سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۸:۰۶ /چهارشنبه/۱۳ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:13 /دوشنبه/11 تیر 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

«کاوه»، الگوی خلق ارزش و سودآوری در صنعت فولاد کشور

از شرکت فولاد کاوه جنوب کیش که عنوان سومین فولادساز برتر کشور را یدک می‌کشد، می‌توان به عنوان یکی از مظاهر تجلی جهش تولید در کشور یاد کرد. این شرکت در سال‌های اخیر و به رغم همه محدودیت‌های انرژی و قطعی‌های برق و گاز، به شکلی پایدار در مسیر رشد تولید حرکت کرده است که این مسئله در کنار تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه ارتقای کارآمدی فرایندها و به‌روزرسانی فناوری‌ها، موجب افزایش بهره‌وری و سودآوری این شرکت شده است.

از شرکت فولاد کاوه جنوب کیش که عنوان سومین فولادساز برتر کشور را یدک می‌کشد، می‌توان به عنوان یکی از مظاهر تجلی جهش تولید در کشور یاد کرد. این شرکت در سال‌های اخیر و به رغم همه محدودیت‌های انرژی و قطعی‌های برق و گاز، به شکلی پایدار در مسیر رشد تولید حرکت کرده است که این مسئله در کنار تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه ارتقای کارآمدی فرایندها و به‌روزرسانی فناوری‌ها، موجب افزایش بهره‌وری و سودآوری این شرکت شده است؛ به نحوی که این کشور در حال حاضر سومین فولادساز برتر کشور به لحاظ سودآوری به شمار می‌آید. در واقع در شرایطی که فولادسازان بزرگ کشور متاثر از محدودیت‌های مصرف برق و گاز با کاهش تولید مواجه شده‌اند، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش توانسته است با برنامه‌ریزی تولید و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از چالش مذکور، به شکلی پیوسته در مسیر رشد تولید حرکت کند. نتیجه این امر، افزایش ۹۳ درصدی سود سهام این شرکت و تبدیل شدن نماد «کاوه» به نمادی جذاب برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، در ادبیات اقتصادی کشور، موضوع جهش تولید و ارزش‌آفرینی مهم‌ترین و پرتکرارترین کلیدواژه و راهبرد برای عبور از چالش‌ها و شرایط حاکم بر فضای اقتصادی ایران به شمار می‌آید که می‌تواند تاثیر تحریم‌ها را به حداقل برساند و جایگاه ایران را در اقتصاد جهان ارتقا دهد. صنعت فولاد به سبب مزیت‌های نسبی مواد اولیه و انرژی و نیز دسترسی به آب‌های بین‌المللی، یکی از فرصت‌های ارزشمند اقتصاد ایران برای ارزش‌آفرینی، اشتغال‌زایی و توسعه متوازن تلقی می‌شود که تحقق رشد تولید در آن، زمینه جلوگیری از خام‌فروشی، تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و توسعه صادرات غیرنفتی فراهم می‌آورد.

در این بین، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به عنوان سومین تولیدکننده و یکی از چهار صادرکننده برجسته فولاد کشور، طی سال‌های اخیر در یک روند پیوسته و پایدار در مسیر رشد تولید حرکت کرده است تا از این رهگذر ضمن تامین بازار داخلی و صادرات محصولات، منافع و دارایی‌های سهام‌داران خود را نیز به بهترین شکل حفظ کند و ارتقا ببخشد. نگاهی به شاخص‌های عملکردی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در حوزه‌های مختلف تولید، فروش، درآمدزایی و سودآوری، همگی از حرکت این شرکت در مسیر رشد مداوم حکایت دارند و اگر این نقش‌آفرین کلیدی صنعت فولاد، با چالش‌های زیرساختی مهمی مانند محدودیت‌های مصرف برق و گاز و از دست رفتن فرصت‌های تولید مواجه نبود، حتی می‌توانست عملکرد بهتری را نسبت به شرایط فعلی نیز داشته باشد.

