مجموع فروش شرکت فولاد مبارکه در ۱۰ ماهه ۱۴۰۳، به ۲۲۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان رسید که این میزان با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۹۸ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان) همراه بود و نشان از عملکرد موفق بزرگترین فولادساز کشور در شرایط بحرانی ناترازی انرژی طی ماههای اخیر دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، در حالی به روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ نزدیک میشویم که فولادسازان کشور، به مراتب روزهای سختتر و دشوارتری را از لحاظ رویارویی با چالشهای موجود در این صنعت، علیالخصوص ناترازی انرژی نسبت به سالهای گذشته گذراندند و شرایط بغرنجی بر وضعیت تولید و فروش کارخانههای فولادی حاکم شد. در حالی که قطعی برق در تابستان سال جاری، هم زودتر از زمان انتظار آغاز شد و هم در کارخانههای فولادی تشدید پیدا کرد، انتظار میرفت با اتمام روزهای گرم سال این معضل رفع شود اما چالش مذکور در نیمه دوم سال نیز ادامه پیدا کرد و تولیدکنندگان فولاد در حالی که نگران محدودیت تامین گاز در روزهای سرد پاییز و زمستان بودند، به ناچار تولید خود را همزمان با محدودیت تامین برق و گاز کاهش دادند. طبق آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، میزان تولید فولاد ایران در ۱۰ ماهه ۱۴۰۳ به دنبال تشدید محدودیتهای تامین انرژی با افت ۵٫۵ درصدی همراه شد و از ۲۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تن در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲، به ۲۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تن در ۱۰ ماهه سال جاری کاهش یافت.
رشد همهجانبه فروش فولاد مبارکه در ۱۰ ماهه ۱۴۰۳
با این وجود، شرکت فولاد مبارکه اصفهان که به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در کشور شناخته میشود، علیرغم تشدید چالشهای موجود در صنعت فولاد به ویژه قطعی برق و محدودیت تامین گاز، توانست عملکرد موفقی را از خود در ۱۰ ماهه ۱۴۰۳ به ثبت برساند؛ به نحوی این شرکت از ابتدای فروردین ماه تا پایان دی ماه سال جاری، موفق به تولید چهار میلیون و ۲۶۶ هزار تن محصولات گرم، یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن محصولات سرد، یک میلیون و ۶۴۸ هزار تن تختال و ۲۳۹ هزار تن محصولات پوششدار شد که در این بین تولید محصولات گرم بزرگترین تولیدکننده ورقهای گرم فولادی در غرب خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا)، با رشد ۴٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (چهار میلیون و ۸۱ هزار تن) همراه بود. شرکت فولاد مبارکه در ۱۰ ماهه امسال توانست ۲۰۵ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود در بازار داخلی و ۲۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان درآمد از فروش تولیدات خود در بازارهای صادراتی کسب کند. در این مدت، فروش داخلی «فولاد» با افزایش ۱۳٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۸۰ هزار و ۹۹۸ میلیارد تومان) و فروش صادراتی این شرکت نیز با رشد حدود ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۷ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان) مواجه شد. مجموع فروش شرکت فولاد مبارکه در ۱۰ ماهه ۱۴۰۳، به ۲۲۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان رسید که این میزان با افزایش ۱۳٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ (۱۹۸ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان) همراه بود و نشان از عملکرد موفق «فولاد» در شرایط بحرانی انرژی و دشواریهای تولید فولاد دارد.
