مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در خصوص رمز موفقیت در بازارهای جهانی و تدوام صادرات، گفت: یکی از مولفههای نفوذ در بازارهای صادراتی کیفیت محصول و شرایط فروش آن است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال گذشته در هر دو حوزه تلاش کرد و موفق شد کیفیت محصول خود را به حد استاندارد جهانی برساند. حتی این موضوع باعث شد شرکت فولاد امیرکبیر بهعنوان واحد نمونه استاندارد ملی در سطح کشور نیز شناخته شود.
عزیز قنواتی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، در خصوص چگونگی دستیابی به این دستاورد، اظهار داشت: با توجه به اهتمامی که شرکت فولاد امیرکبیر برای توسعه صادرات خود داشت، در ارزیابیهای گواهینامههای استاندارد شرکت کرد و حتی در ارزیابیهای خارجی نیز موفق به دریافت تندیسها و گواهینامههای استاندارد محصول نیز شده است.
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بازارهای هدف این شرکت را اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای مرکزی عنوان کرد و افزود: یکی از راههای توسعه صادرات در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، حضور مداوم و موثر در نمایشگاههای بینالمللی معتبر بوده است که از جمله آنها میتوان به نمایشگاههای کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر، عمان، عراق و افغانستان اشاره کرد. حضور در این نمایشگاهها باعث شد تا بتوانیم محصول خود را در کشورهای یاد شده معرفی کنیم و بدین ترتیب مشتریان خوبی برای صادرات پیدا کردیم.
وی در خصوص میزان صادرات، گفت: در سال ۹۶ حدود ۷ هزار تن صادرات داشتیم و این میزان در سال ۹۷ با رشد حدود ۳۰۰درصدی به بیش از ۲۰ هزار تن رسید که این میزان حدود ۱۰درصد از محصولات تولیدی فولاد امیرکبیر را شامل میشد. در حال حاضر نیز متقاضیان خوبی برای محصولات ما از کشورهای مختلف وجود دارد.
قنواتی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت قیمت گالوانیزه با دیگر محصولات فولادی، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که قیمت محصول با کیفیتی مانند ورقهای گالوانیزه بهعنوان یک نوع محصول تخت با محصولاتی مانند تیرآهن و میلگرد بهعنوان محصولات طویل تفاوت زیادی دارد. همین مساله باعث شده است که حتی با وجود تناژ کم صادرات فولاد امیرکبیر در مقایسه با شرکتهای بزرگ، ارزش صادرات مبلغ قابل توجهی باشد.
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر در پایان به برنامه این شرکت برای صادرات در سال جاری اشاره کرد و گفت: هدفگذاری این شرکت آن است که میزان صادرات به بیش از ۳۰ درصد از تولیدات برسد. البته تامین نیاز داخلی از اولویتهای اصلی ما است؛ زیرا باید اول نیاز بازار داخلی برطرف شود تا قیمتها رشد نداشته باشند، سپس بازارهای صادراتی را مورد هدف قرار میدهیم.