سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۵ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:58 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

با برخورداری از میدان‌های عظیم گازی،

روسیه دارنده بیشترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است

گاز طبیعی یکی از انواع سوخت‌های فسیلی است که به طور گسترده در نیروگاه‌های تولید برق و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلایندگی کمتر گاز طبیعی در مقایسه با دیگر سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال‌سنگ و سهولت در انتقال و مصرف، آن را به منبع انرژی پراهمیتی برای کشورهای جهان تبدیل کرده‌ است.

گاز طبیعی یکی از انواع سوخت‌های فسیلی است که به طور گسترده در نیروگاه‌های تولید برق و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلایندگی کمتر گاز طبیعی در مقایسه با دیگر سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال‌سنگ و سهولت در انتقال و مصرف، آن را به منبع انرژی پراهمیتی برای کشورهای جهان تبدیل کرده‌ است. کشورهای روسیه، ایران و قطر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهم گاز طبیعی در جهان به شمار می‌روند و بیش از ۵۰ درصد ذخایر گاز طبیعی جهان در این کشورها قرار دارد. روسیه، ایران و قطر در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۳۶۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کردند که ۱۱۳ میلیارد مترمکعب آن به کشورهای دیگر صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، گاز طبیعی مخلوطی بی‌بو و بی‌رنگ از هیدروکرین‌ها است که بخش عمده آن (بیش از ۸۵ درصد) را متان تشکیل داده‌ است. با توجه به ویژگی‌های هر میدان گازی، مقادیر متفاوتی از هیدروکربن‌های سنگین‌تر مانند اتان، پروپان و بوتان نیز در گاز طبیعی وجود دارند. علاوه‌براین موارد، برخی عناصر غیرآلی مانند نیتروژن، هیدروژن سولفید و کربن دی‌اکسید نیز به مقدار کم در گاز طبیعی یافت می‌شوند که لازم است قبل از انتقال گاز به شبکه سراسری، تصفیه و پالایش شوند. این سوخت، کاربرد گسترده‌ای برای تولید انرژی برق در جهان دارد؛ بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حدود یک‌ چهارم برق جهان از طریق نیروگاه‌های گازسوز تولید می‌شود. گاز طبیعی علاه بر نیروگاه‌های برق، در صنایع مختلفی مانند فولاد، سیمان، سرامیک، آجر، شیشه، کاغذ و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سوخت فسیلی به راحتی قابل ذخیره‌سازی و انتقال است؛ گاز طبیعی را می‌توان از طریق لوله‌های انتقال در شبکه‌های سراسری توزیع کرد و یا از طریق میعان و کاهش حجم با کشتی به نقاط دوردست منتقل کرد. گاز طبیعی نسبت به سوخت‌های فسیلی دیگر مانند نفت یا زغال‌سنگ، انتشارات کربنی کمتری دارد و از این رو سوخت پاک‌تری به شمار می‌رود.

پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان

کشورهای روسیه، ایران، قطر، آمریکا و ترکمنستان به‌ ترتیب بیشترین ذخایر گازی جهان را دارند. همان‌طور که نمودار یک نشان داده شده است، حدود یک‌ چهارم از کل ذخایر گازی جهان در روسیه قرار دارد و بیش از نیمی از ذخایر گازی روسیه در منطقه سیبری است؛ این منطقه میدان‌های گازی عظیمی مانند میدان‌ گازی یامبورگ و میدان گازی اورنگوی را در خود جای داده‌ است. حجم ذخایر گازی قطعی این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۷ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد مترمکعب گزارش شد و شرکت «GAZPROM» روسیه، بزرگ‌ترین شرکت گازی جهان است. پس از روسیه، ایران و قطر به‌ ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم جهان را از نظر حجم ذخایر گاز به خود اختصاص داده‌اند؛ حجم ذخایر گازی ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب و حجم ذخایر گازی قطر ۲۳ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد مترمکعب اعلام شد. میدان گازی پارس جنوبی که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان به شمار می‌آید، بین دو کشور ایران و قطر مشترک است؛۳۵ درصد از این میدان گازی در آب‌های سرزمینی ایران و ۶۵ درصد آن در آب‌های قطر قرار دارد. حدود یک‌ سوم ذخایر گازی ایران در میدان گازی پارس جنوبی تجمع یافته‌ و این میدان در کشور قطر به گنبد شمالی معروف است.

