پلتفرم جدید ارائه شده توسط سازمان Rocky Mountain Institute (RMI) میتواند بر تسهیل سفارشها تا حجم دو میلیون تن کوچک فولاد سبز تولید شده در شرکتهای بزرگ نظارت کند که این مسئله باعث ایجاد فشار بر صنعت فولاد آمریکای شمالی در جهت تغییر حرکت به سوی فرایند کربنزدایی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، اولین پلتفرم تدارکاتی در نوع خود به نام پلتفرم خریداران فولاد سبز (SSBP) توسط سازمان Rocky Mountain Institute (RMI) در هفته آب و هوا در شهر نیویورک در روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ رونمایی شد. بر اساس وب سایت این سازمان، هدف از ارائه این پلتفرم، تثبیت روند تقاضا برای فولاد کمکربن به سمت خرید در مقیاس تجاری در آمریکای شمالی است.
این سازمان غیرانتفاعی، فرایند درخواست سند اطلاعات کالا یا خدمات (RFI) را برای همه تولیدکنندگان فولادی که مقصد تحویل فولاد سبز آنها آمریکای شمالی باشد، راهاندازی کرده است و تا پایان سال جاری آن را عملیاتی خواهد کرد. همچنین این سازمان در نظر دارد تا فرایند سند درخواست پیشنهاد قیمت خود را (RFP) در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ راهاندازی کند.
در همین راستا، چاسو گاماج، مدیرعامل سازمان Rocky Mountain Institute (RMI) به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که از قبل، گفتوگوهای خود در این خصوص را با فولادسازان بزرگ در ایالات متحده آمریکا آغاز کرده است.
وی افزود: این روند با جمعآوری اطلاعات از تولیدکنندگان فولاد در مورد پروژههای بالقوه، جدول زمانی تحویل محصول، ساختار معاملات و عملکرد میزان انتشار کربن از طریق فرایند درخواست سند اطلاعات کالا یا خدمات (RFI) آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان Rocky Mountain Institute (RMI) در ادامه عنوان کرد: از این اطلاعات برای پیشبرد فرایند سند درخواست پیشنهاد قیمت (RFP) به منظور تعیین پریمیوم که با مراحل مورد نیاز برای تولید فولاد با آلایندگی نزدیک به صفر مرتبط است، استفاده میشود.
به گفته گاماج، مصرفکنندگان از این پریمیوم سبز به عنوان مبنایی برای مذاکره با تولیدکنندگان فولاد استفاده خواهند کرد. شرکتهای بزرگی از جمله مایکروسافت، شرکت «Nextracker» و شرکت توسعهدهنده املاک و مستغلات «Trammell Crow Company» قصد دارند برای خرید دو میلیون تن فولاد با آلایندگی نزدیک به صفر از طریق پلتفرم سازمان «Rocky Mountain Institute (RMI)» اقدام کنند.
به گفته این سازمان، فولاد با آلایندگی نزدیک به صفر به فولادی اطلاق میشود که با استفاده از برق تولید شده مبتنی بر انرژیهای تجدیدپذیر، هیدروژن پاک یا به طور بالقوه با استفاده از فرایند جداسازی و ذخیرهسازی کربن تولید میشود.
این سازمان تاکید کرد: تلاشها برای گذار به کربنزدایی در صنعت فولاد ایالات متحده آمریکا، به یکی از مسائل اصلی این صنعت تبدیل شده است. این سازمان پیشبینی میکند حجم تقاضا برای فولاد سبز تا پایان سال ۲۰۲۳، به ۶٫۷ میلیون تن در سال افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان Rocky Mountain Institute (RMI) معتقد است که هماکنون، زمان مناسبی برای راهاندازی این پلتفرم سفارش و تقاضای فولاد سبز است و به نظر میرسد این فرایند، راهی مناسب برای شرکتها به منظور انجام تعهدات در زمینه کربنزدایی خواهد بود.
با این حال، در گذار به فرایند کربنزدایی، استانداردها و روشهای بیشماری تعریف میشود که نیازمند همسویی شرکتها با یکدیگر در این راستا خواهد بود.
گاماج بر این باور است که در فرایند ثبت سند درخواست پیشنهاد قیمت در پلتفرم خریداران فولاد سبز (SSBP)، خریداران حول یک وجه اشتراک با عنوان فولاد با آلایندگی نزدیک به صفر با یکدیگر همصدا خواهند شد و این مسئله میتواند موجب افزایش شفافسازی در تعریف برخی از استانداردها و روشهای مختلف در این صنعت شود.
وی اظهار داشت: مصرفکنندگان فولادی که به دنبال کاهش میزان انتشار کربن تولیدی خود در گستره ۳ هستند، از قدرت خرید خود و با استفاده از تکنولوژیهای روز برای تامین فولاد مورد نیاز با آلایندگی نزدیک به صفر استفاده خواهند کرد. به همین دلیل این خریداران میتوانند از استانداردهایی در فرایند خرید خود استفاده کنند که همسویی بیشتری در راستای شفافسازی در این صنعت دارد. این مسئله برای اطمینان حاصل کردن از کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای در این صنعت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
کوین دمپسی، رئیس و مدیر اجرایی موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) در حاشیه کنفرانس «AISTech» که در ماه می ۲۰۲۳ برگزار شد، به موسسه «Fastmarkets» گفت: در کنار افزایش حجم تقاضا برای فولاد سبز، افزایش قابلتوجهی در حجم تقاضا به منظور ارائه اطلاعات مربوط به میزان و شدت کربن تولیدی در محصولات فولادی در بین خریداران به وجود آمده است که شرکتهای تولیدکننده موظف به عرضه آن هستند.
وی خاطرنشان کرد: تمایل تولیدکنندگان برای گذار به فرایند کربنزدایی، افزایش قابلتوجهی پیدا کرده است و خریداران نیز تمایل بیشتری به خرید محصولات سبز پیدا کردهاند.
در همین رابطه کیت هاول، مدیر عامل شرکت «ArcelorMittal» در کنفرانس مذکور مطرح کرد: مصرفکنندگان محصولات این شرکت، خواستار فولاد سبز با آلایندگی نزدیک به صفر هستند؛ چراکه مشتریان آنها نیز به محصولات زیستپایشی نیازمندند.
انتهای پیام//