سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۴۶ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:36 /چهارشنبه/18 بهمن 1402

رویکرد نیروگاه‌های هند در راستای افزایش امنیت انرژی

حجم عرضه برق در کشور هند از آغاز سال ۲۰۲۴ نسبت به دو سال اخیر، یک روند صعودی را تجربه است. علاوه‌براین، میزان تولید زغال‌سنگ در این کشور افزایش یافته و رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، فشار بر استفاده از ذخایر انبار سوخت‌های فسیلی در این کشور را کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، پس از کاهش میزان بارندگی‌ها بعد از پدیده آب‌وهوایی مونسون (باران موسمی) در هند طی سال ۲۰۲۳ تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی این کشور کاهش یافت و این کشور ناچار شد میزان تولید زغال‌سنگ در تابستان و پاییز ۲۰۲۳ را افزایش دهد. به همین دلیل حجم انبارهای این سوخت فسیلی در ماه اکتبر سال مذکور در این کشور به پایین‌ترین حد خود رسید.

بر همین اساس و با افزایش میزان تولید زغال‌سنگ طی ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴، در حال حاضر حجم ذخایر انبارهای این سوخت فسیلی در هند به منظور تامین سوخت نیروگاه‌های برق بازیابی شده است.

افزایش ذخایر زغال‌سنگ در انبارهای نیروگاه‌های برق، ریسک قطعی برق در کشور هند را در طول فصل بهار حتی اگر دمای هوا طی ماه‌های مارس و آوریل بیشتر از حد معمول گرم باشد، کاهش خواهد داد.

طبق داده‌های سازمان مرکزی برق هندوستان، در حال حاضر ۳۸ میلیون تن زغال‌سنگ در انبار نیروگاه‌های برق ذخیره شده است که در مقایسه با حجم ۳۳ میلیون تن ذخیره شده در این انبارها در سال ۲۰۲۳ و حجم ۲۵ میلیون تن ذخیره شده در سال ۲۰۲۲، یک روند افزایشی را نشان می‌دهد.

این میزان زغال‌سنگ موجود در انبار ذخایر نیروگاه‌های برق هند، کفاف تامین حداقل برق مورد نیاز به مدت ۱۴ روز را خواهد داد که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ با امکان تامین ۱۲ روز و سال ۲۰۲۲ با امکان تامین برق برای ۹ روز با استفاده از ذخایر انبار این سوخت فسیلی، حکایت از افزایش تعداد روزهای تامین برق از طریق حجم ذخایر انبار زغال‌سنگ نیروگاه‌های برق در این کشور دارد.

این افزایش حجم زغال‌سنگ موجود در انبار نیروگاه‌های برق هند، تا حدی مدیون افزایش میزان تولید زغال‌سنگ در این کشور و در اولویت قرار دادن انتقال سریع محموله‌های آن از طریق شبکه ریلی هند است.

گفتنی است میزان تولید زغال‌سنگ از معادن هند در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۶ میلیون تن (۱۲ درصد) افزایش یافت و حجم تحویل این سوخت فسیلی به نیروگاه‌های برق این کشور، حدود ۵۰ میلیون تن (۷ درصد) افزایش را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد.

تعداد قطارهای با محموله زغال‌سنگ ارسال شده به انبارهای ذخایر نیروگاه‌های برق هند در ماه دسامبر ۲۰۲۳، به طور متوسط ۲۷۹ قطار در روز اعلام شد که یک رکورد ماهانه جدید محسوب می‌شود و نسبت به تعداد ۲۶۹ قطار در روز طی ماه دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

در همین راستا، میزان تولید برق نیروگاه‌ها از سوخت زغال‌سنگ ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت معادل ۶ درصد افزایش را طی ما‌ه‌های نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ تجربه کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حاکی از یک روندی صعودی است.

آمادگی نیروگاه‌های برق در پی بارش‌های موسمی

میزان مصرف برق در هند بین ماه‌های ژوئن و آگوست، زمانی که دمای هوا به بالاترین حد خود می‌رسد و حجم تقاضا برای استفاده از سیستم‌های سرمایشی افزایش می‌یابد، به اوج خود خواهد رسید.

لازم به ذکر است فصل باران‌های موسمی در هند زمانی فرا می‌رسد که در حالت عادی، میزان تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی و مزارع بادی به بیشترین حد خود برسد که این مسئله تا حدودی فشار بر شبکه انتقال برق در این کشور را کاهش می‌دهد.

در واقع حجم عرضه برق در هند طی ماه‌های مارس و آوریل، قبل از فرا رسیدن فصل باران‌های موسمی، درست زمانی که دمای هوا و میزان استفاده از دستگاه‌های سرمایشی افزایش یافته و میزان تولید برق از سیستم‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش می‌یابد، افزایش پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر، پس از پایان یافتن فصل باران‌های موسمی طی ماه‌های سپتامبر و اکتبر، زمانی که هنوز حجم تقاضا برای استفاده از سیستم‌های سرمایشی و تهویه هوا روندی افزایش دارد، میزان تولید برق از سیستم‌‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور کاهش می‌یابد.