تولید گاز طبیعی ایران و قطر در سال ۲۰۲۲

در طول سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، میانگین تولید گاز طبیعی روسیه ۶۴۵ میلیارد مترمکعب در سال بود و تولید گاز طبیعی این کشور در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ کاهش یافت. همان‌طور که در نمودار ۲ نشان داده شده است، در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کووید ۱۹ تولید گاز روسیه حدود ۵.۹ درصد نسبت به سال قبل افت پیدا کرد. با توجه به بررسی‌های آتورپات، در سال ۲۰۲۲ نیز به‌ دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، تولید گاز این کشور با کاهش ۱۲.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد. روند تولید گاز طبیعی ایران طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نسبتا صعودی بود و در سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان رسید. حجم تولید گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۶۲ میلیارد مترمکعب اعلام شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۹٫۱ درصد رشد داشته‌ است؛ این رقم بالاترین میزان تولید گاز طبیعی توسط ایران طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ بوده‌ است. مطابق با نمودار ۲، تولید گاز طبیعی قطر طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نوسانی و میانگین آن رقمی معادل ۱۸۵ میلیارد مترمکعب در سال بود که بیشترین میزان تولید گاز طبیعی این کشور در سال ۲۰۲۲ با رقم ۲۰۹ میلیارد مترمکعب ثبت شد.

مصرف ظاهری گاز طبیعی روسیه، ایران و قطر در سال ۲۰۲۲ به‌ ترتیب ۴۵۵، ۲۴۴ و ۷۵ میلیارد مترمکعب برآورد شد. با توجه به بررسی‌های آتورپات، با وجود اینکه مصرف ظاهری روسیه بیشتر از ایران و قطر است اما از نظر سرانه مصرف ظاهری، قطر جایگاه اول را دارد و این کشور با جمعیت سه میلیون نفری، سرانه مصرفی معادل ۲۵ هزار مترمکعب دارد؛ در حالی که این رقم برای روسیه و ایران به‌ ترتیب سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب و دو هزار و ۷۰۰ مترمکعب است.

کاهش صادرات گاز طبیعی روسیه در سال ۲۰۲۲

روسیه، قطر و ایران از صادرکنندگان بزرگ گاز طبیعی در جهان محسوب می‌شوند. میانگین صادرات گاز طبیعی روسیه طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ حدود ۲۲۰ میلیارد مترمکعب بود که در مقایسه با میانگین صادرات سالانه ایران و قطر بیشتر است. در سال ۲۰۲۲ روسیه حدود ۱۸۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به کشورهای دیگر صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. جنگ روسیه و اوکراین، موجب شد که تحریم‌های بین‌المللی شدیدی علیه روسیه اعمال شود که همین امر موجب کاهش صادرات این کشور در سال ۲۰۲۲ شد. میزان صادرات گاز طبیعی ایران و قطر در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بالاتر از بقیه سال‌ها بود و حجم صادرات این دو کشور در سال ۲۰۲۲ به‌ ترتیب ۱۳۵ میلیارد مترمکعب و ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب اعلام شد. با توجه به بررسی‌های آتورپات، می‌توان جنگ روسیه و اوکراین را یکی از علل افزایش حجم صادرات این دو کشور دانست. با کاهش صادرات روسیه، برخی از کشورهای متقاضی گاز طبیعی، این سوخت فسیلی را از طریق ایران و قطر تامین کردند. با وجود اینکه میزان تولید گاز طبیعی قطر در مقایسه با ایران کمتر است اما میزان صادرات آن تا حد قابل‌توجهی بیشتر از ایران است. جمعیت کشور قطر حدود سه میلیون نفر و جمعیت ایران نزدیک به ۸۹ میلیون نفر است؛ بنابراین، تقاضا و مصرف گاز طبیعی در قطر به مراتب کمتر از ایران است و از این رو این کشور بخش عمده تولید خود را صادر می‌کند.

انتهای پیام//

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو:

15:11 /دوشنبه/7 خرداد 1403

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد؛

14:54 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

16:27 /سه شنبه/28 فروردین 1403

هم‌پای طلا در بازارهای جهانی،

15:15 /شنبه/25 فروردین 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700