سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۳:۳۸ /جمعه/۱ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:02 /شنبه/26 خرداد 1403

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

رفع تعهد ارزی، سد بزرگ مقابل صادرات مقاطع فولادی/ جایگاه فولاد ایران در بازارهای صادراتی به خطر افتاده است

با توجه به نام‌گذاری سال 1403 بر مبنای جهش توليد، اين انتظار وجود دارد که تحقق اين مهم در صنايع مختلف کشور به ويژه صنعت استراتژيک و پرکاربرد فولاد بيش از پيش در دستور کار دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگيرد. در اين ميان، نبايد از اهميت صادرات محصولات فولادی به عنوان عاملی مهم در ارزآوری و بهبود شرايط اقتصادی کشور، آن هم در شرايط سخت و دشوار تحريم غافل شد. با اين وجود و هم‌زمان با فرارسيدن روزهای گرم سال، شرايط بازار محصولات فولادی ...

با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ بر مبنای جهش تولید، این انتظار وجود دارد که تحقق این مهم در صنایع مختلف کشور به ویژه صنعت استراتژیک و پرکاربرد فولاد بیش از پیش در دستور کار دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد. در این میان، نباید از اهمیت صادرات محصولات فولادی به عنوان عاملی مهم در ارزآوری و بهبود شرایط اقتصادی کشور، آن هم در شرایط سخت و دشوار تحریم غافل شد. با این وجود و هم‌زمان با فرارسیدن روزهای گرم سال، شرایط بازار محصولات فولادی به ویژه مقاطع طویل چندان مناسب نیست و با آغاز محدودیت‌های برق صنایع، به نظر وضعیت تولید و فروش در واحدهای نورد طی چند ماه آینده دشوارتر نیز خواهد شد. از سوی دیگر، الزام تولیدکنندگان فولاد به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، صادرات فولاد کشور در نخستین ماه از سال جدید را به نصف کاهش داده و زنگ خطر از دست رفتن جایگاه فولاد ایران در بازارهای صادراتی به صدا درآمده است. افت ۳۵ درصدی ارزش صادراتی زنجیره فولاد (معادل تقریبی ۲۲۱ میلیون دلار) و کاهش ۱۴ درصدی صادرات محصولات این زنجیره (معادل تقریبی بیش از دو میلیون تن) در نخستین ماه از سال جاری، به خوبی گواه این بحران جدی در صنعت فولاد کشور است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی بازار مقاطع طویل فولادی در سال گذشته و سه ماهه ابتدایی سال جاری و همچنین چالش‌های موجود در صادرات و تامین پایدار برق واحدهای نورد، گفت‌وگویی با کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از شاخص‌ترین تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن کشور تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص وضعیت بازار مقاطع طویل فولادی به ویژه نبشی و ناودانی در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه ابتدایی امسال توضیحاتی ارائه بفرمایید.

در سالی که گذشت، تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی با فرازونشیب‌ها و بیم و امیدهای فراوانی مواجه شدند؛ به نحوی که چالش‌هایی همچون دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری، مهندسی قیمت و عرضه در بورس کالای ایران و محدودیت در تامین پایدار حامل‌های انرژی، عملکرد فعالان این بخش را به شدت تحت تاثیر قرار داد. علاوه‌براین، نبود تقاضای موثر در بازار نیز بر شرایط تولید در واحدهای نورد اثر گذاشت و مجموع این معضلات سبب شد تولیدکنندگان به برنامه‌ها و اهداف تبیین شده در حوزه تولید و فروش دست پیدا نکنند. در ادامه روند حاکم بر بازار، متاسفانه شرایط کنونی به نسبت بحرانی‌تر از سال گذشته شده است و با توجه به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر الزام صادرکنندگان مقاطع طویل فولادی به عرضه ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما، صادرات این محصولات به بن‌بست رسیده است. با توجه به شکاف قابل‌توجهی که بین نرخ ارز آزاد و نیمایی وجود دارد، عملا صادرات در چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست و طبق آمار ارائه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات فولاد کشور در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تقریبا به نصف کاهش یافته است. افت ۳۵ درصدی ارزش صادراتی زنجیره فولاد کشور (معادل تقریبی ۲۲۱ میلیون دلار) و کاهش ۱۴ درصدی صادرات محصولات زنجیره فولاد (معادل تقریبی بیش از دو میلیون تن) در فرودین ماه امسال، حاکی از آن است که متاسفانه روز به روز به بحران‌ها و چالش‌های موجود در صنعت فولاد کشور که تامین پایدار مواد اولیه نیز یکی از آن‌هاست، افزوده می‌شود.