تحقق جهش تولید در فولاد کاوه جنوب کیش

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، سومین تولیدکننده بزرگ فولاد در ایران، سومین صادرکننده شمش فولاد در سال ۱۴۰۱ و چهارمین صادرکننده این محصول در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌آید. موضوع اصلی که در این بین حائز اهمیت است، سیاست‌گذاری «کاوه» در حوزه فروش و اولویت بخشیدن به تامین نیاز بازار داخلی به جای صادرات است. این شرکت همچنین در پنج سال اخیر، رتبه نخست صادرات را در میان شرکت‌های بنیاد مستضعفان به خود اختصاص داده است.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، به رغم بروز و تشدید چالش‌های قطعی برق و گاز که آمار تولید اغلب فولادسازان کشور را تحت تاثیر قرار داد، در مسیر رشد تولید حرکت کرده است. تولید بیلت این شرکت در حالی در سال ۱۴۰۲ از مرز یک میلیون و ۵۷۹ هزار تن عبور کرد که این عدد ۲٫۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۳۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ بیشتر است. در واقع در حالی «کاوه» نزدیک به ۵ درصد از تولید فولاد خام کشور را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است که این عدد در سال ۱۳۹۸ به ۴٫۲ درصد می‌رسید. همچنین این شرکت ۷٫۷ درصد از تولید بلوم و بیلت کشور را نیز در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است. گفتنی است تولید آهن اسفنجی «کاوه» در سال ۱۴۰۲ به بیش از یک میلیون و ۸۴۲ هزار تن رسید که این میزان ۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۲۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است. البته باید یادآوری کرد که تحقق این رشد تولید در حالی رقم خورده که صنعت فولاد طی سه سال گذشته، به شدت با محدودیت‌های زیرساختی و قطعی‌های برق و گاز روبه‌رو بوده است. مقایسه آمارها نیز نشان می‌دهد این دستاوردها در شرایطی رقم خورده است که برخی از سایر فولادسازان بزرگ کشور، تا ۵ درصد افت تولید را در سال ۱۴۰۲ متحمل شده‌اند.

ثبت رکوردهای متعدد تولید در این شرکت طی هفته‌های اخیر را می‌توان مهر تایید محکمی بر این ادعا دانست. ثبت رکورد تولید ماهانه ۱۹۶ هزار و ۵۷۰ تن شمش و ۱۹۲ هزار و ۱۸۳ تن آهن اسفنجی در فروردین ماه و رسیدن به رکورد تولید روزانه هشت هزار و ۳۴ تن شمش در ۳۰ فروردین و ۶ هزار و ۲۴۵ تن آهن اسفنجی در اول فروردین را می‌توان نقطه آغازی برای حرکت پرسرعت این شرکت در مسیر تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم تلقی کرد که موجب شد تا تولید فولاد و آهن اسفنجی این شرکت طی دو ماهه نخست سال جاری نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۴٫۸ و ۳٫۱ درصد افزایش یابد؛ دستاورد ارزشمندی که ماحصل اهتمام ویژه کاوه به رشد تولید و اقدامات و ابتکارات مختلف با هدف بهبود کارآیی فرایندها و خطوط تولید و استفاده از فناوری‌های نوین و روز دنیا بوده است.

با توجه به این شروع قدرتمند انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳، روند رشد تولید سال‌های اخیر «کاوه» حتی با سرعت بیشتری نیز ادامه یابد؛ به ویژه آنکه این شرکت نظر به هدف‌گذاری تحقق جهش و اهمیت تامین مواد اولیه و انرژی، طرح‌های توسعه مختلفی را در دستور کار قرار داده است. طرح احداث کارخانه مدول سوم آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال، از جمله مهم‌ترین طرح‌های توسعه این شرکت به شمار می‌آید که در تمام حوزه‌های فنی، از بالاترین سطح تکنولوژی بهره‌مند خواهد بود. این شرکت همچنین هم‌راستا با جبران ناترازی صنعت برق و لزوم تامین پایدار این حامل انرژی، طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۳۰۰ مگاواتی را در دست مطالعه دارد. پروژه طراحی و اجرای سیستم شارژ مکانیزه گندله در واحدهای احیا، پروژه بریکت‌سازی بدون مواد افزودنی و پروژه فرآوری سرباره با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تن در روز، از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که هم‌اکنون در دست اجرا قرار دارند.

رشد تولید و درآمدزایی فولاد کاوه جنوب کیش

مسیر تحول و رشد تولید شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به حوزه فروش و درآمدزایی آن نیز تسری پیدا کرده و موجب تقویت جایگاه این شرکت در زمینه تامین بازارهای داخلی و توسعه صادرات شده است؛ به شکلی که کاوه در سال ۱۴۰۲ در میان ۴۰ شرکت فعال در گروه فلزات اساسی، از نظر میزان فروش و درآمد رتبه هفتم را به خود اختصاص داد و  همچنین تندیس و لوح صادرکننده نمونه ملی را دریافت کرد.

همسو با روند رشد تولید، فروش بیلت شرکت فولاد کاوه جنوب کیش افزایش چشمگیری یافته و در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۵۸۷ هزار تن رسیده است که این عدد ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ و ۱٫۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر است. گفتنی است که از این میزان، ۷۱ درصد مربوط به بازارهای داخلی و ۲۹ درصد مربوط به بازارهای صادراتی بوده است. در حالی که نسبت یاد شده در سال ۱۴۰۱، به میزان ۶۰ درصد برای بازارهای صادراتی و ۴۰ درصد مربوط به عرضه در بازارهای داخلی بود، در واقع آمارها نشان می‌دهد که رویکرد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش طی سال گذشته بر محوریت اولویت بازارهای داخلی استوار بوده است.

