالتیک پانامکس در بازار، تقاضای بالای مجتمعهای فولادی در چین است که علاوه بر رشد بالای قیمت سنگ آهن و رسیدن به بالای ۱۰۰ دلار در هر تن، منجر به بهبود تجارت بینالمللی و حمل و نقل این ماده معدنی از مسیر دریا شده است. بستههای تشویقی دولت چین برای ساختوساز، همچنان یک عامل محرک اصلی برای تقاضای بالا در بخش فولاد محسوب میشــــود و از ایــــــــن رو، مجتمعهای فولادی در این کشور تقاضای بالای سنگ آهن دارند.
اخیرا اخباری منتشر شده که ذخایر این ماده معدنی در بنادر چین به شدت کاهش یافته است که این امر تقاضا برای حمل و نقل دریایی این ماده و متعاقبا هزینه حملونقل را افزایش خواهد داد. در نتیجه احتمالا در کوتاهمدت انتظار میرود شاخص پانامکس بالتیک باز هم افزایش یابد. البته ناگفته نماند که اعمال محدودیت عبور کشتیها از کانال پاناما که از اواسط ژوئن آغاز میشود نیز در رشد شاخص بالتیک پانامکس تأثیرگذار بوده است. افت بارشها و پایین آمدن سطح آب سبب شده تا برای عبور کشتیها از این مسیر محدودیتهای تناژ حمل بار اعمال کنند.
از طرفی شاخص هندیسایز، طی دو ماه اخیر روند نزولی طی کرده است. کاهش سفارشهای مقطعی و در مقیاس کوچک در بازار کامودیتیها عامل اصلی این روند در نظر گرفته میشود. در حال حاضر عمده تقاضا در بازار آسیا و از سوی چین است که با سفارشات انبوه زغالسنگ و سنگ آهن برای بالا بردن سطح تولید خود تلاش میکنند.
یکی از عوامل تاثیرگذار در حال حاضر در زمینه تجارت بینالمللی کالاهای خشک و کامودیتیها، تنشهای تجاری چین و آمریکا است. علیرغم شدت گرفتن تنشها در یک ماه اخیر در خصوص روابط تجاری پکن و واشنگتن که میتواند تاثیر گستردهای بر تجارت دنیا بگذارد، این عامل هنوز تاثیر جدی خود را در تجارت بینالمللی کامودیتیها نشان نداده است. تصور میشود همچنان احتمال رسیدن به یک توافق وجود داشته باشد، از این رو، اگرچه رشد شاخص بالتیک پانامکس طی یک ماه اخیر متوقف شد، اما هنوز به مانند ابتدای سال ۲۰۱۹، روند نزولی طی نکرده است.