با توجه به آغاز محدودیت در تامین برق صنایع، تاثیر این معضل در کارخانه‌های فولادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هم‌زمان با فرا رسیدن روزهای گرم سال، شاهد اثرات مخرب یکی از جدی‌ترین معضلات موجود در صنعت فولاد کشور که همان قطعی برق است، هستیم و بدون شک این معضل میزان تولید و فروش شرکت‌های فولادی طی سه تا چهار ماه آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در حالی که بیشترین سهم مصرف برق کشور مربوط به بخش خانگی با ۳۲ درصد و در ادامه بخش‌های صنعت، کشاورزی، عمومی، تجاری و حمل‌ونقل است و فولاد تنها سهم ۵ درصدی از مصرف برق را به خود اختصاص داده اما متاسفانه همواره بیشترین محدودیت‌های برق متوجه این صنعت پراهمیت و استراتژیک بوده است. بر اساس آمار اعلام شده، میزان شاخص شدت مصرف انرژی در ایران در سال‌۲۰۲۲ ، حدود ۱.۸برابر متوسط دنیا و حدود ۲.۸برابر کشورهای توسعه‌‌‌‌‌یافته بوده که نشان از هدررفت بالای انرژی و ضرورت هرچه بیشتر بهینه‌سازی مصرف آن در کشور دارد. در حالی که دولت‌های مختلف در کشورهای برتر معدنی و صنعتی جهان، وظیفه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه انرژی برق فعالان صنایع و معادن را بر عهده دارند و تولیدکنندگان تمام فعالیت خود را بر روی تولید و صادرات محصولات جدید و ارزش‌افزا متمرکز می‌کنند اما متاسفانه شرایط در کشور ما این‌گونه نیست و خود تولیدکنندگان باید به دنبال احداث نیروگاه‌های جدید با هدف تامین پایدار برق مورد نیاز باشند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت با توجه به رشد مصرف و افزایش میزان محدودیت‌ها در روزهای گرم سال، نه تنها ناترازی موجود در صنعت برق کشور جبران نمی‌شود بلکه میزان تولید صنایع مختلف به ویژه فولاد نسبت به سال‌های قبل، با افت بیشتری مواجه خواهد شد و فعالان این صنعت را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو خواهد کرد.

از نگاه جناب‌عالی، رفع تعهد ارزی به چه میزان بر صادرات زنجیره فولاد کشور موثر است و راهکارهای پیشنهادی شما جهت توسعه صادرات محصولات فولادی چیست؟