نتایج رشد عملکرد تولید و فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به وضوح در رشد درآمدهای این شرکت قابل مشاهده است؛ به گونه‌ای که درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن، به ۳۳۳ هزار و ۹۴۱ میلیارد ریال افزایش یافت. این عدد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را در رده سومین فولادساز برتر کشور به لحاظ کسب درآمدهای عملیاتی تبدیل می‌کند.

باید در نظر داشت شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، یکی از پیشگامان صنعت فولاد ایران در زمینه ارتقای کارآمدی و بهره‌وری فرایندهای مختلف سازمانی و بهبود سطوح فناوری تلقی می‌شود که این مسئله تاثیرات مهمی را بر سطوح بهره‌وری و مدیریت هزینه‌های این شرکت داشته است. موضوعی که موجب شده است تا این شرکت بتواند حاشیه سود خالص خود را به رغم افزایش هزینه‌ها و رشد چند برابری هزینه‌های انرژی حفظ کند و ارتقا ببخشد. سود خالص «کاوه» در سال گذشته برابر با ۶۵ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۱۴۰۱، در حدود ۹۳ درصد افزایش داشته است. گفتنی است از جنبه کسب سود خالص، «کاوه» سومین فولادساز برتر کشور برشمرده می‌شود. حاشیه سود خالص این شرکت نیز در حالی در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۹٫۵ درصد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۴٫۹ و در سال ۱۳۹۸ به ۱۸٫۲۸ درصد می‌رسید.

«کاوه»، پیشتاز در تامین منافع سهام‌داران

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، نظر به مزیت‌های نسبی قابل توجه و نیز بهره‌وری بالای آن، از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای سودآوری برخوردار است و این مهم، آن را به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند؛ به ویژه آنکه این شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق شد تا از سطح بازار دوم بازار بورس اوراق بهادار به تابلوی فرعی بازار اول ارتقا یابد و عنوان چهارمین ناشر برتر در همایش ناشران برتر بازار سرمایه را کسب کند. بررسی‌‎ها نشان می‌دهد سهام این شرکت در فاصله شهریور ماه ۱۴۰۱ تا روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ که شاخص بورس اوراق بهادار تهران در حدود ۵۰ درصد افزایش یافته، بازدهی ۹۳٫۵ درصدی را نصیب سهام‌داران کند و ارزش بازار این شرکت در بورس اوراق بهادار نیز در همین فاصله زمانی از حدود ۱۶۵ هزار میلیارد ریال، به ۳۲۸٫۳ هزار میلیارد ریال رسیده است. دلیل این روند رو به رشد را می‌توان روند تولید، فروش و سودآوری و نیز اقدامات توسعه‌ای آن برشمرد که به این شرکت به لحاظ جذابیت سرمایه‌گذاری امتیاز ویژه‌ای می‌بخشد؛ به ویژه آنکه تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد این شرکت بخش قابل‌توجهی از سود خود را میان سهام‌داران توزیع می‌کند. به شکلی که در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، به طور متوسط ۶۳ درصد از سود سهام این شرکت به سهام‌داران تعلق گرفته است. گفتنی است این شرکت در سال ۱۴۰۲ نیز برای هر سهم خود، دو هزار و ۴۴ ریال سود ساخته که از این میزان، یک هزار و ۶۳۰ ریال میان سهام‌داران توزیع شد.

نمودار ۱٫ عملکرد تولید شمش و آهن اسفنجی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در سال‌های اخیر

نمودار ۲٫ درآمدهای عملیاتی و حاشیه سود خالص شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در سال‌های اخیر

انتهای پیام//

سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد:

7:25 /سه شنبه/12 تیر 1403

با اجرای طرح‌های پیشران فولاد کردستان محقق خواهد شد؛

6:58 /سه شنبه/12 تیر 1403

هم‌زمان با دهم تیر ماه صادر شد؛

9:05 /دوشنبه/11 تیر 1403

در پنجمین دوره جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران رخ داد؛

7:46 /دوشنبه/11 تیر 1403

هم‌زمان با دهم تیر ماه صادر شد؛

10:38 /یکشنبه/10 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

11:29 /سه شنبه/28 فروردین 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/12

157107

فلزات آنلاین

1403/04/12

483684

فلزات آنلاین

1403/04/12

635024

فلزات آنلاین

1403/04/12

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/12

23589

فلزات آنلاین

1403/04/12

2500

فلزات آنلاین

1403/04/12

42457

فلزات آنلاین

1403/04/12

51616

فلزات آنلاین

1403/04/12

44720

فلزات آنلاین

1403/04/12

41590

فلزات آنلاین

1403/04/12

26663

فلزات آنلاین

1403/04/12

28557

فلزات آنلاین

1403/04/12

26405

فلزات آنلاین

1403/04/12

36910

فلزات آنلاین

1403/04/12

33523

فلزات آنلاین

1403/04/12

46287

فلزات آنلاین

1403/04/12

25901

فلزات آنلاین

1403/04/12

41977

فلزات آنلاین

1403/04/12

45607

فلزات آنلاین

1403/04/12

3530600