با آنکه صنایع خودرویی بهعنوان یکی از مصرفکنندگان اصلی فولاد دچار رکود و افت فروش شدند، اما صنعتگران فولادی به این مشکل دچار نشدند و با بازاریابیهای بهموقع و شناسایی بازارهای جدید توانستند رکوردهای فروش و سود خوبی برجای بگذارند.
بهطور مثال شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با وجود کاهش پی در پی تولید خودرو در کشور توانست جایگزینهای مناسبی را برای فروش ورقهای خود بیابد و رشد فروش ۶۲ درصدی و رشد سود ۴۱۰ درصد را در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ ثبت کند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، رکود شدید حاکم بر صنعت خودروسازی کشور منجر به کاهش تولید این بخش از صنعت کشور شد. در نتیجه میزان خرید، سفارش و مصارف ورقهای خودرویی توسط خودروسازان بهشدت کاهش پیدا کرد.
بهطوری که در سال ۹۷ سفارش ورقهای خودرویی به تولیدکنندگان ورق داخلی نصف شد و این روند کاهشی در سال جاری هم ادامه دارد. با این وجود شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری توانست با بازاریابیهای بهموقع و سفارشگذاری جدید بهجای خودروسازان، نهتنها اثر نبود خودروسازان را جبران کند، بلکه میزان فروش این شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن رشد ۶۲ درصدی را نشان میدهد.
هر چند که عمده تولیدات شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را انواع ورقهای خودرویی تشکیل میدهد، اما این شرکت میتواند محصولات متنوعی را روانه بازار و در صورت لزوم میزان تنوع تولید خود را متناسب با شرایط تنظیم کند.
جدول زیر نشان میدهد شرکت ورق خودرو توانست در سال ۹۷ حدود یک هزار و ۸۲ میلیارد تومان درآمد کسب کند که در مقایسه با سال قبل از آن یعنی ۹۶، که حدود ۶۶۶ میلیون تومان بود، رشد ۶۰ درصدی را نشان میدهد.
در عین حال بهای تمام شده کالا در این شرکت ۹۶۹ میلیارد تومان بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن یعنی ۶۲۷ میلیارد تومان، رشد ۵۵ درصدی دارد. به این ترتیب سود ناخالص این شرکت در سال ۹۷ به حدود ۱۱۲ میلیارد تومان رسید که رشد ۱۸۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن نشان میدهد.
با کسر هزینههای اداری، فروش و عمومی و سایر هزینههای عملیاتی از کل مبلغ فروش شرکت ورق خودرو، در نهایت عدد ۸۷ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان حاصل میشود که سود خالص نهایی این شرکت است و این میزان در مقایسه با سال قبل یعنی ۱۷ میلیارد و ۱۹۵میلیون تومان، حاکی از رشد ۴۱۰ درصدی است.
با اینکه میزان تولید شرکتهای خودروسازی و سفارشگذاری آنها برای انواع ورقهای فولادی (ورق سرد و ورق خودرویی) طی دو سال گذشته در سراشیبی سقوط قرار گرفت، اما تولیدکنندگان فولاد نیز برجای خود ننشستند و توانستند با بازاریابیهای بهموقع، کسری حضور خودروسازان را در بازار فولاد جبران کنند. شرکت ورق خودرو نیز با توجه به تنوع در خط تولید خود و حضور در بازارهای صادراتی بهنوعی زیان ناشی از عدم فروش ورق خودرویی را جبران کند.