در حال حاضر میزان تولید فولاد کشور به بیش از ۳۲ میلیون تن رسیده است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، میزان مصرف داخلی آن ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود. در چنین شرایطی، بی‌شک مازاد نیاز داخل باید در بازارهای صادراتی عرضه شود و این مسئله نه تنها یک اختیار بلکه اجبار است که باید در دستور کار دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد اما متاسفانه دولت به جای حمایت از فعالان بخش خصوصی و در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی، عملا با صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه مانند الزام عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، سد راه صادرکنندگان محصولات فولادی شده است. باید توجه داشت که این مسئله در نهایت باعث خدشه‌دار شدن اعتبار صادرکنندگان محصولات فولادی نزد مشتریان خارجی و از دست رفتن جایگاه ایران در بازارهای صادراتی خواهد شد و نتیجه‌ای جز کاهش ارزآوری و درهم تنیده شدن کلاف سردرگم اقتصاد کشور به همراه نخواهد داشت. با این وجود، ما معتقدیم چینش تیم اقتصادی دولت جدید باید کارشناسی شده و مسلط به امور مرتبط با روابط بین‌المللی، توسعه تولید و تجارت، سرمایه‌گذاری و فناوری باشد و همچنین هم‌فکری‌های لازم با فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به ویژه تولید صورت پذیرد؛ چراکه هم‌اکنون تصمیمات مرتبط با تولید، پشت درب‌های بسته و بدون حضور بخش خصوصی اتخاذ می‌شود و نظرات فعالان این بخش و کارشناسان خبره و کاربلد نیز مد نظر قرار نمی‌گیرد. بر همین اساس امیدواریم در ادامه دخالت‌های دولت در امور مرتبط با تولید مانند قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالای ایران و…، کاهش و حضور فعالان بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری‌ و اتخاذ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید افزایش پیدا کند؛ ضمن اینکه ایجاد تعادل و توازن در زنجیره فولاد یک ضرورت است که باید بیش از پیش در کانون توجه سازمان‌ها و مسئولان مرتبط قرار بگیرد تا فعالان بخش پایین‌دستی بتوانند هم‌پای صنایع میانی و بالادستی زنجیره فولاد که سمت و سوی خصولتی نیز دارد، در مسیر توسعه و جهش تولید گام بردارند.

شرکت فولاد ناب تبریز چه برنامه‌ها و  اهدافی را در راستای توسعه تولید و متنوع‌سازی سبد محصولات خود طی سال جاری در نظر گرفته است؟

شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی اعم از تیرآهن، نبشی و ناودانی در کشورمحسوب می‌شود که همواره تمام تلاش خود را در راستای تحقق سه مولفه مهم و اساسی «کیفیت بالا»، «قیمت رقابتی» و «تحویل به موقع سفارش مشتریان» به کار گرفته است. از طرفی، ایجاد تنوع در سبد محصولات و تولید انواع سایزهای نبشی و ناودانی که در سبد تولیدات شرکت نیستند نیز در دستور کار قرار دارد و ما به دنبال تحقق رشد ۳۰ درصدی ضریب بهره‌برداری تولید و فروش در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل هستیم.

انتهای پیام//

یک فعال بازار آهن در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

13:12 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت دمیر تجارت سینا عنوان کرد:

12:58 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

عضو هیئت مدیره شرکت آیدین فولاد قائم عنوان کرد:

11:24 /دوشنبه/7 اسفند 1402

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:30 /دوشنبه/4 اردیبهشت 1402

غلامرضا سروی، مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

12:26 /شنبه/4 دی 1400

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز، در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

15:26 /شنبه/11 مرداد 1399

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

10:08 /دوشنبه/8 اردیبهشت 1399

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

18:42 /چهارشنبه/24 مهر 1398

منصور یزدی زاده، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

18:21 /شنبه/30 شهریور 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/31

155893

فلزات آنلاین

1403/03/31

483684

فلزات آنلاین

1403/03/31

568357

فلزات آنلاین

1403/03/31

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/31

23771

فلزات آنلاین

1403/03/31

12153

فلزات آنلاین

1403/03/31

46314

فلزات آنلاین

1403/03/31

51616

فلزات آنلاین

1403/03/31

44720

فلزات آنلاین

1403/03/31

41680

فلزات آنلاین

1403/03/31

26514

فلزات آنلاین

1403/03/31

27777

فلزات آنلاین

1403/03/31

25445

فلزات آنلاین

1403/03/31

37029

فلزات آنلاین

1403/03/31

33613

فلزات آنلاین

1403/03/31

46330

فلزات آنلاین

1403/03/31

24882

فلزات آنلاین

1403/03/31

41892

فلزات آنلاین

1403/03/31

45383

فلزات آنلاین

1403/03/31

3368200