شرکت فولاد مبارکه علاوه بر توسعه کمی و کیفی تولید که همواره در دستور کار خود قرار داده، به دنبال متنوعسازی و تولید محصولات جدید فولادی با هدف تامین نیاز صنایع مختلف داخلی و جلوگیری از واردات و ارزبری در کشور نیز بوده است. این شرکت با هدف توسعه سبد محصولات و تجاریسازی ایدههای خود، فرایند «Stage-Gate» را با تمرکز بر نیاز صنعت خودروسازی آغاز کرد و در نیمه نخست سال جاری، موفق به تولید چهار گرید جدید فولادی شد. ورقهای فولادی زنگنزن مارتنزیتی ۴۲۰، «HE490D»، «S500MC» و «SPFH590» در ضخامتهای دو تا ۶ میلیمتر از جمله این محصولات به شمار میآیند. طراحی و تولید ورق گرم فولاد دوفازی «DP780» در مجتمع فولاد سبا که از جمله شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه محسوب میشود را نیز میتوان از دیگر دستاوردهای اخیر «فولاد» در راستای توسعه سبد محصول و تولید محصولات جدید دانست. لازم به ذکر است که این فولاد در دسته فولادهای استحکام بالای پیشرفته و در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار میگیرد و در ساخت قطعات خودرو و سازه اتومبیلها کاربرد دارد. از دیگر گریدهای جدید فولادی تولید شده در شرکت فولاد مبارکه میتوان به «X52MS» مورد استفاده در صنعت پتروشیمی، «۳۴۰YC» در صنعت خودروسازی، ورق «APIX56» در ساخت لولههای آب و «۵۰K» در سازههای صنعتی اشاره کرد.
حرکت در مسیر صنعت ۴ و تحول دیجیتال توسط فولاد مبارکه
شرکت فولاد مبارکه در مقام جریانساز انقلاب صنعتی چهارم در کشور، همواره نگاه ویژهای به مقوله تحول دیجیتال داشته و اقدامات مهمی را در راستای همگام شدن با تحولات نسل چهارم صنعت انجام داده است که از جمله آنها میتوان به سرمایهگذاری در راهاندازی آزمایشگاه صنعت ۴.۰ دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد. علاوهبراین، شرکت فولاد مبارکه در ۱۰ شرکت دانشبنیان در حوزه صنعت ۴.۰ با محورهای هوشمندسازی، رباتیک و زیرساختهای تحول دیجیتال در این صنعت سرمایهگذاری کرده و از این طریق به دنبال آن است بستری را فراهم کند تا هم فولاد مبارکه و هم شرکتهای فعال در صنعت از آن بهرهمند شوند. بزرگترین فولادساز کشور در جدیدترین اقدام خود در این حوزه، روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه سال جاری، مرکز توسعه کسبوکار صنعت ۴ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را با همکاری صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فولاد مبارکه و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راهاندازی کرد و این مرکز را با هدف ایجاد بستری امن برای تعامل دانشگاه و بخش خصوصی ﺑﺎ کسبوﮐﺎرها و استارتآپهایی که در حوزه صنعت ۴ و تحول دیجیتال فعالیت میکنند، در حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهرهبرداری رساند.
لازم به ذکر است که طراحی این مرکز بر اساس استانداردهای روز و با در نظر گرفتن نیازهای اکوسیستم نوآوری کشور انجام شده و فضایی پویا و کارآمد را برای استارتآپها، شرکتهای دانشبنیان و مراکز تحقیقاتی فراهم آورده است. به علاوه، مرکز توسعه کسبوکار صنعت ۴ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع در دو طبقه طراحی شده و طی ۱۶ ماه به بهرهبرداری رسیده است. در این مجموعه، تاکید ویژهای بر مفاهیمی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT)، رباتیک و تولید هوشمند شده است تا از طریق ایجاد شبکههای نوآوری، امکان ارتباط موثر میان دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و صنعتگران کشور فراهم شود. انتظار میرود با آغاز فعالیت این مرکز، نه تنها ظرفیتهای نوآوری و فناوری در سطح کشور ارتقا پیدا کند بلکه مسیر ورود شرکتهای بزرگ صنعتی به حوزههای نوظهور همچون هوش مصنوعی و تولید دیجیتال نیز هموارتر شود. این اقدام، سرآغاز حرکتی رو به جلو برای تحقق آیندهای هوشمند و فناورانه در کشور خواهد بود که شرکت فولاد مبارکه به عنوان قطب تولید فولاد در کشور در آن پیشقدم شده است.
انتهای پیام//