بنابراین، در ماه‌های پیش و پس از فصل باران‌های موسمی، نیروگاه‌های تامین برق هند تحت تاثیر بیشترین فشار قرار دارند و سیستم عرضه برق این کشور به شدت به افزایش میزان تولید برق از نیروگاه‌های برق مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ متکی خواهد بود. برخلاف آمریکای شمالی و اروپا که بیشترین قطعی برق در اوج تابستان یا اواسط زمستان رخ می‌دهد، این خاموشی‌ها در هند در فصول بهار و پاییز اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل این کشور باید حجم ذخایر انبارهای زغال‌سنگ را در طول فصل تابستان و به ویژه در فصل زمستان افزایش دهد تا اطمینان حاصل شود که نیروگاه‌های تولید برق با استفاده از این سوخت فسیلی، می‌توانند تولید خود در طول فصول بهار و پاییز را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

گفتنی است در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر ۲۰۲۱ و مارس تا آوریل ۲۰۲۲، شبکه برق هندوستان با قطعی‌های گسترده مواجه شد زیرا سوخت زغال‌سنگ مورد نیاز نیروگاه‌های برق این کشور به اتمام رسید و به همین دلیل این نیروگاه‌ها نتوانستند برق کافی در روزهای گرم سال را برای مصرف‌کنندگان تامین کنند.

روند نزولی میزان تولید برق از سوخت زغال‌سنگ باعث شد که فرکانس (بسامد) شبکه برق به ۴۹٫۹ سیکل در ثانیه (هرتز) در مدت زمان مذکور کاهش یابد. علاوه‌براین، بسامد شبکه برق هندوستان به ۱۱ درصد و ۳۲ درصد و کمتر از حد معمول طی ماه‌های اکتبر ۲۰۲۱ و آوریل ۲۰۲۲ کاهش یافت زیرا این نیروگاه‌ها نتوانستند بار پردازشی یا ترافیکی که توسط شبکه برق منتقل می‌شود را در سطح مورد نظر نگه دارند.

از این رو سوخت زغال‌سنگ بسیاری از نیروگاه‌ها به اتمام رسید و امکان تولید برق در این نیروگاه‌ها در مدت زمان مذکور وجود نداشت. از آن زمان به بعد و به منظور جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی، دولت هند تصمیم گرفت حجم ذخایر انبارهای زغال‌سنگ نیروگاه‌های تولید برق خود را افزایش دهد.

این افزایش ذخایر انبارهای زغال‌سنگ باعث شده است وضعیت نیروگاه‌های تولید برق با استفاده از این سوخت فسیلی در فصل زمستان سال ۲۰۲۴ و قبل از فرا رسیدن فصل بارش‌های موسمی در هند مناسب ارزیابی شود.

 وضعیت سیستم‌های تولید برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر

دولت هند توانسته است علاوه بر افزایش میزان تولید زغال‌سنگ در این کشور، تا حد زیادی مانع از افزایش فشار وارد شده بر استفاده از ذخایر زغال‌سنگ از طریق افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر شود. این کشور موفق شد تا پایان سال ۲۰۱۸، حدود ۷۹ گیگاوات (GW) به ظرفیت تولید برق خود بیفزاید که نشان از افزایش ظرفیت سالانه با نرخ ترکیبی ۴ درصد دارد.

در این میان، تنها ۱۰ گیگاوات ظرفیت افزوده شده به شبکه برق مربوط به نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ است (متوسط افزایش نرخ ترکیبی سالانه تنها یک درصد) و ۶۰ گیگاوات دیگر نیز به تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر (افزایش نرخ ترکیبی سالانه ۱۳ درصد) اختصاص دارد.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی سازمان مرکزی برق هند، ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی افزایش ۴۸ گیگاواتی (سالانه ۲۴ درصد) و ظرفیت تولید برق از انرژی بادی افزایش ۱۰ گیگاواتی (سالانه ۵ درصد) را به ثبت رسانده است.

گفتنی است از آنجایی که امکان تولید برق از انرژی‌های خورشیدی و بادی تنها به صورت متناوب فراهم است، بنابراین استفاده از برق تولیدی آن‌ها در زمان افزایش حجم تقاضا به منظور استفاده از سیستم‌های سرمایشی و تهویه مناسب نیست.

با کاهش بخشی از فشار وارد شده بر نیروگاه‌های تولید برق از زغال‌سنگ هند، حداقل در برخی مواقع، امکان افزایش حجم ذخایر زغال‌سنگ در انبارهای این نیروگاه‌ها به منظور کاهش خطر کمبود این سوخت فسیلی و احتمال قطعی برق فراهم شده است.

انتهای پیام//

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:31 /شنبه/6 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700